Senaste nytt

Pushback som står i vägen vid gate

bankb

Medlem
Titta bara på bilden. Är ju minst 100 meter till gate! Enligt kommentaren ovan hade de ju stått så länge. Inget plan vänder väl på 30 min utom Ryanair?

Men alltså, dom kan inte låta Boeing 777 stå hur som helst på plattan. Det är ju andra flygplan som kör och följer diverse markeringar i marken osv. Finns ju tack och lov en hel del struktur på en flygplats.

Så att börja lasta ur passagerare och frakt på plattan är kanske inte det klokaste att göra. Inte direkt en Saab 2000 vi snackar om.

Det hade ju tagit längre tid att få av allt ur planet än den tiden vi fick vänta för att få en gate.
 

bankb

Medlem
TG950/951 vänder inte på 30 min. :D

Dom klarar knappt av en 2 timmarsvänding känns det som ibland. Flugit en del med TG953 när den rutten flyger. Även om ankommande plan är inne som det ska så är avgången i princip alltid försenad. Känns som att dom har väldigt lång tid innan ny crew får gå ombord. Och sen tar det ju lite tid innan dom känner sig hemmastadda :)
 
[...]

Sen strax innan vi blev tillbaka pushade till annan gate så kom en Thai anställd springandes på plattan för att jacka in ett headset och prata med piloterna. Tyckte det var lite märkligt att inte tornet skötte kommunikationen.

[...]

Vi flygledare har inget ansvar för vad som finns på stands, vi har ingen koll på markbesättning och turnarounds och det är inget vi bryr oss om heller.

Det enda jag är intresserad av är huruvida en taxiväg jag behöver är blockerad, ifall så är fallet kan det hända att jag flyttar på flygplanet medan parkeringsplatsen fixas (man taxar bokstavlig talat folk i cirklar på marken). Oftast så är svaret när stand inte är tillgängligt helt enkelt "contact your handling agent, report parking".


Personen som pratade med piloterna var antagligen en dispatcher/turn around coordinator (olika länder och bolag har olika titlar) som var den som faktiskt hade koll på situationen.
 

bankb

Medlem
Vi flygledare har inget ansvar för vad som finns på stands, vi har ingen koll på markbesättning och turnarounds och det är inget vi bryr oss om heller.

Det enda jag är intresserad av är huruvida en taxiväg jag behöver är blockerad, ifall så är fallet kan det hända att jag flyttar på flygplanet medan parkeringsplatsen fixas (man taxar bokstavlig talat folk i cirklar på marken). Oftast så är svaret när stand inte är tillgängligt helt enkelt "contact your handling agent, report parking".


Personen som pratade med piloterna var antagligen en dispatcher/turn around coordinator (olika länder och bolag har olika titlar) som var den som faktiskt hade koll på situationen.

Aha, tack för väldigt bra förstahandsinfo! Trodde att flygledaren "kontrollerade" alla plan tills dom stod parkerade och klara.

När tar ni "över" planet vid avgång? Och när "lämnar" ni formellt över planet efter landning?
 
Aha, tack för väldigt bra förstahandsinfo! Trodde att flygledaren "kontrollerade" alla plan tills dom stod parkerade och klara.

När tar ni "över" planet vid avgång? Och när "lämnar" ni formellt över planet efter landning?

Det gör vi, men det är betydligt mer komplicerat än så.

Det finns ställen där det funkar annorlunda, t.ex. USA och Tyskland där flygplatsen själva kontrollerar gateområden. I större delen av Europa dock så är det flygledare som godkänner all rörelse av flygplan på marken (med vissa gråare områden, t.ex. underhållsområden som ofta är okontrollerade).

Men det betyder inte i sig att vi har direkt ansvar för allting som rör sig på ytorna.

Det här är ett lite gammalt dokument som dessutom är baserat på brittiska regler, men det duger för den här diskussionen (där kan den som undrat också få reda på mycket om hur symboler och skyltar på marken på en flygplats fungerar):
http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP637 Visual Aids Handbook.pdf

På sidan 26 finns en bild som visar ett parkerat flygplan och vad olika markeringar betyder.

Den dubblerade vita linjen markerar en avdelning mellan ett område för manövrering av flygplan (taxivägar och dylikt) och ett rampområde för turnaorunds, parkering, etc.

På en sida av vita linjerna råder kontroll av flygledare där vi är ansvariga för att förhindra kollisioner mellan flygplan och hinder. På andra sidan linjerna är området okontrollerat av oss, och det går generellt ut på att fordon lämnar fri väg åt flygplan.

En parkeringsplats befinner sig på rampområdet, utanför flygledningens kontroll. Ifall det inte hade gjort det hade varje rörelse på området (även med fotgängare) krävt tillåtelse av en flygledare. Det hade lett till hundratals sådana tillstånd i timman när olika fordon rör sig fram och tillbaka. Dessutom, hur kan hålla isär flygplan och fordon på en parkering? Det säger sig självt att fordonen måste komma i kontakt med flygplanen, det är en helt annan miljö än en taxiväg.


Väl ute på en taxiväg så sker rörelser under tillstånd av flygledningen och vi tar då ansvar för att separera flygplan från varandra och från hinder och fordon. Men på parkeringsplatsen är du utanför flygledningens kontroll och ansvar. Sen kan det även här finnas undantag, t.ex. med vägar som korsar taxivägar. Där behöver man normalt inte tillstånd av flygledningen utan föraren har ansvar att undvika flygplan (den som åkt buss på Kastrup har sett detta där mycket fordon korsar på vägar som går mellan pirarna över taxivägarna).



Det här är på detaljnivå betydligt mer komplicerat, framförallt jurudiskt. Men i väldigt grundläggande form är det ungefär så här det funkar.
 

bankb

Medlem
Det gör vi, men det är betydligt mer komplicerat än så.

Det finns ställen där det funkar annorlunda, t.ex. USA och Tyskland där flygplatsen själva kontrollerar gateområden. I större delen av Europa dock så är det flygledare som godkänner all rörelse av flygplan på marken (med vissa gråare områden, t.ex. underhållsområden som ofta är okontrollerade).

Men det betyder inte i sig att vi har direkt ansvar för allting som rör sig på ytorna.

Det här är ett lite gammalt dokument som dessutom är baserat på brittiska regler, men det duger för den här diskussionen (där kan den som undrat också få reda på mycket om hur symboler och skyltar på marken på en flygplats fungerar):
http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP637 Visual Aids Handbook.pdf

På sidan 26 finns en bild som visar ett parkerat flygplan och vad olika markeringar betyder.

Den dubblerade vita linjen markerar en avdelning mellan ett område för manövrering av flygplan (taxivägar och dylikt) och ett rampområde för turnaorunds, parkering, etc.

På en sida av vita linjerna råder kontroll av flygledare där vi är ansvariga för att förhindra kollisioner mellan flygplan och hinder. På andra sidan linjerna är området okontrollerat av oss, och det går generellt ut på att fordon lämnar fri väg åt flygplan.

En parkeringsplats befinner sig på rampområdet, utanför flygledningens kontroll. Ifall det inte hade gjort det hade varje rörelse på området (även med fotgängare) krävt tillåtelse av en flygledare. Det hade lett till hundratals sådana tillstånd i timman när olika fordon rör sig fram och tillbaka. Dessutom, hur kan hålla isär flygplan och fordon på en parkering? Det säger sig självt att fordonen måste komma i kontakt med flygplanen, det är en helt annan miljö än en taxiväg.


Väl ute på en taxiväg så sker rörelser under tillstånd av flygledningen och vi tar då ansvar för att separera flygplan från varandra och från hinder och fordon. Men på parkeringsplatsen är du utanför flygledningens kontroll och ansvar. Sen kan det även här finnas undantag, t.ex. med vägar som korsar taxivägar. Där behöver man normalt inte tillstånd av flygledningen utan föraren har ansvar att undvika flygplan (den som åkt buss på Kastrup har sett detta där mycket fordon korsar på vägar som går mellan pirarna över taxivägarna).



Det här är på detaljnivå betydligt mer komplicerat, framförallt jurudiskt. Men i väldigt grundläggande form är det ungefär så här det funkar.

Tack för ännu mer förklaring. Riktigt intressant att förstå hur det fungerar!

Tyvärr funkar inte länken till dokumentet, hade varit kul att läsa på ännu mer :)
 

bankb

Medlem
Länken funkar fint för mig.

ec86ec7a992047cc9191d4104302af71.jpg


Såhär ser det tyvärr ut för mig.
 
Toppen