Senaste nytt

Pushback som står i vägen vid gate

bankb

Medlem
Precis landat i Köpenhamn med TG950. Men vi kommer inte in till gate.

Nån stackare som parkerat pushback fordonet fel, så den står i vägen. Och av nån anledning går den inte att flytta på.

Nån gång ska vara den första för allt.

Då vet man vad som står högst upp på dagordningen för måndagens morgonmöte här på Kastrup :)

486c7e0df9e58227d3fd8ec618aca7bd.jpg

Brandten

Medlem
Ajdå. Hur länge fick ni vänta?
Hörde på ATC från New York igår om en occupied gate där man fick stå på plattan 1h och vänta.

AABack2ARN

Medlem
Skall man tro flightstats så landade ni 07:34 och angjorde gate 08:02. Stämmer det med din bild? Eller är det när planet kom fram till gate och upptäckte att det inte gick att angöra den?

bankb

Medlem
Skall man tro flightstats så landade ni 07:34 och angjorde gate 08:02. Stämmer det med din bild? Eller är det när planet kom fram till gate och upptäckte att det inte gick att angöra den?

Jadu, har lite dålig koll på tiderna, bilden är tagen 7.49 och då hade vi stått en rätt bra stund. Satt mest och väntade första kvarten för att jag trodde det skulle fixa sig snabbt. Men vi kom fram till gate rätt snabbt efter landningen. Så var nog 25-30 min väntan.

Det jag tyckte var lite märkligt var att det var ett sånt rabalder på plattan, bilar som åkte fram och tillbaka. Som mest var det 10 pers som stod och resonerade om nått.

Sen strax innan vi blev tillbaka pushade till annan gate så kom en Thai anställd springandes på plattan för att jacka in ett headset och prata med piloterna. Tyckte det var lite märkligt att inte tornet skötte kommunikationen.

Så han kom springandes i ösregnet och så körde Marshall bilen tätt efter av säkerhetsskäl antar jag.

Lite roligt med nya upplevelser. Även om jag i inte förstår vad som gjorde att dom inte bara flyttade pushbacken.

bankb

Medlem
Varför inte bara köra fram två stegar så man går ut på plattan och sen upp för trappan?

Finns nog fler anledningar, men den främsta är nog att man inte vill parkera planet om det står en trasig pushback vid gate. Blir så svårt att få ut planet vid avgång sen.

Den andra är nog att man vill ha bryggan i funktion för att kunna boarda passagerna sen.

Just i det här fallet så står planet kvar tills det avgår igen vid 14-tiden.

En sådan pushbil kan väl svänga in framför? Finns ju massa plats. Samt de som boardar kan väl också gå via trappa? Nä detta luktar mer att någon inte vågat ta beslut.

bankb

Medlem
En sådan pushbil kan väl svänga in framför? Finns ju massa plats. Samt de som boardar kan väl också gå via trappa? Nä detta luktar mer att någon inte vågat ta beslut.

Nja, tror inte det är så enkelt för den att komma in. Särskilt inte eftersom det står en i vägen.

Och att lasta av och på 350 pers i rimlig tid utan riktig brygga är inget man ger sig på om man kan få tillgång till gate inom 30 min.

Var ju ingen kris direkt, utan lite segt att bara stå stilla när man helst bara velat gå av.

Titta bara på bilden. Är ju minst 100 meter till gate! Enligt kommentaren ovan hade de ju stått så länge. Inget plan vänder väl på 30 min utom Ryanair?

Toppen