Min take på detta är att det är helt avgörande vilken framtida poängintjäning man tror att man kommer ha. Jag har t.ex nästan 200K indraget senaste året. Min bedömning är att jag i en framtid kommer att ligga runt 100K per år i poängintjäning, kanske lite mer. Detta är också anledningen till att jag inte har Amex Elite utan Premium istället; Hur man än vrider på det så tjänar jag inte tillräckligt med poäng för att kunna utnyttja 2 vouchers på ett vettigt sätt (som enl mig är long haul). Ibland åker jag själv på long haul och då går 50-75K poäng (med voucher) och ibland åker vi två och då går det dubbla eller mer om det blir asien/pacific. Men totalt sett rimmar en voucher i long haul per år ganska väl med min genomsnittliga poängintjäning.
Mot denna bakgrund, var ger då Fly Premium för mervärde? Givet att jag ligger runt 100K så kan jag antingen åka med familjen (2+2) till Europa i Plus eller till USA etc i Plus (ett bra år). Detta förutsätter då att jag har poäng kvar att nyttja efter min amex voucher long haul, vilket jag förmodligen inte har. Men även om vi antar det så tycker jag för det första inte att det är SÅ stor skillnad på plus och minus inom Europa, samma stolar, inte så långa flygningar etc. Om jag mot förmodan något år skulle ha amex vouchern kvar (utebilven long haul) så kan denna istället nyttjas inom Europa, dock med liten fördel i poängkostnad för flypremium för en familj på 2+2 (om jag räknat rätt). 50+50/2 = 50+50 = 100 för 2-4-1 och 30+30+30 = 90 för fly premium. Tittar man istället på en resa till USA för familjen i Plus så blir det 80+80/2 = 80+80 = 160 för 2-4-1 och 60+60+60 = 180 för fly premium, så en liten fördel för Amex där. Men ovanstående USA-exempel förutsätter att jag har över 300 K i poängintjäning, vilket jag ligger väldigt långt ifrån. Så det skulle möjligen vara Europa-exemplet jag kan ha råd med enstaka år utöver 2-4-1 men då skulle hela uppsidan med kortet bara vara att något enstaka år få åka i plus istället för minus med familjen inom Europa.. Känns tveksamt.
Man kan ju vända på det och säga att eftersom jag har Premium och SAS MC, varför inte hoppa på erbjudandet och få lite gratis poäng? Jag håller i princip med om detta, men även om kortet är "gratis" första året (10.000p + dubbla poäng fram till augusti etc. ska ställas på existerande sas mc för 500 pix, så är det en plusaffär att signa upp sig på ett års sikt) så gäller fortfarande ovanstående resonemang framöver på lång sikt och jag moraliskt vill jag inte signa upp mig för att sedan byta ner mig igen om ett år. Slutligen kan sägas att om jag spenderar uppskattningsvis 100 K med SAS MC per år (Amex är ju trots allt huvudkortet) så ger det "bara" 5000 poäng i skillnad mot SAS MC, vilket inte heller i sig självt försvarar avgiftsskillnaden på 1200 pix (dock inte långt ifrån iofs). De 12.000 statusgrundande poängen ger mig inte särskilt mycket mervärde heller. Givet min poängintjäning så är jag rätt nöjd med kombon Amex Premium + SAS MC. Håller ni med eller tänker jag fel?