Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Så är det inte för mig, jag är i högsta nivån men sas sidor visar långt under 200k för min del. Igår visade den 0 i alla kolumner men kunde ändå boka fly premium i Business

Skumt - verkar onekligen finnas en del diskrepans. Jag vet inte om jag uttryckligen kan se min nivå någonstans(?), men jag kan boka Plus long haul med Fly Premium, dock inte business, dvs. borde ligga i spannet 100-199k. Detta stämmer (tyvärr) överens med vad jag har under min "Flyg"-kolumn (~160k), vilket dock är felaktigt - dragit in rätt långt över 200k om man räknar med allt (flyg, Amex-kreditkort, Fortum, onlineshoppingportalen, etc...).

Edit: provade för skoj skull att logga in/ut med clearade cookies och då fungerade det konstigt nog. Dvs. fungerar även för mig precis som palmen beskrev det i citatet.
 
Skumt - verkar onekligen finnas en del diskrepans. Jag vet inte om jag uttryckligen kan se min nivå någonstans(?), men jag kan boka Plus long haul med Fly Premium, dock inte business, dvs. borde ligga i spannet 100-199k. Detta stämmer (tyvärr) överens med vad jag har under min "Flyg"-kolumn (~160k), vilket dock är felaktigt - dragit in rätt långt över 200k om man räknar med allt (flyg, Amex-kreditkort, Fortum, onlineshoppingportalen, etc...).
Jag pratade med någon på sas support som var väldigt hjälpsam. Han pratade med någon annan avdelning som fick fram infon att jag var långt över 200k senaste 12 månaderna. Infon går ju tyvärr inte se på hemsidan.
 
  • Gilla
Reactions: Vic
Jag pratade med någon på sas support som var väldigt hjälpsam. Han pratade med någon annan avdelning som fick fram infon att jag var långt över 200k senaste 12 månaderna. Infon går ju tyvärr inte se på hemsidan.


och den jag pratade med sa att de inte hade den informationen utan det var bara på hemsidan det gick att se.
 
och den jag pratade med sa att de inte hade den informationen utan det var bara på hemsidan det gick att se.
Som vanligt gäller det att prata med rätt person onekligen, vissa är mer service minded än andra. Klart att SAS har den informationen så det går att få tag på infon, men då måste de gå lite "outside the box" för att hitta rätt info.
 
Förstår inte hur inrikesrabatten fungerar. Väljer T/R och även enkel GOT-SDL och kan välja MCP rabatten men inte får jag någon rabatt. Väljer jag plus blir det 12000 poäng (mot kostnad 6000 som förmånen ska ge mig) väljer jag GO får jag ingen upgrade till plus. Hur gör man? Sen kan jag tycka att knappen med "kampanjer" borde ge lite info och inte bara texten "MCP kampanj - sas mastercard"

Eller är det inte inrikes utan från SE till övriga Skandinavien?
 
Nu har jag testat en bra stund. Har access till Amex 2-4-1 samt Flypremium. När man söker poängresa och sedan klickar kampanj och väljer någon av de man har access till så verkar siten tappa bort sig i vilken man valt , om man har access eller ej. Tex funkade flypremium "kassarabatten" vid 2 tillfällen på inrikes, 1 gång på LON men ej på MUC. Växlade till amex vouchern och den funkade på ARN-BOS men ej ARN-MUC, ARN-CPH mfl. Sen välja Flypremium igen så funkar andra destinationer än vid första försöket , och samma utmaning sedan med Amex vouchern. Misstänker siten tappar bort sessionsdata/cookies etc, för det finns ingen logik när och vad som funkar när man försöker applicera någon av sina erhållna "kampanjer".
 
Min take på detta är att det är helt avgörande vilken framtida poängintjäning man tror att man kommer ha. Jag har t.ex nästan 200K indraget senaste året. Min bedömning är att jag i en framtid kommer att ligga runt 100K per år i poängintjäning, kanske lite mer. Detta är också anledningen till att jag inte har Amex Elite utan Premium istället; Hur man än vrider på det så tjänar jag inte tillräckligt med poäng för att kunna utnyttja 2 vouchers på ett vettigt sätt (som enl mig är long haul). Ibland åker jag själv på long haul och då går 50-75K poäng (med voucher) och ibland åker vi två och då går det dubbla eller mer om det blir asien/pacific. Men totalt sett rimmar en voucher i long haul per år ganska väl med min genomsnittliga poängintjäning.

Mot denna bakgrund, var ger då Fly Premium för mervärde? Givet att jag ligger runt 100K så kan jag antingen åka med familjen (2+2) till Europa i Plus eller till USA etc i Plus (ett bra år). Detta förutsätter då att jag har poäng kvar att nyttja efter min amex voucher long haul, vilket jag förmodligen inte har. Men även om vi antar det så tycker jag för det första inte att det är SÅ stor skillnad på plus och minus inom Europa, samma stolar, inte så långa flygningar etc. Om jag mot förmodan något år skulle ha amex vouchern kvar (utebilven long haul) så kan denna istället nyttjas inom Europa, dock med liten fördel i poängkostnad för flypremium för en familj på 2+2 (om jag räknat rätt). 50+50/2 = 50+50 = 100 för 2-4-1 och 30+30+30 = 90 för fly premium. Tittar man istället på en resa till USA för familjen i Plus så blir det 80+80/2 = 80+80 = 160 för 2-4-1 och 60+60+60 = 180 för fly premium, så en liten fördel för Amex där. Men ovanstående USA-exempel förutsätter att jag har över 300 K i poängintjäning, vilket jag ligger väldigt långt ifrån. Så det skulle möjligen vara Europa-exemplet jag kan ha råd med enstaka år utöver 2-4-1 men då skulle hela uppsidan med kortet bara vara att något enstaka år få åka i plus istället för minus med familjen inom Europa.. Känns tveksamt.

Man kan ju vända på det och säga att eftersom jag har Premium och SAS MC, varför inte hoppa på erbjudandet och få lite gratis poäng? Jag håller i princip med om detta, men även om kortet är "gratis" första året (10.000p + dubbla poäng fram till augusti etc. ska ställas på existerande sas mc för 500 pix, så är det en plusaffär att signa upp sig på ett års sikt) så gäller fortfarande ovanstående resonemang framöver på lång sikt och jag moraliskt vill jag inte signa upp mig för att sedan byta ner mig igen om ett år. Slutligen kan sägas att om jag spenderar uppskattningsvis 100 K med SAS MC per år (Amex är ju trots allt huvudkortet) så ger det "bara" 5000 poäng i skillnad mot SAS MC, vilket inte heller i sig självt försvarar avgiftsskillnaden på 1200 pix (dock inte långt ifrån iofs). De 12.000 statusgrundande poängen ger mig inte särskilt mycket mervärde heller. Givet min poängintjäning så är jag rätt nöjd med kombon Amex Premium + SAS MC. Håller ni med eller tänker jag fel?
 
Min take på detta är att det är helt avgörande vilken framtida poängintjäning man tror att man kommer ha. Jag har t.ex nästan 200K indraget senaste året. Min bedömning är att jag i en framtid kommer att ligga runt 100K per år i poängintjäning, kanske lite mer. Detta är också anledningen till att jag inte har Amex Elite utan Premium istället; Hur man än vrider på det så tjänar jag inte tillräckligt med poäng för att kunna utnyttja 2 vouchers på ett vettigt sätt (som enl mig är long haul). Ibland åker jag själv på long haul och då går 50-75K poäng (med voucher) och ibland åker vi två och då går det dubbla eller mer om det blir asien/pacific. Men totalt sett rimmar en voucher i long haul per år ganska väl med min genomsnittliga poängintjäning.

Mot denna bakgrund, var ger då Fly Premium för mervärde? Givet att jag ligger runt 100K så kan jag antingen åka med familjen (2+2) till Europa i Plus eller till USA etc i Plus (ett bra år). Detta förutsätter då att jag har poäng kvar att nyttja efter min amex voucher long haul, vilket jag förmodligen inte har. Men även om vi antar det så tycker jag för det första inte att det är SÅ stor skillnad på plus och minus inom Europa, samma stolar, inte så långa flygningar etc. Om jag mot förmodan något år skulle ha amex vouchern kvar (utebilven long haul) så kan denna istället nyttjas inom Europa, dock med liten fördel i poängkostnad för flypremium för en familj på 2+2 (om jag räknat rätt). 50+50/2 = 50+50 = 100 för 2-4-1 och 30+30+30 = 90 för fly premium. Tittar man istället på en resa till USA för familjen i Plus så blir det 80+80/2 = 80+80 = 160 för 2-4-1 och 60+60+60 = 180 för fly premium, så en liten fördel för Amex där. Men ovanstående USA-exempel förutsätter att jag har över 300 K i poängintjäning, vilket jag ligger väldigt långt ifrån. Så det skulle möjligen vara Europa-exemplet jag kan ha råd med enstaka år utöver 2-4-1 men då skulle hela uppsidan med kortet bara vara att något enstaka år få åka i plus istället för minus med familjen inom Europa.. Känns tveksamt.

Man kan ju vända på det och säga att eftersom jag har Premium och SAS MC, varför inte hoppa på erbjudandet och få lite gratis poäng? Jag håller i princip med om detta, men även om kortet är "gratis" första året (10.000p + dubbla poäng fram till augusti etc. ska ställas på existerande sas mc för 500 pix, så är det en plusaffär att signa upp sig på ett års sikt) så gäller fortfarande ovanstående resonemang framöver på lång sikt och jag moraliskt vill jag inte signa upp mig för att sedan byta ner mig igen om ett år. Slutligen kan sägas att om jag spenderar uppskattningsvis 100 K med SAS MC per år (Amex är ju trots allt huvudkortet) så ger det "bara" 5000 poäng i skillnad mot SAS MC, vilket inte heller i sig självt försvarar avgiftsskillnaden på 1200 pix (dock inte långt ifrån iofs). De 12.000 statusgrundande poängen ger mig inte särskilt mycket mervärde heller. Givet min poängintjäning så är jag rätt nöjd med kombon Amex Premium + SAS MC. Håller ni med eller tänker jag fel?

En viktig faktor som bör läggas till i sammanhanget är att det (enligt min erfarenhet) ofta enbart finns awardtillgänglighet i Plus inom Europa/Skandinavien. Dessa resor tycker jag inte blir prisvärda om jag ska flyga med familjen utan Amex 2-4-1. Med Fly Premium blir kalkylen mycket bättre. Men absolut, poängen måste ju finnas också...
 
En viktig faktor som bör läggas till i sammanhanget är att det (enligt min erfarenhet) ofta enbart finns awardtillgänglighet i Plus inom Europa/Skandinavien. Dessa resor tycker jag inte blir prisvärda om jag ska flyga med familjen utan Amex 2-4-1. Med Fly Premium blir kalkylen mycket bättre. Men absolut, poängen måste ju finnas också...

Exakt! Glömde skriva det, helt rätt att i tillägg så är det svårt att hitta Awardbiljetter överhuvudtaget (i alla fall i business) och även i plus (och minus) när man verkligen vill åka med familjen dvs; höstlov, sportlov, påsk, jul etc.
 
Exakt! Glömde skriva det, helt rätt att i tillägg så är det svårt att hitta Awardbiljetter överhuvudtaget (i alla fall i business) och även i plus (och minus) när man verkligen vill åka med familjen dvs; höstlov, sportlov, påsk, jul etc.
Det gäller även för awardplatser på andra flygbolags flygningar väl?

När flygbolaget kan tjäna pengar så ska de tjäna pengar. Varför ska de dela ut awardplatser när de kan sälja de platserna?
Numera finns det också alternativ som heter "Bäst tillgänglighet" om man har flera miljoner poäng på kontot.
 
Toppen