Senaste nytt

Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Det gäller även för awardplatser på andra flygbolags flygningar väl?

När flygbolaget kan tjäna pengar så ska de tjäna pengar. Varför ska de dela ut awardplatser när de kan sälja de platserna?
Numera finns det också alternativ som heter "Bäst tillgänglighet" om man har flera miljoner poäng på kontot.

Håller helt med, det var mer ett konstaterande, inget klagomål. Det är fullständigt logiskt att det är så, precis som du säger.

I det här sammanhanget är det dock relevant eftersom fly premium för mig endast tillför något om hela familjen är med, annars är det omöjligt att räkna hem. Är familjen med så är tillgängligheten avseende awardbiljetter en issue. Tar man 4-2-1 vouchrarna så är det inte lika mycket en issue eftersom det oftast är jag själv som åker eller jag och frun utan barnen, vilket i båda fallen innebär att vi planerar långt i förväg och inte behöver ta hänsyn till skolgång och lov, påsk/jul/sommarhögsäsong etc. utan jag/vi kan åka när det finns bra awardbiljetter.

Nu har jag testat en bra stund. Har access till Amex 2-4-1 samt Flypremium. När man söker poängresa och sedan klickar kampanj och väljer någon av de man har access till så verkar siten tappa bort sig i vilken man valt , om man har access eller ej. Tex funkade flypremium "kassarabatten" vid 2 tillfällen på inrikes, 1 gång på LON men ej på MUC. Växlade till amex vouchern och den funkade på ARN-BOS men ej ARN-MUC, ARN-CPH mfl. Sen välja Flypremium igen så funkar andra destinationer än vid första försöket , och samma utmaning sedan med Amex vouchern. Misstänker siten tappar bort sessionsdata/cookies etc, för det finns ingen logik när och vad som funkar när man försöker applicera någon av sina erhållna "kampanjer".

Inrikes och till alla dest. i Tyskland får jag meddelandet Kampanjer finns tillgängliga men det blir ingen rabatt, har testat massor av varianter.

Last edited:
Inrikes och till alla dest. i Tyskland får jag meddelandet Kampanjer finns tillgängliga men det blir ingen rabatt, har testat massor av varianter.
Du måste klicka på det meddelandet, och sedan välja och aktivera den rabatt du vill använda (i nuläget är det Amex eller MC som går att välja, om man har bägge)

Du måste klicka på det meddelandet, och sedan välja och aktivera den rabatt du vill använda (i nuläget är det Amex eller MC som går att välja, om man har bägge)

Det har jag naturligtvis gjort, och det fungerar med andra destinationer i Europa men
inte MUC, FRA, TXL.

Last edited:
Jag har ringt och pratat med ansvarig person för flypremium på SEB och de inser nu att det saknas tydlighet om 1)enkelresor ska kunna bokas 2) om SAS telefonsupport i efterhand kan applicera fly premium rabatt om sådan skulle framträda - då givetvis mot en ändringsavgift på 150 kr per person.
Vi får se vad det resulterar i...

Jag har ringt och pratat med ansvarig person för flypremium på SEB och de inser nu att det saknas tydlighet om 1)enkelresor ska kunna bokas 2) om SAS telefonsupport i efterhand kan applicera fly premium rabatt om sådan skulle framträda - då givetvis mot en ändringsavgift på 150 kr per person.
Vi får se vad det resulterar i...
Du fick ingen information om det ska vara möjligt med enkelresor eller inte?

Nej de hade nog inte tänkt så långt är jag rädd för....jag har i varje fall prövat boka enkelresor och det fungerar inte med nuvarande teknik. Det bästa hade ju varit om också telefonsupport hade möjlighet att applicera rabatten. Vi får se vad de gemensamt kommer fram till.

Som vanligt gäller det att prata med rätt person onekligen, vissa är mer service minded än andra. Klart att SAS har den informationen så det går att få tag på infon, men då måste de gå lite "outside the box" för att hitta rätt info.

Det är ofta så men hos SAS kundtjänst är det som att leta efter en nål i en höstack.
Efter att ha slösat bort min tid med 3 försök och talat med 3 olika personer har resultatet varit detsamma.
Ingen av dem har haft en susning eller ens försökt anstränga sig utan hänvisat till Mastercard.

Det är ofta så men hos SAS kundtjänst är det som att leta efter en nål i en höstack.
Efter att ha slösat bort min tid med 3 försök och talat med 3 olika personer har resultatet varit detsamma.
Ingen av dem har haft en susning eller ens försökt anstränga sig utan hänvisat till Mastercard.

+1

Toppen