Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

Jag står fast vid att ska man döma ut någon produkt ska man ha testat den och inte bara gått på vad liknande produkter brukar smaka. Det finns dessutom ytterligare en dimension av det hela och det är att smaker uppfattas på ett helt annat sätt ombord på ett flygplan 10.000 meter över havet jämfört med om man är nere på marken. Hur det påverkar vin har jag dock ingen aning om.

Det jag vände mig mot var ensidigheten, om man ska ha två röda viner tycker jag det känns naturligt att välja två olika ursprungsländer.

Att jag sen har provat båda och inte varit överförtjust i någon av dem är en annan sak.

SAS serverar en bland vinkännare erkänt bra Champagne ombord i Business, så att den inte skulle vara mer än OK kan ni släppa. Charles Heidsieck har vunnit priser och serveras bl.a. hos världens kanske bästa flygbolag Singapore Airlines.

Övrigt rött och vitt kan jag inte uttala mig om då Charles Heidsieck passar till allt...

Jag har förstått att du inte dricker jättemycket vin utan är ölkännare. Man kan väl applicera samma tankesätt på öl? Du behöver (väl) inte smaka på en generisk ljus lager för att gissa vad den smakar och även ha en åsikt om just generiska ljusa lager?

Som du skrev så har du vänner som dricker vin som tycker SAS viner är bra. Jag har vänner som dricker mycket öl som tycker Miller Genuin Draft är grym (även budweiser Lime). Det känns inte som en bra referenspunkt.

Problemet är väl egentligen tvådelat, dels att man tagit in viner som liknar varandra, dels att vinet inte får kosta mer än 80-100 kronor per flaska.
Det går absolut att applicera samma logik på öl som mitt resonemang om vin.
Jag skulle inte döma en generisk ljus lager bara genom att veta vilken ölstil och producent det är utan den skulle få en chans åtminstone. Jag kan ju dock gissa vad den smakar det är helt korrekt, men det är inget som säger att min gissning ens är i närheten av korrekt.
Har ju testat en del pilsner från amerikanska bryggerier som är ljusår bättre än den pilsner som normalt serveras i Europa (då syftar jag på ölstilen pilsner och inte "slangordet" för öl). Det finns dessutom tillfällen då en bud light, corrs light, miller light är riktigt bra öl och det är när det är en riktigt varm dag och man behöver något för att släcka törsten. Då är dessa öl utmärkta enligt mig men jag skulle aldrig tänka mig att beställa in dessa i andra sammanhang (ja jag har smakat alla 3 som jag nämner).

Testade 3 stycken "domestic lagers" i USA för 2 år sedan när vi var i Key West och satt i en bar och tittade på solnedgången, det var Happy Hour så man fick två öl till priset av en och det var rätt varmt ute.
Var ölen god? Njae inte direkt
Passade ölen bra för tillfället? Absolut så fungerade den bra, även om jag hade valt något annat om det fanns ett mer smakrikt alternativ.

Att olika personer tycker om olika typer av öl/vin tycker jag i allra högsta grad är viktigt. Om vi bara leker med siffrorna och det i en Business-kabin är 80% som tycker Vino Tinto är det bästa vinet som någonsin producerats och kan inte tänka sig något annat och det är 20% som vill ha en annan typ av vin. Vilket vin ska man då satsa på? Att göra 80% eller 20% nöjda?
Jag vet att detta exempel är extremt och man kanske skulle förlora 20% av passagerarna i detta fall.

Om jag säger att champagnen är ok så är den ok den är inte dålig, men den är inget fantastiskt.
Det är vinerna som är usla, de harmonierar inte med den fina maten som serveras. Men champagnen är ett gott alternativ till de dåliga vita matvinerna.
Senast till löjrommen fick det bli champagne, varken verdicchio eller sauvignon blanc stämmer riktigt bra mot löjrom.
De tuffa resenärerna kanske tar en vodka till löjrommen och då kan man dricka va shit som helst till huvudrätten.

Har man en fin high end produkt som skall ha pricingpower i tuff konkurrens måste helheten hänga ihop, det gör det inte med dessa viner.

Emirates servering av årgångs bordeauxer i First och Business från vettiga slott ger god image och är sånt "man" minns.
SAS viner vill man helst inte minnas.
Tror vi värderar ordet OK olika vad det gäller dryck då det för mig betyder att det är drickbart men absolut inte mer. Tolkar jag dig rätt så är den mer än drickbar men att du tycker att det finns betydligt bättre champagne i samma kategori.

Man kan ju tyvärr inte vara bäst på allt även om det vore det ultimata. Vinerna håller onekligen inte måttet enligt en del av er medan övrig dryck är sånt som jag personligen kommer ihåg och gör att jag gärna flyger SAS. Även om SAS hade haft Grand Cru vin eller Amarone (typ det enda jag vet om vin som är bra på pappret) i business skulle inte det göra något som helst för deras image för min del. Vilken whisky, gin, öl, avec som finns ombord är dock något som gör att de får väldigt bra image i min bok och något jag minns. Här är ju faktiskt de amerikanska bolagen betydligt bättre än bolagen i Europa när det kommer just till ölen ombord då alla stora bolagen i USA serverar någon form av vettig öl ombord och inte massproducerad lager.

Här kan man ju göra jämförelsen att ni verkar vara många som tycker att viner för 100 kronor ombord som SAS verkar ha är mediokra. Jämför det mot andra flygbolag som serverar 10 kronors öl i både business och first. Vin och champagne kan man slänga ut 100-lappar på men man kan inte ens kosta på sig att lägga 30-40 kronor på en vettig öl att erbjuda när man flyger Business/First. På min senaste resa där jag provade 5 bolag i First och 3 i Business så erbjöd ingen av dom en öl som kostar mer än 10 kronor i butik. Det serverades dock champagne som kostar en bit över 1000 kronor flaskan och viner runt 500 kronor.

Guilty as charged - dessa hade jag gärna sett ombord USA-flygningarna :D
Jag tror att det finns många som håller med dig här, har för mig den finns på amerikanska bolag :).
SAS satsar ju på lokala produkter så det lär inte hända att denna öl erbjuds ombord. Jag skulle dock väldigt gärna se amerikansk craftbeer ombord på SAS då den generellt är mycket bättre än vad som produceras i Sverige även om det finns en del öl från skandinavien som absolut är i samma klass som det bättre skiktet i USA.

Det jag vände mig mot var ensidigheten, om man ska ha två röda viner tycker jag det känns naturligt att välja två olika ursprungsländer.

Att jag sen har provat båda och inte varit överförtjust i någon av dem är en annan sak.
Jag tycker absolut att man ska ha variation i de sorter som finns ombord, om nu dessa är ensidiga så håller jag med om att man bör kanske se över kombinationen av två röda viner som finns. På samma sätt som de har två olika typer av öl, de som vill ha en carlsberg kan få det och de som önskar en Plane Ale kan få det ombord på SAS.

För övrigt är nog Plane Ale det i mitt tycke bästa jag har druckit ombord på ett flygplan.
För egen del var Plane Ale lite av en besvikelse. Det ska dock nämnas att jag varit grymt nöjd med de tidigare sorterna, så jag hade antagligen orimliga förväntningar.. :)

Hur menar du att Charles Heidsieck är mer blandad än en Ruinart?

Det är ingen stor fråga men jag menar att den Charles Heidsieck blend av "vintage och standard" inte är så märkvärdig, den är ok.
En standard champ av Ruinart eller Bollinger är minst lika bra.
Det är mest marketing av SAS att det är så fantastiskt med blend av vintage 2008 och standard.
Varumärkens pricingpower såväl SAS Business som champagne är även branding och image.
Ruinart R och Bollinger har starkare branding och image jämfört med vår vän "Charles".

Varumärkens pricingpower såväl SAS Business som champagne är även branding och image.
Ruinart R och Bollinger har starkare branding och image jämfört med vår vän "Charles".
Förstår inte riktigt hur du menar,
På Systembolaget kostar Ruinart 450 kronor, Bollinger 459 kronor och Charles Heidsieck 457 kronor. Du menar att branding och image påverkar möjligheten att ta betalt och att Ruinart och Bollinger är relativt sett bättre på just branding.
Ska vi då tolka dig som att om man köper en av de tre flaskorna, för i princip samma pris, så betalar man mer för varumärket i fallen Bollinger och Ruinart och får mer kvalitet om man som SAS väljer Heidsieck?

Toppen