Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

För det första var det kanske lite olyckligt att jag använde uttrycket "mindre katastrof" när jag skrev om det nya utbudet. De viner SAS har valt ut är säkert utmärkta i sin klass. Jag har inte hunnit prova de här vinerna, så mitt resonemang är egentligen helt teoretiskt.
Här tycker jag ditt resonemang fallerar lite och har fetmarkerat vad. Du har inte smakat vinerna och dömer ändå ut dom utifrån förutfattade meningar och vad som står på flaskan istället för smaken på innehållet. Jag säger inte att dessa viner är varken bra eller dåliga då jag på max skulle kunna säga att det är rödvin/vitt vin och om jag tycker det var gott eller inte.
Att inte ha testat vinerna och ändå säga att de är dåliga tycker jag är helt fel. Det blir som att recensera en bok utan att ha läst boken men ha tittat på omslaget samt läst sammanfattningen på baksidan. En sådan recension ger jag personligen inte mycket för. På samma sätt de som förkastar en specifik stol ombord utan att ens ha testat den först.

Ni som klagar på viner, öl eller champagne ombord ombord på SAS flight, får ni sluta med det. :)
SAS har inte ens försökt att lasta bättre tésorter som inte ens kostar 100 SEK per ask (ej per påse), inte heller tar så mycket plats som en bruk öl.

Som jag skrev flera gånger, de flesta människor kan inte skilja mellan champagne och andra sparkling wines utan märkning på flaskan.

Om Champagnen inte är mer än OK, vilken champagne i samma prisklass skulle vara så mycket bättre?
Denna champagne har ju blivit utsedd till "best non vintage" och det borde väl vara ett gott betyg om man nu inte jämför mot vintage champagne.

Jag antar att det finns en budget på vad allt får kosta, det är ju inte bara maten som kostar mer i Business utan utrymmet som din stol tar kunde 4 andra personer i ekonomi ha betalat för. Nu har jag ingen aning om hur bra dessa viner är i jämförelse med likvärdiga flygbolag (dvs jämförelse på samma marknad). Har Lufthansa, Swiss, Austrian, British Airways, KLM, Air France så mycket bättre viner i Business? Kan tänka mig att de är betydligt bättre på Air France åtminstone.
Det går ju dock att vända på det och fråga hur många av dessa bolag har bättre utbud på all övrig dryck ombord. Inget av dessa bolag slår SAS på den fronten, det är enligt mig enbart British Airways som kommer i närheten då de brukar ha någon öl som är drickbar samt att de serverar bra gin och tonic. De andra serverar väl dock mest "standard-produkter". Brussels Airlines har dock en sjukt bra öl-lista ombord på longhaul, där ligger faktiskt SAS efter även om jag föredrar den öl som SAS har så har Brussels större utbud.

Det kan ju vara så att SAS fokuserar mer på andra saker än vinet ombord när det kommer till dryck. För mig som inte är någon större vindrickare tycker jag det är helt rätt väg att gå men inser ju att många tycker tvärt om.

Jag säger ju att SAS Business är top notch sina konkurrenter alltigenom, förutom vinerna.
Vinerna är viktiga för image och pricing power av produkten.
Jag vidhåller att Henriot var en trevligare champagne, jag skulle
med glädje hellre dricka Ruinart standard champagne än "blenden" Charles Heidsieck.

Jag säger ju att SAS Business är top notch sina konkurrenter alltigenom, förutom vinerna.
med glädje hellre dricka Ruinart standard champagne än "blenden" Charles Heidsieck.
Den Henriot som serverades var en vintage, och SAS köpte väl typ hela årsproduktionen av den men den är slut. Blir väl lite missvisande att jämföra vintage mot non vintage skulle jag anta men det var absolut inget fel på den.
Nu vet jag för lite om standard champagne jämfört med blend, men för mig är smaken viktigare än om det är en blend eller inte. Ruinart är säkert mycket god den också, tycker bara det är konstigt att man benämner SAS champagne som inte mer än OK men alla tycker vi ju olika. Det som passar för någon passar inte för andra. Här kan man nog applicera 80/20 principen där man fokuserar på 80% av kunderna och inte de 20% som sticker ut åt något håll.

Här tycker jag ditt resonemang fallerar lite och har fetmarkerat vad. Du har inte smakat vinerna och dömer ändå ut dom utifrån förutfattade meningar och vad som står på flaskan istället för smaken på innehållet. Jag säger inte att dessa viner är varken bra eller dåliga då jag på max skulle kunna säga att det är rödvin/vitt vin och om jag tycker det var gott eller inte.
Att inte ha testat vinerna och ändå säga att de är dåliga tycker jag är helt fel. Det blir som att recensera en bok utan att ha läst boken men ha tittat på omslaget samt läst sammanfattningen på baksidan. En sådan recension ger jag personligen inte mycket för. På samma sätt de som förkastar en specifik stol ombord utan att ens ha testat den först.

Egentligen skulle jag vilja citera Ingemar Stenmark ("det är inte lätt att förklara för någon som inte begriper"), men inser att det både är elakt och kommer att uppfattas som snobbigt. Så det säger jag inte.

Men, som någon skrivit här tidigare, det finns ju en anledning till att vissa vindistrikt i världen har högre renommé än andra. Och att vissa vintyper och druvsorter passar bättre till vissa maträtter. Och det är här jag tycker att det fattas ett segment som annars skulle passa till den oftast utmärkta mat som serveras i SAS Business.
Ja, det är ett teoretiskt resonemang, men jag tillåter mig att föra ett sådant. Mycket går att utläsa av namn, ursprung och ålder.
Jag har ju heller inte provätit alla varmrätter som SAS serverar. Men jag kan ana vad en anka eller en hjortkind är för något.

Ni som klagar på viner, öl eller champagne ombord ombord på SAS flight, får ni sluta med det. :)
SAS har inte ens försökt att lasta bättre tésorter som inte ens kostar 100 SEK per ask (ej per påse), inte heller tar så mycket plats som en bruk öl.

Som jag skrev flera gånger, de flesta människor kan inte skilja mellan champagne och andra sparkling wines utan märkning på flaskan.
Nu vet jag inte vad som räknas som bra/dåligt te ombord men de serverar te från Dammann ombord i businessclass och det finns flera sorter att välja på. Trodde det var te av bättre kvalité. Det som serveras i kannorna i övriga kabin-klasser är väl dock något standard-blask.

Egentligen skulle jag vilja citera Ingemar Stenmark ("det är inte lätt att förklara för någon som inte begriper"), men inser att det både är elakt och kommer att uppfattas som snobbigt. Så det säger jag inte.

Men, som någon skrivit här tidigare, det finns ju en anledning till att vissa vindistrikt i världen har högre renommé än andra. Och att vissa vintyper och druvsorter passar bättre till vissa maträtter. Och det är här jag tycker att det fattas ett segment som annars skulle passa till den oftast utmärkta mat som serveras i SAS Business.
Ja, det är ett teoretiskt resonemang, men jag tillåter mig att föra ett sådant. Mycket går att utläsa av namn, ursprung och ålder.
Jag har ju heller inte provätit alla varmrätter som SAS serverar. Men jag kan ana vad en anka eller en hjortkind är för något.
Absolut är det så att vissa distrikt/bryggerier eller vad det nu handlar om ofta gör bättre saker, men även en blind höna kan träffa rätt ibland.
För min del som mest fokuserar på öl så tycker jag Mikkeller bara gör OK öl och inget speciellt, men det finns några riktiga guldkorn där. Andra hyllar Mikkeller till skyarna och det är mycket för deras varumärke och renomé samt att det är väldigt inne just nu.
Det finns många stora drakar som gör mycket bra öl generellt men till och från kommer det riktiga bottennapp och det kan skilja sig från batch till batch, utan att veta så antar jag att det är detsamma vad det gäller viner att ibland smakar det mindre bra även om det är från rätt område och en producent som normalt sätt bara gör högklassiga viner.

Jag står fast vid att ska man döma ut någon produkt ska man ha testat den och inte bara gått på vad liknande produkter brukar smaka. Det finns dessutom ytterligare en dimension av det hela och det är att smaker uppfattas på ett helt annat sätt ombord på ett flygplan 10.000 meter över havet jämfört med om man är nere på marken. Hur det påverkar vin har jag dock ingen aning om.

Det låter mest som snobberi detta. Förövrigt kör SQ Heidsieck, så de fallerar väl också då?

Jag står fast vid att ska man döma ut någon produkt ska man ha testat den och inte bara gått på vad liknande produkter brukar smaka.
Jag har förstått att du inte dricker jättemycket vin utan är ölkännare. Man kan väl applicera samma tankesätt på öl? Du behöver (väl) inte smaka på en generisk ljus lager för att gissa vad den smakar och även ha en åsikt om just generiska ljusa lager?

Som du skrev så har du vänner som dricker vin som tycker SAS viner är bra. Jag har vänner som dricker mycket öl som tycker Miller Genuin Draft är grym (även budweiser Lime). Det känns inte som en bra referenspunkt.

Problemet är väl egentligen tvådelat, dels att man tagit in viner som liknar varandra, dels att vinet inte får kosta mer än 80-100 kronor per flaska.

Den Henriot som serverades var en vintage, och SAS köpte väl typ hela årsproduktionen av den men den är slut. Blir väl lite missvisande att jämföra vintage mot non vintage skulle jag anta men det var absolut inget fel på den.
Nu vet jag för lite om standard champagne jämfört med blend, men för mig är smaken viktigare än om det är en blend eller inte. Ruinart är säkert mycket god den också, tycker bara det är konstigt att man benämner SAS champagne som inte mer än OK men alla tycker vi ju olika. Det som passar för någon passar inte för andra. Här kan man nog applicera 80/20 principen där man fokuserar på 80% av kunderna och inte de 20% som sticker ut åt något håll.

Om jag säger att champagnen är ok så är den ok den är inte dålig, men den är inget fantastiskt.
Det är vinerna som är usla, de harmonierar inte med den fina maten som serveras. Men champagnen är ett gott alternativ till de dåliga vita matvinerna.
Senast till löjrommen fick det bli champagne, varken verdicchio eller sauvignon blanc stämmer riktigt bra mot löjrom.
De tuffa resenärerna kanske tar en vodka till löjrommen och då kan man dricka va shit som helst till huvudrätten.

Har man en fin high end produkt som skall ha pricingpower i tuff konkurrens måste helheten hänga ihop, det gör det inte med dessa viner.

Emirates servering av årgångs bordeauxer i First och Business från vettiga slott ger god image och är sånt "man" minns.
SAS viner vill man helst inte minnas.

Toppen