Senaste nytt

[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning

Afternoon tea for one. Tror inte jag behöver äta så mycket mer.
20170415_145144.jpg

Fått utsikt mot Club polen så det är väl bra antar jag. Rummet i sig är grymt. Badrum som en mindre studentlägenhet.

Så mycket att hinna med, solnedgång, middag, massage, cocktail hours och försöka hinna med att rapportera här också :)
Många I-lands problem på det hotellet:p

Många I-lands problem på det hotellet:p
Jag gillade inte hotellet jättemycket. Visst, det var fint men första rummet vi fick där droppade acn så golvet utanför badrummet var helt fuktskadat. Andra rummet, en uppgradering, där var luftfuktigheten helt enorm. De hävdade att det alltid var så på Bali. För oss var det första hotellet på 1.5 månader det var så.

Sen var min fru rejält magsjuk under tiden också.

Då var det dags för lite uppdatering från First ombord på ANA.

Tokyo Narita – Singapore
Flight: NH801 Tokyo Narita - Singapore
Flygplan: Boeing 777-300ER
Plats: 1K

Efter att ha ha gått igenom passkontroll, hämtat väskan och gått genom tullen på Haneda så gick jag direkt och bokade bussresan till Narita. Priset är 3100 yen och jag hade tur som kom med bussen vid 11 och behövde bara vänta 15 minuter. Det var lite mycket trafik på resan men efter 1½h var vi framme.
Gick direkt till First incheckningen för att klara av formaliteterna, en snabb dedikerad säkerhetskontroll för First-resenärer och vidare till immigration (borde det inte heta emigration när man lämnar landet?). Efter någa minuters köande går jag bort mot ANA Suite Lounge som ligger bortom gate 51. Som vanligt ett varmt välkomnande och ber direkt om ett duschrum för att fräscha till mig lite. Duscharna är fräscha och alla nödvändigheter finns att tillgå, vill man passa på att testa alla funktioner på en japansk toalett går det bra också…

Efter att ha gjort mig iordning är det dags att fördriva ca 4 timmar i loungen. Alla är supertrevliga och de kommer ut med dricka åt en mm, men det är ändå rätt mycket som saknas i jämförelse med andra First lounge kan jag tycka. Utbudet på mat är ingen höjdare även om de har en nudel-station där mat lagas på beställning. Finns lite andra rätter där också men det känns mer som en bättre Business lounge. Utsikten går det dock inte att klaga på då vyn över plattan är magnifik med stora fönster i 2 väderstreck.
20170412_150713.jpg

Boardingen ska börja 17:35 och jag lämnar loungen ca 10 minuter innan detta då det är en bit att gå. I Japan brukar de vara väldigt duktiga med boardingen och allt sköts precis på sekunden, dock inte denna gång, när jag kommer till gaten vid 17:32 är boardingen redan i full gång till min förvåning. Ingen större skada skedd då jag direkt kan boarda via den dedikerade First-kön som är helt tom.
Väl ombord blir man alltid väl omhändertagen, börjar med att byta om till Pyjamas då jag vet med mig att jag kommer att somna under delar av flighten, blev inte så mycket sömn på flighten från Europa.

Innan takeoff får jag lite champagne som jag antar är Krug, det finns två olika ombord men ingen info om vad de serverade och jag frågade inte heller. Avgång sker på utsatt tid och vi sätter fart mot Singapore. Dagens flygning beräknas ta strax under 7h och vi bör landa lite innan midnatt i Singapore enligt planen.

Jag är inte direkt hungrig så väljer att hoppa över en hel del av va som finns på menyn, fokus blir på förrätten som är en lax tartar med caviar samt huvudrätten där jag väljer Kuroge wagyu beef. Innan serveringen påbörjas får vi dock en amuse bouche bestående av följande:
Seabass brandade
Crab meat and shrimp salad rolled with smoked cuttlefish
Loquat-like jellied foie-gras mousse
Mixed parmesan cheese and dried sour cherries rolled with soft-dried beef
Salt-boiled broad beans
20170412_190329.jpg

Kan ju inte påstå att detta är mat som går hem hos mig över huvud taget. Köttrullen med parmesan var dock väldigt god, resten smakade jag bara på och lämnade kvar.
När väl förrätten kommer in blir det betydligt bättre för mina smaklökar. Även om det inte är en traditionell caviar-severing får jag en liten burk med Miyazaki Caviar 1983 (om någon har mer info om vad detta är för caviar får ni gärna kommentera det) till förrätten som är grymt god. Jag kan nog sträcka mig till att det är topp 3 av de godaste förrätterna jag ätit. Till förrätten så dricker jag lite Krug som ANA väljer att servera i riktiga vinglas med följande motivering ”To bring out its full flavors and aromas in the sky environment”.
20170412_193145.jpg
20170412_193201.jpg

Hur ska ANA lyckas med oxfilé gjord på Wagyu? Man har ju varit med om en och annan ”förstörd” köttbit uppe i luften. Svaret är nog att det är bland det godaste jag ätit och den serveras medium rare, inte ens en tillstymmelse till att den skulle vara medium. Köttet serveras på en liten potatiskaka med lite grönsaker på toppen. Denna huvudrätt skulle jag mer än gärna betala för på en restaurang, riktigt gott. Har lämnat Krug för denna måltid och istället blir det ett glas rödvin där jag valt Corton Grand Cru 2007 Domaine Latour. Inget supervin enligt mig men fungerade bra till maten.
20170412_194830.jpg
20170412_194814.jpg

Efter att ha ätit upp köttet så blir det en osttallrik där jag väljer att dricka lite Graham´s 30 Years Old Tawny Port och självklart 21 årig Hibiki whisky. Denna whisky är riktigt god och vill man köpa en flaksa så kostar den ca 2000 kronor.
20170412_201504.jpg

Efter osttallriken så beställer jag även in lite glass, de hade två efterrätter som innehöll glass så jag bad helt enkelt om att bara få glassen och inget annat då jag var ordentligt mätt. Flygvärdinnan skruvar lite på sig över denna beställning men säger att hon ska se vad hon kan göra. Får in en skål med 3 olika sorters glass där den mest speciella är en ”Shinshu enoki mushroom yoghurt frozen ice cream”, hon lugnar mig med att den inte alls smakar svamp. Riktigt god glass alla tre och efter detta så har jag avslutat måltiden och är rejält trött.
20170412_204647.jpg

Det är helt mörkt ute så det finns inte så mycket att titta ut på, istället blir det på med hörlurar, loungeläge på stolen och titta på flightmap. Sover ungefär i 3 timmar innan jag vaknar en stund innan vi ska landa. Beställer några glas med äppeljuice och vatten för att komma i form innan landning, man kan bli rejält torr i munnen av att flyga om man inte konstant fyller på med dricka…

Sammanfattning

ANA levererar verkligen i luften vad det gäller maten. Jag har dock lite svårt för att man är så övertrevlig, tycker man blir lite väl uppassad medan många andra verkar älska det. Ölutbudet består utav 4 olika japanska öl, men enbart standardöl så inga pluspoäng här. Vinlistan känns inte fullt lika bra som på Lufthansa även om jag inte testar mer än 1 vin. Som Amenity kit fick man väja massa saker ur en stor korg. Självklart plockar jag en liten samsonite hardcase väska, fanns i ljusblå eller någon vinröd/lila färg.
På det stora hela en helt OK flygning i första klass men inget superspeciellt. Absolut inte dåligt på något sätt och maten är väldigt bra. Det serveras två olika champagne, Krug som alltid är gott samt Champagne Henri Giraud Fût De Chêne MV09 som dock inte föll mig i smaken.

Total tid med flightmap: 3h

Lounge: 2/5
Caviarservering/Förrätt: 5/5
Huvudrätt: 5/5
Efterrätt: 4/5
Champagne: 4/5
Ölutbud: 2/5
Vinutbud: 4/5
Crew: 4/5
Amenity Kit: 4/5
Stol: 4/5

TOTALT: 38 / 50

Bara köttbiten får mig att vilja flyga ANA F igen. I övrigt är det intressant hur din sammanfattning är i princip precis samma åsikter som jag själv hade. Svårt för det övertrevliga men allt annat var OK. Jag tog en vinröd Amenity kit och var inte överförtjust i "snäckskals-looken".

Tack för rapporten! Har du testat alla F som finns nu? (inom *A)

Toppen