Senaste nytt

[SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning

Smidigt med Uber i Singapore, slipper ta ut pengar och resan till hotellet kostade ca 10SGD. Vem som tyckte det var en bra idé att slå av ACn så det är 30 grader på rummet skulle jag bra gärna vilja veta.

Någon som vet om barer mm här i Singapore tar kort eller är det cash is king?

Alla tar kort förutom hawkers, i princip. De flesta har kontaktlösa terminaler.

Ha 10 SGD i fickan, så är du helt lugn ifall du vill plocka en middag och öl på ett hawker-center. :)

Tänkte köra lite rapportering från min resa, uppdaterar i mån av tid vad som hänt på de olika flighterna mm.

Bakgrund
För några månader sedan postades ett väldigt bra tips på forumet hur man skulle kunna få in 4 olika flygbolags förstaklass på samma bokning med Eurobonus. Det hela blev ännu bättre då Thai Airways la om rutten till Seoul från Bangkok på en av flighterna till ett plan med First ombord, det var då möjligt att få in 5 olika bolag på samma bokning.

Bokningen i sin helhet består utav följande flighter:

Frankfurt – München, Lufthansa Business, Airbus 319
Frankfurt – Tokyo Haneda, Lufthansa First, Airbus A340-600
.
@palmen, är det inte ett litet litet fel här?
Skall det inte vara München-Tokyo Haneda? När det är en Airbus 340-600.
Ha en fortsatt trevlig resa och trevlig påsk på dig!

• Gilla
Reactions: Gus
Ny dag, nya möjligheter. Ska packa ihop och byta hotell innan resans stora höjdpunkt står på schemat idag, att få testa Singapore First. Förhoppningsvis har de vettigt internet i Private Room så det går att ladda upp lite bilder snabbare än 2 minuter per bild...

Då var man live. En Uber från mitt hotell igår till Crown Plaza på Changi som ska bli nattens boende. Fick vänta ca 15 minuter på att få rummet och erbjöds att vänta i baren så länge där det bjöds på soft drinks.
Fick ett rum på 5e våningen med utsikt mot poolen. Packade om väskorna och strök en skjorta innan jag begav mig till flygplatsen.

Har nyss anlänt till The Private Room och äter frukost, tyvärr är uploadhastigheten bedrövlig så mer bilder kommer senare.
Har beställt in lite satay och dricker champagne.

20170413_131149.jpg 20170413_131840.jpg

Ice cream wall of fame har precis drabbat mig. Många känner säkert till uttrycket att gå in i väggen, antingen som skidåkare i stafett eller när man ska äta en pizza och får ge upp innan man ätit upp.

Grymt god glass som jag beställt in, någon caramel med choklad mm. Har kämpat i 20 minuter men är ännu inte klar, nyss tyckte jag att jag skulle testa strawberry cheesecake glassen också men de tankarna har jag givit upp...

20170413_134432.jpg

Det är för övrigt läskigt tyst här i matdelen av Private Room. Vi är 3 personer och det är helt knäpptyst, nästan så man skäms lite varje gång besticken lite hårt slår i tallriken...

Frankfurt – München – Tokyo
Vaknar på morgonen och det är idag (tisdag) som resan som ska börja på riktigt, på schemat står First Class Terminal i Frankfurt, en kort flight till München, First Class Lounge i München oh slutligen Lufthansa First till Tokyo.

Samma resväg tillbaka till flygplatsen vilket innebär S-bahn från spår 103 och 15 minuter senare är jag framme på Frankfurt Airport. Det är första gången jag ankommer med tåg och kan ju villigt erkänna att jag hade noll koll på hur jag skulle ta mig till First Class Terminal. Följer skyltarna mot Ankommande vid A, rulltrappa upp och helt plötsligt är jag i avgångsdelen av terminalen. Då jag vet att First Class Terminal ska ligga vänster ut från terminalbyggnaden fortsätter jag bortåt och 2 rulltrappor senare kommer jag ut vid taxi-bilarna där jag känner igen mig för hur man går till Lufthansas First Class Terminal. Det är lite märkligt att gå denna väg som är allt annat än premium, tanken är väl dock inte att man ska gå dit bort utan istället nyttja någon av First Class Lounges som finns i Frankfurt.

Ett kärt återseende att vara i denna Lounge/Terminal, smidig incheckning och min värd ser att jag varit här tidigare så det blir ingen längre information. Först ska en lättare frukost ätas och jag plockar lite av varje från frukostbuffén som snart ska plockas bort. Inte varje dag man börjar med att dricka Champagne och äta kallskuret och en ”halv” english breakfast.
20170411_102434.jpg

Efter att ha ätit upp är det dags för det ”obligatoriska” badet. I och med att det är påsk så har de en speciell badanka dagen till ära, gul anka med en påskhare på ryggen, blir bra till samlingen. Efter att ha badat och gjort mig iordning så är det ca 1 timme kvar till avgång mot München och jag fyller på med lite pata negra och parmesan, som dryck väljer jag en av alla whisky som finns, idag blir det en Glenfarclas 25. Tyvärr var Kavalan Solist Bourbon Cask slut som annars varit mitt självklara förstaval. Får ni möjlighet att testa någon av Kavalans Single Casks som lagrats på sherry-fat så är det bara slå till, bland det bättre jag testat i whisky-väg (förutsätter att man gillar sherry-lagrad whisky)
20170411_110659.jpg 20170411_110706.jpg 20170411_114419.jpg 20170411_114630.jpg 20170411_114746.jpg

Frankfurt - München

Flight:
LH106 Frankfurt - München
Flygplan: Airbus 319
Plats: 4A

15 minuter innan utsatt avgångstid kommer min värd och hämtar mig. Vi är 3 personer som ska med denna flight till Frankfurt och vi får dela Mercedes buss ut till planet. Vi är absolut sist att gå på och strax efter att jag satt mig ner på säte 4A så annonseras Boarding Completed. Trots att det är en flight på under 1 timme hinner man med att servera en lättare måltid i form av kallskuret samt en desert, hinner inte mycket mer än att äta upp hälften innan det är dags att landa.
20170411_134023.jpg

Flighten till Tokyo ska gå från en H-gate vilket betyder huvudterminalen. Går bort till den First Class Lounge som finns att tillgå och får ca 2 timmar i loungen innan boarding. Beställer in en schnitzel med lingon och potatissallad, lite annorlunda jämfört med den man brukar få i First Class Terminal i Frankfurt men det smakar gott. Passa även på att smaka de två (vita) champagner som erbjuds.
20170411_152637.jpg 20170411_152643.jpg 20170411_143620.jpg

München – Tokyo Haneda

Flight:
LH714 München - Tokyo Haneda
Flygplan: Airbus 340-600
Plats: 1K

Ungefär 30 minuter innan avgång lämnar jag loungen och går till gaten några minuter bort, de flesta har redan boardat och jag är sist ombord av de 7 som ska resa i First. Blir direkt serverad ett glas champagne och lite nötter innan avgång. På min plats finns ett amenity-kit i form av en ”påsk-korg”, hade hoppats på att få en Rimowa necessär men man ska väl inte klaga, kul att de gör något annorlunda under påsken. Innan start passar jag även på att byta om till pyjamasen som man bli erbjuden.
20170411_155808.jpg 20170411_160258.jpg

Avgång på utsatt tid och vi startar västerut innan vi gör en 225 graders sväng så att vi flyger nordöst. På dagens meny finns det 2 huvudrätter att välja på det västerländska alternativet, väljer köttbiten då jag inte är något större fan utav fisk. Först erbjuds dock en liten aptitretare enligt bilden.20170411_170719.jpg

Måltiden börjar med att vi blir erbjudna lite bröd och strax efteråt blir vi äen erbjudna caviar-serveringen. Smakar mycket bra och efter att jag ätit upp blir jag även erbjuden de andra förrätterna, då jag redan ätit en hel del under dagen så väljer jag bara det marinerade köttet med lingonsylt. Smakade mycket bra även om lingonsylten mest såg ut som någon billigare variant av vad som kan köpas hemma.
20170411_175019.jpg 20170411_180152.jpg

Till huvudrätten väljer jag att testa en Cabernet Sauvignon från Frankrike samt ett spanskt vin gjort på Tampranillo druvan. Jag är absolut ingen vin-kännare men kan konstatera att det spanska vinet vinner en utklassningsseger, gillar verkligen fattonerna som fanns i smaken medan det franska vinet var lite ”lättare”. Entrecote till huvudrätt och man är alltid lite orolig om man ska få en seg skosula till köttbit när man flyger. Visar sig att köttet är helt ok, med en snäll bedömning så är det faktiskt medium-well och inte over-well done som annars är vanligt. Huvudrätten smakar mycket bra, kanske inte riktigt restaurang-nivå på maten men smakar riktigt bra.
20170411_182239.jpg

Till efterrätt får jag in de övriga två rödvinerna för att få en vinprovning ombord. Väljer en ostbricka bestående av 5 olika ostar som smakar gott. Utav vinerna så är fortfarande det spanska vinet favoriten. Vinet från Italien kommer på andra plats och det Chilenska vinet slår sig in framför det franska. Lagom till att jag avslutat min ostbricka har övriga i kabinen redan hunnit bäddat ner sig för natten, själv väljer jag att ta in en kopp Té som benämns som ”Bio Relax Ayurvital”, får se om man blir avslappnad och kan sova gott sen…
20170411_185709.jpg
20170411_185344.jpg 20170411_185716.jpg

Jag somnar gott utan några större problem och sover ca 3h innan jag vaknar, det är numera olidligt varmt under täcket. Ingen aning om de höjt temperaturen eller något annat som gör detta. Lyckas inte somna om så det blir att slötitta lite på moving map i drygt 1h innan det brjar bli dags för frukost. Fortsätter på inslagen väg med chanpagne och lite kallskuret samt rökt lax och en mörk brödbit. Långt ifrån den bästa frukosten man ätit men fungerar bra ombord på en flygning
20170412_014246.jpg

Är ingen frukost-människa generellt, tar oftast 3-4h innan jag äter första målet mat om dagen och av den anledningen är jag inte direkt hungrig. Efter att ha ätit upp min första tallrik med mat så kommer det in lite mer champagne samt en "exotisk frukttallrik" och lite apelsinjuice.
Champagnen som har serverats ombord under hela flygningen är Henriot Cuvée des enchanteleurs 1998 Brut, smakar mycket bra enligt mig.
20170412_020754.jpg 20170412_020912.jpg
20170412_020827.jpg

Inflygningen mot Tokyo Haneda sker strax väster om Tokyo Narita och strax öster om Tokyo Bay innan vi gör en högersväng ut över vattnet innan landning. Piloten som landade planet får nog inte högsta betyg direkt, blev ett ordentligt känguruhopp och lite skakigt när vi väl kommer ner, hör att crew framme pratar en hel del om just detta.

Sammanfattning
Vet inte om jag börjar bli bortskämd med Lufthansa First men det var ingen wow grej längre, dock var det riktigt riktigt bra. Crew är väldigt professionellt och håller lagom "avstånd", varken för på eller av. De insisterar även på att öppna alla vinflaskor så att jag kan testa vinerna tillsammans med ostbrickan vilket är trevligt.

Total tid med flightmap: 6h

Lounge: 5/5
Caviarservering: 5/5
Huvudrätt: 3/5
Efterrätt: 4/5
Champagne: 4.5/5
Ölutbud: 2/5
Vinutbud: 5/5
Crew: 5/5
Amenity Kit: 3/5
Stol: 5/5

TOTALT: 41,5 / 50

På det stora hela en grymt bra flygning med Lufthansa First, dom har hittills inte gjort mig besviken. Jag gillar den tyska korrektheten från crew. Minus på huvudrätten då köttbiten är lite väl överstekt. Efterrätten är bra men inget WOW. Champagnen är mycket bra men serveras inte alltid med bubblor då den hunnit bli lite avslagen. Ölutbudet är under kritik, men de har i alla fall några att välja på och fokus på tysk öl vilket ändå är ett plus kan jag tycka. Faktum kvarstår dock att man serverar champagne och viner i 500-1000 kronors klassen men ölen ligger på 10-20 kronor (skärpning!).

Tänker göra samma sammanställning för alla F-flighter, kommer dock att halta en del då vissa flighter är kortare än andra och har annan typ av servering så ni får ta det för vad det är.

Toppen