Senaste nytt

Doktor avlägsnad från plan med våld pga överbokning.

Fast i ärlighetens namn. Blir man som passagerare beordrad att lämna planet finns det en och endast en sak att göra, att lämna planet. Naturligtvis kan man lugnt be om en förklaring, men i slutändan är det bara att lyda. Börjar man klamra sig fast så att det krävs våld för att få ut en har man valt en mycket dålig väg. Personalens/kaptenens ord är och ska vara lag ombord på ett plan.

Reglerna du pratar om är ju primärt till för att skydda andra passagerare. I det här fallet är de väl irrelevanta ur ett moraliskt perspektiv. Hade läkaren i fråga inte haft lite ryggrad hade United kommit undan med att fortsatt hantera sina kunder som skit.

Reglerna du pratar om är ju primärt till för att skydda andra passagerare.
Nu vet vi med all säkerhet inte hela sanningen men det spelar ingen roll. Beslutar kapten/personal att man ska lämna flygplanet gör man det. Kompensation får man lösa senare, i värsta fall med domstolarnas hjälp. Krävs det våld för att en passagerare ska kliva av skulle jag föredra att denne aldrig någonsin mer släpps ombord på ett flygplan!

Observera att jag inte försvarar United eller säger att de gjort rätt. Det enda jag säger är att kaptens ord är och ska vara lag, vare sig man gillar lagen eller ej.

Nu vet vi med all säkerhet inte hela sanningen men det spelar ingen roll. Beslutar kapten/personal att man ska lämna flygplanet gör man det. Kompensation får man lösa senare, i värsta fall med domstolarnas hjälp. Krävs det våld för att en passagerare ska kliva av skulle jag föredra att denne aldrig någonsin mer släpps ombord på ett flygplan!

Observera att jag inte försvarar United eller säger att de gjort rätt. Det enda jag säger är att kaptens ord är och ska vara lag, vare sig man gillar lagen eller ej.
Vilka lagar? Jag är inte alls bevandrad i lagens värld, men detta får mig att ifrågasätta vad du säger. United’s Removal Of Passengers May Not Have Been Legal - One Mile at a Time

Det är din åsikt. Min är att ibland bryter man mot lagar för att helt enkelt har lite ryggrad och inte vill ta skit. Inte alls samma liga som detta såklart, men Rosa Parks bröt nog mot regler (lagar?) när hon vägrade flytta på sig osv.

Oavsett om du försvarar dem eller inte så leder ju ditt resonemang till att saker inte ändras till det bättre.

image.png

Bara jag som väntar mig lite mer en doktor? Först vägra följa instruktioner och sedan skrika som en liten flicka när övermakten blir för stor.

Kolla in United på FB... Shit storm is on :)

Och nog förtjänar de det. Intressant att Uniteds CEO först beskyller passageraren och insinuerar att det som hände var rätt, för att i nästa gå ut offentligt och be om ursäkt och göra en kovändning och ta på sig det hela...... Allt för att man insett att man förlorat lite pengar på det hela...

Nu måste vi skilja på regler, lagar och allmänt vett och kundbemötande.

Om vi bortser från att planet faktiskt inte var överbokat utan att de kom på i sista sekund att de villa ha 4 anställda på planet istället för 4 betalande passagerare så kanske United hade rätt både enligt lagar och regler att be vilken passagerare de än ville att lämna planet.

Sättet det här genomfördes på är dock övervåld på gräns till misshandel kombinerat med PR-skandal. Allt hade kunnat undvikas oerhört enkelt genom en mängd alternativ. Ibland handlar det inte bara om att ha lagen på sin sida utan det krävs även sunt förnuft. Det är uppenbart att flera inblandade på United inte ska arbeta i ett yrke som involverar kundservice.

Toppen