Senaste nytt

Doktor avlägsnad från plan med våld pga överbokning.

Bare det var mig....den person kommer næppe til at lide nød resten af livet (erstatninger, bøger, film, TV etc.) :)
 
United.jpg
 
Tror att det diskuteras två olika saker här. Ingen bestrider nog att UA hade full rätt att slänga av passageraren. Att man har rätt till något betyder dock inte att det är särskilt klokt ur customer service perspektiv.

Friska upp mitt minne någon, gäller samma regler i EU?
 
Det styrs väl av conditions of carriage. Sedan finns det regler för exakt vad som får skrivas i dessa conditions, t.ex. styrs väl just IDB delvis av den berömda 261/2004. SAS säger ju t.ex i sina conditions, avsnitt 9.5:

In order to accommodate as many Passengers as possible, and
based upon the experience that a number of travelers will not show up
for the flight on which they hold a reservation, we may confirm space
above the capacity of the aircraft (also referred to as ”overbooking”). We
and most other airlines operate compensation schemes for Passengers
with confirmed reservations who are unjustifiably denied boarding or
downgraded because of the non-availability of seats. We make every
effort to provide seats for which confirmed reservations have been made.
When selecting Passengers for rebooking or downgrading, we will first
seek for volunteers who are prepared to stand down from their
reservation, subject to any security and/or operational constraints at the airport concerned.

If you are holding a confirmed reservation on a certain flight and you are denied boarding or downgraded solely because of overbooking, you will qualify for denied boarding or downgrading compensation as the case may be in accordance with applicable law regarding denied boarding and down grading. For travel within EU and from a non-EU country into EU applicable law is Regulation (EC) 261/2004.

In case of denied boarding we will in addition to denied boarding compensation cover reasonable costs for assistance (e.g. phone calls, refreshments/meals and overnight accommodation) up to the next possible departure. Furthermore the provision regarding your right to help in situations with irregularities described in Article 9.4 will apply to situations of denied boarding and/or down grading.

De kan i princip alltid vägra dig att gå ombord (det är ju deras flygplan), men lagen styr hur de måste kompensera dig när det händer.
 
Det är intressant det här, är det verkligen denied boarding när man har boardat och sitter på sin tilldelade plats?
Borde det inte gå under någon annan regel.
 
  • Gilla
Reactions: pep
För mig känns det konstigt att de bestämmer sig för att 4 flygvärdinor ska få platsen efter alla har satt sig i planet .
Är oavsett vad kränkade att föra ut personer av planet medans alla andra tittar på detta skulle ha fixas långt innan folk steg på planet.
 
  • Gilla
Reactions: pep
För mig känns det konstigt att de bestämmer sig för att 4 flygvärdinor ska få platsen efter alla har satt sig i planet .
Är oavsett vad kränkade att föra ut personer av planet medans alla andra tittar på detta skulle ha fixas långt innan folk steg på planet.
Det är uppenbatligen något som gått väldigt snett i planeringen där. Antingen var det väl så att något annat blev canceled eller liknande som gjorde att de inte hade crew i andra ändan. Eller så var det en rejäl miss i kommunikationen internt.

Läste någonstans att de även innan var 1 överbokad "på vanligt sätt", men att denna hanterades innan boarding. Sedan blev det fler efter boarding...
 
Helt otroligt dåligt hanterat - både ombord och efteråt i media/intern kommunikation. Förhoppningsvis blir det ett skolboksexempel på hur "kundservice" absolut inte får gå till. Att blodvitet inte orsakades av Uniteds personal är relativt ointressant eftersom de aktivt skapade den uppkomna situationen. Som polisman torde man väl dessutom också fråga sig vad det är man agerar på, man går inte in och pucklar på en betalande och skötsam passagerare. Rimligtvis borde de väl ha sökt information om anledningen till varför personen skulle avvisas och inte enkom agerat för bolagets räkning. Jag försvarar inte dåligt beteende på någon sida, men att mannen som blev misshandlad uppträdde irrationellt får ändå ses som väntat och skulle ha hanterats bättre. Det måste ha funnits många andra sätt att lösa problemet på. Tycker att det oftast är trevligt att flyga med United, men detta är inte acceptabelt. Förhoppningsvis står det dem mycket dyrt. Galet, på alla sätt.
 
Toppen