Senaste nytt

Reserestriktioner bland svenska företag?

En sak som ingen av er tagit upp såvitt jag kan se är regler om hur bonuspoängen får/ska användas.
Jobbar själv i ett större Nordiskt företag, reser alltid economy, även ledningen. (Gissa att det var pinsamt när jag för en gångs skull blev uppgraderad till econmy x-tra mellan CPH-OSL och några ut företagsledningen dök upp på samma flight bakom skynket. Vilka gliringar jag fått. )
Åter till bonuspoängen. Vi har en policy att intjänade poäng ska användas till en själv eller till kollegors tjänstreseebiljetter i "första hand".
Misstänker starkt att "i första hand" tillkommit för att huvuddelen av de som reser är s.k. höjdare och de berättar ibland i förtrolighet om USA-resor med familjen i business.
F.ö är det väldigt tyst om bonuspoäng, intjänade hotellfrinätter m.m.
Känsligt ämne

Jag kom och tänka på en artikel i GP i förra veckan. De vill verkligen sätta dit chefen för Röhsska museet här i Göteborg, Ted Hesselbom. Nu senast "uppdagade" de alla hans taxiresor. Han hade rest för hela 15 000 de senaste 3 åren, en mängd av 50 resor. Är det inte helt otroligt uselt av honom? :rolleyes:

Vänta här nu, det är ju hela 5000kr/år! Så kan vi ju inte ha det!

Seriöst, varför kan folk aldrig se mindre summor i sina sammanhang? 15kkr är ju peanuts i sammanhanget. För mig är det nog mindre än vad jag lägger på taxi på ett år - det är ju bara 30 resor till (eller från) ARN.

Men hallå, ni glömmer ju att hans tid är gratis:cool: Eller hur var det nu:confused: Jag väntar bara på att det ska komma en upprörd artikel om någon högre chef någon stans som trilskas med att alltid åka kollektivt, alltid Ryan Air och spendera minst 20 timmar per månad med att vänta på bussen o s v. Men den insikten lär väl inte journalistkåren ha, att tid kan vara pengar.

En sak som ingen av er tagit upp såvitt jag kan se är regler om hur bonuspoängen får/ska användas.
Jobbar själv i ett större Nordiskt företag, reser alltid economy, även ledningen. (Gissa att det var pinsamt när jag för en gångs skull blev uppgraderad till econmy x-tra mellan CPH-OSL och några ut företagsledningen dök upp på samma flight bakom skynket. Vilka gliringar jag fått. )
Åter till bonuspoängen. Vi har en policy att intjänade poäng ska användas till en själv eller till kollegors tjänstreseebiljetter i "första hand".
Misstänker starkt att "i första hand" tillkommit för att huvuddelen av de som reser är s.k. höjdare och de berättar ibland i förtrolighet om USA-resor med familjen i business.
F.ö är det väldigt tyst om bonuspoäng, intjänade hotellfrinätter m.m.
Känsligt ämne

http://www.businessclass.se/ovrigt/...l-foermansbeskatta-mina-eurobonus-poaeng.html

Det är tur att man jobbar för sig själv. Jag fakturear mina kunder inom Europa 500 EUR rakt av per resa det täcker taxi och utlägg och en ok biljett, för långresor händer det oftast att kunden bokar enl överenskommelse Premium Eco eller Business, ibland gör jag jobb åt flera kunder då jag gör långresor t ex i Asien då köper jag själv mina biljetter, oftast i Business om priserna är ok.

Tommy,
Verkar ju helgalet att behöva bränna massa timmar så. Måste ju vara bra mycket billigare om det är lönt att lägga 2+ timmar arbetstid på det?

Alltså här är Lowest Available/Practical Fare rule... Än så länge lyckats undvika konstiga stoppovers på mina resor från ARN till HEL. jag brukar ju oftast informera exakta flygnummer som jag vill att resebyrån skall boka. :)

2012-06-26 13-07-09.png

MIna arbetsgivare ger mig 8h timmars restid när jag reser på helgerna, restiden är 91% av lönen. Dock betalas ingen övertid etc ut på helgerna, sur när man åker mycket till USA/Asien då de flesta fighterna jag använder är utresa söndag och hemresa lördag.

Nån som har nåt bättre avtal?

Vilken resepolicy har er arbetsgivare ?

Många här på forumet reser ju i tjänsten. Synen på vad som är en acceptabel bokningsklass varierar stort mellan olika arbetsgivare så jag tyckte det vore intressant att göra en liten Gallup - Vilken resepolicy har er arbetsgivare ?

Jag tänkte mig följande frågor

Bransch
Antal anställda
Resepolicy flyg
Grad av efterlevnad

För egen del

Bransch: Tillverkninsgindustri
Storlek (antal anst): ca 15000
Resepolicy flyg: endast ekonomi oavsett sträcka eller destination
Grad av efterlevnad: hög, även toppchefer reser ekonomi, undantag finns säkert, men inget jag hör om.

Last edited by a moderator:
Toppen