Senaste nytt

Ladda ner EuroBonus-historik

mha321

Medlem
Jag misstänker att det är fler än jag som med jämna mellanrum vill ladda ner sin EuroBonus-historik och spara undan i diverse kalkylark, databaser och vad annat man kan komma på - om inte annat för att kunna kolla saker när SAS system har "tappat synken".

Här finns faktiskt något positivt med SAS nya webbsida (!). Den är nämligen mycket mer API-driven än den gamla, och dessa APIer kan man förstås komma åt (även om de är helt odokumenterade, men det är inte svårt).

För den intresserade så slängde jag ihop ett litet script som kan ladda hem EB-historiken (antingen det senaste eller hela historiken bakåt i tiden) i en fil i format lämpligt för import i t.ex. kalkylprogram.

GitHub - ebcrawler/ebcrawler: EB account data crawler

Som vanligt allt på egen risk, inga garantier, osv osv.

Med erfarenhet från coopverify-tråden -- direkt länk till själva scriptet finns på https://raw.githubusercontent.com/ebcrawler/ebcrawler/master/ebcrawler.py - spara ner den filen under namnet "ebcrawler", och exekvera den med python3. (OBS! Måste vara python3, och inte python2). Finns lite ytterligare instruktioner direkt på huvudsiten enligt ovan.

Funkade utmärkt för mig att ladda ner all statistik bak till 2002 även om det tar någon minut (man får bara 20 rader per anrop, men det automatiseras förstås).
 

fcx

Medlem
Tackar!

Jag har tydligen varit med ett tag, min första transaktion var:
2002-08-25,Swedish Domestic,Stockholm - LuleåSK 0022 K Economy Discounted,600,0
 

mha321

Medlem
Tackar!

Jag har tydligen varit med ett tag, min första transaktion var:
2002-08-25,Swedish Domestic,Stockholm - LuleåSK 0022 K Economy Discounted,600,0
Själv började jag med:

2002-06-19,Basic Points,Stockholm - BerlinSK 2677E Economy,1200,1200

Så det var inte så långt ifrån tidsmässigt :)
 
Tack för ytterligare ett trevligt script! På tal om Coop-scriptet, hade man kunnat lämna in önskemål om en uppdatering till den nya (som inte längre är så ny) poängintjäningen?
 

aldrighemma

Medlem
Tack !!!
Hämtat data nu från 96-04! 1550 lines, hade tagit ett tag utan script :)
Det är dock något som inte stämmer riktigt, om jag summerar alla rader så är jag skyldig SAS 400.000p ! Jag ska försöka se vart problemet är.
Och jag ser också att dom första (äldsta) 10 transaktionerna inte finns med alls.
 

mha321

Medlem
Tack för ytterligare ett trevligt script! På tal om Coop-scriptet, hade man kunnat lämna in önskemål om en uppdatering till den nya (som inte längre är så ny) poängintjäningen?
Jag har inte längre något Coop-kort, så jag kan inte se hur det ser ut... Det borde inte vara alltför svårt att fixa, men inte när man famlar blint.

Om någon kan dela med sig ett dataset av transaktioner så kan jag titta på det.
 

mha321

Medlem
Tack !!!
Hämtat data nu från 96-04! 1550 lines, hade tagit ett tag utan script :)
Det är dock något som inte stämmer riktigt, om jag summerar alla rader så är jag skyldig SAS 400.000p ! Jag ska försöka se vart problemet är.
Och jag ser också att dom första (äldsta) 10 transaktionerna inte finns med alls.
Jag hade själv en mismatch på 2400 poäng, och det visade sig vara poäng som hade gått ut och första versionen av scriptet hanterade inte det. Det fixades för en halvtimme sedan, så har du inte senaste versionen så prova igen med den :)

Om det inte är det, så kolla om du har någon transaktion som inte har varken basepoints eller points. Det kan vara ytterligare någon typ av transaktion som jag inte har på mitt konto och som därför inte syns.

De 10 äldsta transaktionerna -- ser du dem via SAS webb (om du orkar klicka dig så långt), eller är det någon egen tidigare historik du har?
 

aldrighemma

Medlem
Det är dock något som inte stämmer riktigt,
Det verkar vara återbetalda awards som visas som 0p, måste väl vara fel från SAS antar jag, dock så ser det riktigt ut på gamla sidan. På nya sidan så orkar jag inte scrolla ned till den transaktionen (från 2011), det skulle ta for ever med det user interfacet...
 

mha321

Medlem
Det verkar vara återbetalda awards som visas som 0p, måste väl vara fel från SAS antar jag, dock så ser det riktigt ut på gamla sidan. På nya sidan så orkar jag inte scrolla ned till den transaktionen (från 2011), det skulle ta for ever med det user interfacet...
Det låter precis som det är en nyckel som saknas. Vad skrivs de ut som för Point Type i listan?

Edit: tittade på återbetald award jag själv hade nu i höstas, och den syns inte alls -- själva bokningen togs helt enkelt bort när den betalades tillbaka, varken bokningen eller återbetalningen syns på webben heller. Men det kan ju kanske påverkas av om det är samma år osv.
 
Toppen