Senaste nytt

Boka SAS Business award - Hur hittar ni platserna?

Vad är den allmänna åsikten, har man inte större chans att uppgradera en köpbiljett till businessclass vid checkin än att någonsin hitta en award i businessclass?
Det är två helt olika saker imho. Det är lite som att fråga om du gillar att åka buss eller om du tycker bättre om äpplen.
Jag ser 2 scenarier och jag förutsätter att destinationen är målet med resan och inte flygresan i sig:
A. Man dör om man behöver åka annat än businessclass. Personer i denna kategori bör boka en businessclassbiljett för pengar senast 2-3 månader innan avfärd om inga bonusbiljetter har hittats tills dess.
B. Man överlever att åka i ekonomi (eller varför inte plus?) men hade gärna lyxat till det på något prisvärt sätt, i synnerhet på nattflyg så man kan ligga och sova. Det faktum att man får bra Eurobonusintjäning (kom ihåg att många konkurrenter till SAS har sänkt injäningen till 25% eller t o m 0%) till ett relativt lågt pris (om man bokar i god till eller under en kampanj) är fördelar man får med på köpet.

Jag själv tillhör kategori B och hade jag inte hittat bonusbiljetter senast 3 månader innan avfärd hade jag köpt en billig köpbiljett istället och hoppats på uppgradering på nattsegmentet vid checkin (och kanske även testat plusgrade).

Last edited:
"Värdet" av att flyga SAS business vs. F med valfritt bolag är ju något bättre till Asien än USA (100/190 vs. 100/150). Så om du inte måste testa F denna gång och verkligen är så flexibel som du säger så ta en tur till Asien med SAS, finns garanterat platser till PVG eller PEK.

Vad jag förstått så är MIA, LAX, SFO och HND åtråvärda så dessa kan du nästan glömma om du inte har väldig tur eller kniper när de släpps 330 dagar före avresa. Kan som sagt komma fler, men just de är svåra att hitta awards till. EWR, HKG och PVG borde gå lättare. Ett tips är att söka på bara ett enskilt ben, t ex CPH-PVG på united, och markera nonstop only.

Här måste jag fråga. Jag gör precis den här sökningen. Däremot får jag upp texten: "There are no direct flights available - we've shown the best results below". När jag sedan väljer en ny dag i kalendern ignorerar den att det ska vara direktflyg. Gör jag något galet? Annars tycker jag det verkar vara ett extremt omständigt sätt att leta på.

Finns 2 platser i C till ORD 27/5 tex..samt även 7/6. Så så himla svårt är det inte..

Platser till/från Boston i C både 8/6, 15/6, 16/6 samt 25/6. Nu orkar jag inte leta mer.

Som jag skrev tidigare så har jag tittat på MIA, LAX, SFO, EWR, HKG, PVG, NRT.
Jag förstår att ingenting är omöjligt (samt att vissa går åt snabbare än andra) men jag startade tråden för att jag ville förstå bättre hur man ska hitta biljetterna.

Som jag skrev tidigare så har jag tittat på MIA, LAX, SFO, EWR, HKG, PVG, NRT.
Jag förstår att ingenting är omöjligt (samt att vissa går åt snabbare än andra) men jag startade tråden för att jag ville förstå bättre hur man ska hitta biljetterna.

Både Boston och Great Lakes är utmärkta resmål under sommaren! :)

Här måste jag fråga. Jag gör precis den här sökningen. Däremot får jag upp texten: "There are no direct flights available - we've shown the best results below". När jag sedan väljer en ny dag i kalendern ignorerar den att det ska vara direktflyg. Gör jag något galet? Annars tycker jag det verkar vara ett extremt omständigt sätt att leta på.
Ja, siten är lite buggig där, den tror att man vill se alla alternativ ifall det inte finns direktflyg...

Toppen