Senaste nytt

Boka SAS Business award - Hur hittar ni platserna?

MartinH

Medlem
Har du poäng och kan ligga ute med 3500 kr så boka nån resa dit du vill idag. Kostar ju inget att avboka. Sen får du hålla koll, dyker det upp SAS platser i business så tar du dem, eller så bokar du F. Lufthansa brukar väl ha ganska bra F tillgång på sommaren till USA. Asien så kan du boka F redan nu med Thai/ANA/Asiana, byt till Lufthansa sen om du vill.
 

Jonted

Medlem
Nej, jag förstod precis vad du menade och du kommer att stöta på samma problem oavsett vad du försöker boka för award. Om du inte hittar en enda T/R med SAS till varken USA eller Asien vågar jag påstå att du inte sökt tillräckligt (eller möjligen har SAS något systemfel just nu) - har aldrig varit med om att det inte finns några awards alls.

Ja jag kanske gör fel så jag blir mer än gärna motbevisad och har fått en del bra tips både om olika ställen att leta och sätt att hålla koll på tack vare forumet nu. Min känsla var dock att det var väldigt lätt att hitta F till Asien med ganska många olika datum. Hade dock gärna nöjt mig med att börja med en SAS business och inte F.

Då har du inte letat så noggrant. Jag hittar t ex en plats ARN-ORD 24/6 med retur 6/7 i Business

Visa bifogad bild 60927

Nu ska jag ärligt säga att jag kanske överdrev något.
Jag har tittat på MIA, LAX, SFO, EWR, HKG, PVG, HND.

Igen kanske jag gör fel när jag söker men jag tycker både SAS och Uniteds sida ger knepig översikt som gör det svårt att hitta resor oavsett hur flexibel jag är.
 

Canadien

Medlem
Vad jag förstått så är MIA, LAX, SFO och HND åtråvärda så dessa kan du nästan glömma om du inte har väldig tur eller kniper när de släpps 330 dagar före avresa. Kan som sagt komma fler, men just de är svåra att hitta awards till. EWR, HKG och PVG borde gå lättare. Ett tips är att söka på bara ett enskilt ben, t ex CPH-PVG på united, och markera nonstop only.
 
Ja jag kanske gör fel så jag blir mer än gärna motbevisad och har fått en del bra tips både om olika ställen att leta och sätt att hålla koll på tack vare forumet nu. Min känsla var dock att det var väldigt lätt att hitta F till Asien med ganska många olika datum. Hade dock gärna nöjt mig med att börja med en SAS business och inte F.



Nu ska jag ärligt säga att jag kanske överdrev något.
Jag har tittat på MIA, LAX, SFO, EWR, HKG, PVG, HND.

Igen kanske jag gör fel när jag söker men jag tycker både SAS och Uniteds sida ger knepig översikt som gör det svårt att hitta resor oavsett hur flexibel jag är.
Om du hittar SAS Business till HND så får du gärna hojta till. De är grymt svåra att få tag på, mig veterligen så är det faktiskt aldrig någon som har lyckats med det.
 

mha321

Medlem
Vad är den allmänna åsikten, har man inte större chans att uppgradera en köpbiljett till businessclass vid checkin än att någonsin hitta en award i businessclass?
Jag skulle säga att chansen är mycket större att uppgradera en köpebiljett vid checkin, om man måste åka på specifika datum. Men det är ingen garanti, man kan få åka "där bak". Och det blir dyrare.

Om du däremot säger "någonsin hitta", så nej :) Om du är helt oberoende av tid och destination så är det lättare att hitta en award-biljett. Men då vet du ju inte var och när du hamnar :)
 

Kimmen00

Medlem
Vad jag förstått så är MIA, LAX, SFO och HND åtråvärda så dessa kan du nästan glömma om du inte har väldig tur eller kniper när de släpps 330 dagar före avresa. Kan som sagt komma fler, men just de är svåra att hitta awards till. EWR, HKG och PVG borde gå lättare. Ett tips är att söka på bara ett enskilt ben, t ex CPH-PVG på united, och markera nonstop only.

Satt o sökte förra veckan på Businessplatser till miami med sas runt okt-nov och hittade flera avgångar business hem från Mia. Så visst finns det.. Mkt letande blir det dock.
 

mha321

Medlem
Vad jag förstått så är MIA, LAX, SFO och HND åtråvärda så dessa kan du nästan glömma om du inte har väldig tur eller kniper när de släpps 330 dagar före avresa. Kan som sagt komma fler, men just de är svåra att hitta awards till. EWR, HKG och PVG borde gå lättare. Ett tips är att söka på bara ett enskilt ben, t ex CPH-PVG på united, och markera nonstop only.
HND lär det bli väldigt svårt att hitta SAS-awards till eftersom de inte flyger dit.

EWR är nog en väldigt populär destination också, men där går det 4 flyg (1 ARN, 1 OSL och 2 CPH). Själv har jag flera gånger fått ta ena riktningen via Olso för att hitta awards dit t.ex., men det går.
 

Jonted

Medlem
HND lär det bli väldigt svårt att hitta SAS-awards till eftersom de inte flyger dit.

EWR är nog en väldigt populär destination också, men där går det 4 flyg (1 ARN, 1 OSL och 2 CPH). Själv har jag flera gånger fått ta ena riktningen via Olso för att hitta awards dit t.ex., men det går.

NRT ska det så klart vara. Sökte i ärlighetens namn på Tokyo - alla flygplatser och trodde det var just HND de flög till. My bad!
 

mha321

Medlem
NRT ska det så klart vara. Sökte i ärlighetens namn på Tokyo - alla flygplatser och trodde det var just HND de flög till. My bad!
Där är chansen åtminstone större. Men generellt är väl Tokyo en efterfrågad destination på SAS-awards. Kina-destinationerna är definitivt enklare att hitta på.
 
Toppen