Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

Åker till Kapstaden nästa helg på mileage run. Stannar två nätter, dvs ankommer kl 15.30 på söndag och åker kl 12 på tisdag. Har med andra ord söndag kväll och hela måndagen att spendera i staden. Vad hinner man se på den tiden, och vilket område bör bo i där det är säkert? Tänkte främst bo på AirBnB, men tips på bättre billiga hotell och gästhus mottages också.
Verkar vara en riktigt farlig stad.

Cape Town is now among the 10 most violent cities in the world

Du ska bo i Sea Point eller Green Point.

Någon som reser oftare kanske har ett ännu bättre förslag men det där är områden som kändes ok att gå fritt i. Åtminstone på dagtid.

Det märkliga är att man inte märker av detta alls som turist. Fattar man inte det pga hur området ser ut så är Khaylitsha, Manenberg, Mitchell's Plain m.fl. totalt onödiga att ens komma i närheten av. Områdena ligger i, eller nära, det större område som kallas Cape Flats som i alla fall jag starkt skulle avråda turister från att åka till.

Gardens eller Tamboerskloof är bra områden med fina guesthouses. Camps bay är safe men dyrt.

Som @Fredrik säger är Kapstaden inte speciellt farligt i de områden du kommer vistas i som turist.

Vad hinner man med på två dagar? Table Mountain, Godahoppsudden och pingvinerna i boulders beach om du vill göra de klassiska turistgrejerna. Om du gillar god mat försök norpa en plats om nån avbokar The test kitchen eller systerrestaurangen Pot Luck Club. Finns annars mängder med bra restauranger. Kolla Eat Out

Last edited:
Finns det safaris nära Kapstaden? Planerar att åka dit och vara där i ca 6 dagar. Hade inte för avsikt att besöka Johannesburg.

Finns det safaris nära Kapstaden? Planerar att åka dit och vara där i ca 6 dagar. Hade inte för avsikt att besöka Johannesburg.
Du har Inverdoon tre timmar norr om Kapstaden som var helt ok för en nybörjare som vi var. Vi bodde över vilket är en bra idé för det är en bit att åka och sen får man åka på två safarirundor så man ser lite mer djur.

• Gilla
Reactions: Gus
Du har Inverdoon tre timmar norr om Kapstaden som var helt ok för en nybörjare som vi var. Vi bodde över vilket är en bra idé för det är en bit att åka och sen får man åka på två safarirundor så man ser lite mer djur.
Inverdoon är inget att rekommendera, det är nära Kapstaden men det är en liten park och alla djur finns inte där, nu förstår jag det kan vara svårt men jag hade hellre rest till Johannesburg och sen åkt till Kruger eller någon mindre park nära Swaziland, flyget tar runt 1.5 timme och köra med bil till Mmpumalanga tar runt 3 timmar. 1-2 dagar hinnar man göra mycket. Men det går alltid att åka en runda till dit ner men ja, Det är vad jag hade gjort.

Inverdoon är inget att rekommendera, det är nära Kapstaden men det är en liten park och alla djur finns inte där, nu förstår jag det kan vara svårt men jag hade hellre rest till Johannesburg och sen åkt till Kruger eller någon mindre park nära Swaziland, flyget tar runt 1.5 timme och köra med bil till Mmpumalanga tar runt 3 timmar. 1-2 dagar hinnar man göra mycket. Men det går alltid att åka en runda till dit ner men ja, Det är vad jag hade gjort.
138779c8d51fba4458b8afac4c68db4f.jpg

Några bilder jag tog i Inverdoon. I alla fall något om man inte hinner till Kruger.

Vi har med oss vår dotter på 1 år. Jag har varit på safari en gång och det är ju lite skumpigt ibland, och ibland måste man vara tyst för att inte skrämma barnen. Är det en dum idé att ta med sitt lilla barn på safari? Man kanske förstör både för dottern och för andra medföljare?

Vi kanske bara ska satsa på vingårdar och åka tillbaka när hon blivit lite större?

Toppen