10 % för dricks är alldeles okej för Sydafrika - förutsatt att servicen är acceptabel.
Jag vill också passa på att utfärda ett varnande finger för Hilton Cape Town City Center. Jag har bott där flera gånger tidigare under långa perioder och har varit hyffsat nöjd. Men då jag i förra veckan återvände blev det ingen trevlig vistelse. Jag blev efter ett par dagar bestulen på ett flertal saker i rummet, inklusive i kassaskåpet inlåsta kontanter. Efter stöld nummer 2, ja det skedde under flera dagar, kontaktade jag personalen som inledde en "utredning" och lovade ersätta mig. Igår återkom man till mig och hävdade nu att jag fick skylla mig själv och att de inte tänkte ersätta mig eftersom inget fångats på kamera (det finns ju inga kameror i rummen). Det finns visserligen skyltar som upplyser om att inget ansvar tas för saker i rum, oavsett om de ligger inlåsta i kassaskåp eller inte....men det säger väl mer om hotellet....
Tilläggas kan väl att jag är HH Diamond och spenderade runt 500 000 svenska kronor med Hilton, varav säkert 100 med det aktuella hotellet, förra året - ändå tycker man att det inte var värt att vårda den relationen.
Det finns förmodligen bättre hotell i stan, så undvik detta hotell om möjligt.