Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

Vi åt lunch på Jordan idag, två rätters med ett glas vitt till förrätt, ett glas rött till huvudrätten samt en espresso som avslutning. Lunchen kostade 400:-/person. Kan priserna gått upp så pass mycket på knappt ett år? Randen ligger på 0.68 för närvarande.
Vad jag kan minnas är inte Jordan jättebilligt, men 400kr för lunch med 2 glas vin låter lite väl mycket. Var tvungen att kolla vad jag gav för 3-rätters middag med ett par glas vin i april:
16 apr JORDAN RESTAURANT STELLENBOSCH 774,59 kr (R1350)
Detta är alltså för 2 pers.

@spritfet vad är din erfarenhet av drickskulturen i Sydafrika? Jag har läst att 10-20% i dricks på restauranger och barer är förväntat men jag har även läst att det är normalt att man lägger R50 per person och natt på hotell för städpersonalen. Beträffande Jordan så var det precis som du nämner inte jättebilligt men det var riktigt riktigt bra.

• Gilla
Reactions: Gus
@spritfet vad är din erfarenhet av drickskulturen i Sydafrika? Jag har läst att 10-20% i dricks på restauranger och barer är förväntat men jag har även läst att det är normalt att man lägger R50 per person och natt på hotell för städpersonalen. Beträffande Jordan så var det precis som du nämner inte jättebilligt men det var riktigt riktigt bra.
Jo det är rimligt med 10-20%, men aldrig hört talas om att dricksa städpersonalen. Skönt att höra att de håller måttet, jag ska äta där nästa lördag :)

Jag tycker både 10-20 % och 50 rand per natt och person låter extremt högt för att vara Sydafrika, nivåer som bara en amerikan kan ha gissat? Eller så har jag inte besökt den kategorin ställen det gäller här. Hälften av dessa värden låter som ställen jag besökt, alt personer jag pratat med.

Beträffande dricks så har jag bara googlat och hittat ett par sidor som säger ungefär samma sak. Har inte frågat någon på plats men jag ska försöka hitta någon trovärdig som kan berätta vad som är praxis.

Jag tycker både 10-20 % och 50 rand per natt och person låter extremt högt för att vara Sydafrika, nivåer som bara en amerikan kan ha gissat? Eller så har jag inte besökt den kategorin ställen det gäller här. Hälften av dessa värden låter som ställen jag besökt, alt personer jag pratat med.
Här är förslag från Carlson Wagonlits app
a81373f9db16e70de086fba293d33aae.png

10 % för dricks är alldeles okej för Sydafrika - förutsatt att servicen är acceptabel.

Jag vill också passa på att utfärda ett varnande finger för Hilton Cape Town City Center. Jag har bott där flera gånger tidigare under långa perioder och har varit hyffsat nöjd. Men då jag i förra veckan återvände blev det ingen trevlig vistelse. Jag blev efter ett par dagar bestulen på ett flertal saker i rummet, inklusive i kassaskåpet inlåsta kontanter. Efter stöld nummer 2, ja det skedde under flera dagar, kontaktade jag personalen som inledde en "utredning" och lovade ersätta mig. Igår återkom man till mig och hävdade nu att jag fick skylla mig själv och att de inte tänkte ersätta mig eftersom inget fångats på kamera (det finns ju inga kameror i rummen). Det finns visserligen skyltar som upplyser om att inget ansvar tas för saker i rum, oavsett om de ligger inlåsta i kassaskåp eller inte....men det säger väl mer om hotellet....

Tilläggas kan väl att jag är HH Diamond och spenderade runt 500 000 svenska kronor med Hilton, varav säkert 100 med det aktuella hotellet, förra året - ändå tycker man att det inte var värt att vårda den relationen.

Det finns förmodligen bättre hotell i stan, så undvik detta hotell om möjligt.

Åker till Kapstaden nästa helg på mileage run. Stannar två nätter, dvs ankommer kl 15.30 på söndag och åker kl 12 på tisdag. Har med andra ord söndag kväll och hela måndagen att spendera i staden. Vad hinner man se på den tiden, och vilket område bör bo i där det är säkert? Tänkte främst bo på AirBnB, men tips på bättre billiga hotell och gästhus mottages också.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen