Agö
Medlem
Och där har vi kärnan i varför EU-förordningen behövs (trots att det verkar finnas krafter här som inte delar den uppfattningen).Men jag gissar att de affärsmässiga och personalplaneringsproblemen kom emellan.
Och där har vi kärnan i varför EU-förordningen behövs (trots att det verkar finnas krafter här som inte delar den uppfattningen).Men jag gissar att de affärsmässiga och personalplaneringsproblemen kom emellan.
Mig veterligen har jag inte avfärdat att detta skulle ge ersättning, när skrev jag det?Nej, men du förstår fortfarande inte min poäng. Du avfärdar att detta skulle ge ersättning baserat på att flygningen blev inställd pga. storm och tycker att SAS svar är tillräckligt utförligt och dessutom (otroligt nog) korrekt.
Du missar därför totalt poängen i att SAS har en skyldighet att visa att något är extraordinärt och att man gjort allt i sin makt för att se till att flygningen kan genomföras. Det finns inget i SAS svar som ger ledning i varför det är extraordinärt och/eller vad SAS gjort för att undvika att ställa in flighten. Därmed har SAS inte uppfyllt sin del av åtagandet enligt EU-förordningen. Är vi eniga om det eller nöjer du dig med SAS första svar (att flighten var inställd pga. storm (trots att det inte var någon storm...))?
Låt oss då backa tillbaka till lite avgöranden.
"För att undvika att alla förseningar, även obetydliga sådana, som uppstår till följd av att extraordinära omständigheter inträffat oundvikligen leder till att en flygning ställs in måste ett förnuftligt lufttrafikföretag planera sina resurser på lämpligt sätt för att ha en viss tidsreserv och för att, om möjligt, kunna genomföra flygningen när de extraordinära omständigheterna inte längre föreligger. Om ett lufttrafikföretag i en sådan situation däremot inte har någon tidsreserv kan det inte anses ha vidtagit alla de rimliga åtgärder som föreskrivs i artikel 5.3 i förordning nr 261/2004." (se C-294/10).
Hur framgår det från SAS svar ovan att man har planerat sina resurser på ovanstående sätt? Hur framgår det av SAS första svar att man öht tänkt bemöta detta? Som sagt, det saknas fakta och fakta som endast SAS sitter inne med. Men svaren som SAS gett kan inte anses vara annat är felaktigt respektive otillräckligt.
Kan man inte säga följande?I juridik såväl som teknik måste du veta vad som är direkt orsak och vad som är verkan. I det här fallet var flyget inställd pga saknad besättning. Orsak = saknad besättning. Verkan = flyget inställt.
Backar du bandet så kan det finnas flera orsaker till att besättningen saknades, men detta är enligt rättslig tolkning av 261/2004 inte relevant.
Nej, så är inte förordningen upplagd. Vi talar strikt ansvar. Läs beslutet jag hänvisade till istället, det är väldigt klargörande.Kan man inte säga följande?
Orsak = Väder
Verkan = Saknad besättning
Följdverkan = Inställt flyg
Hade inte det dåliga vädret inträffat hade med största sannolikhet besättningen inte saknats och med största sannolikhet hade flyget inte blivit inställt.
Nu pratade jag inte förordning utan rent generellt. I min bransch pratar man ofta om impact, cause och root cause. Är onekligen skillnad mot juridiken.Nej, så är inte förordningen upplagd. Vi talar strikt ansvar. Läs beslutet jag hänvisade till istället, det är väldigt klargörande.
Visst, men det har absolut ingen relevans för diskussionen i denna tråd, rätt till ersättning eller hur förordningen är upplagd. Beslutet är väldigt klargörande. Läs det.Nu pratade jag inte förordning utan rent generellt. I min bransch pratar man ofta om impact, cause och root cause. Är onekligen skillnad mot juridiken.
Relevansen I det är hur olika man ser på saker beroende på vilken bakgrund man har. Vi är nog alla överens om att sas ännu inte bevisat att de är undantagna 261/2004.Visst, men det har absolut ingen relevans för diskussionen i denna tråd, rätt till ersättning eller hur förordningen är upplagd. Beslutet är väldigt klargörande. Läs det.
Nej, relevansen är tydlig här utifrån de regler och beslut som finns. Det har inget med vilken bakgrund man har, allt finns tydligt och klart angett i relevanta texter.Relevansen I det är hur olika man ser på saker beroende på vilken bakgrund man har. Vi är nog alla överens om att sas ännu inte bevisat att de är undantagna 261/2004.
TS problem var inte att det saknades besättning. Det var orsaken. TS problem var att flyget inte gick. Det var verkan. TS kom inte fram i tid. Det var följdverkan.Kan man inte säga följande?
Orsak = Väder
Verkan = Saknad besättning
Följdverkan = Inställt flyg
Hade inte det dåliga vädret inträffat hade med största sannolikhet besättningen inte saknats och med största sannolikhet hade flyget inte blivit inställt.
OK och då var grundorsaken dåligt väder.TS problem var inte att det saknades besättning. Det var orsaken. TS problem var att flyget inte gick. Det var verkan. TS kom inte fram i tid. Det var följdverkan.