Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej, sitter precis nu på Helsingfors flygplats och väntar på 20:15 flighten till Arlanda, var egentligen bokad på 16:10 men pga av att vi var sena in med flyget från Bangkok så missade vi anslutningen, solklart fall för ersättning? Gäller Finnair
Beror ju på orsaken till förseningen. Det kan ev reduceras med 50% om du kommer fram max 4h försening (rerouting). Kolla klockan när dörren öppnas till gaten på sista segmentet. Förutsätter att hela resan var bokad som en biljett.

Beror ju på orsaken till förseningen. Det kan ev reduceras med 50% om du kommer fram max 4h försening (rerouting). Kolla klockan när dörren öppnas till gaten på sista segmentet. Förutsätter att hela resan var bokad som en biljett.
Tack för svaret, blir väl att börja grotta i orsaken i morgon(antar att det är inkörningsproblem på A350 som ställer till det) just nu vill jag och 3-årig dotter bara komma hem

Tack för svaret, blir väl att börja grotta i orsaken i morgon(antar att det är inkörningsproblem på A350 som ställer till det) just nu vill jag och 3-årig dotter bara komma hem
Du behöver inte ta reda på orsaken. Det är Finnairs skyldighet att ange en giltig orsak till att inte ge dig ersättning. Tekniska problem är generellt sett inte en giltig grund till att neka ersättning. Kan flygbolaget inte komma på en giltig orsak, så ska du ha ersättning. Om du däremot redan vet att flygplatsen hade snöstorm, vulkanaska och flygledarstrejk samtidigt så kanske det inte är så stor vits att skicka in begäran om ersättning.

Mina föräldrar blev i våras ett dygn försenade till Thailand efter att deras flygplan krockat med något sorts servicefordon på Arlanda. Efter nästan 8 månaders väntan (innehållandes flera påminnande mail) gick Thomson (TUI) igår med på att betala ut 2 x €600 för förseningen.

Så - ge inte upp även om motparten är ovillig till en början. :)

Gårdagen var minsann en intressant historia. Jag har haft mina dåliga upplevelser med flygbolag men Nordica Airways (gamla Estonian Air) tar nog priset. Nordica har ingår avtal med polska LOT och flyger under deras regi, dock har dom egen hemsida och allt men det är LOT flightnummer.

För att klargöra har all kommunikation hafts med LOT Call center.

Hur som helst igår bokade jag en t&r till Tallinn som skulle avgå 08:25 idag och med retur 13:50 från Tallinn. Detta var ett kurirärende så behövde köpa till extra väskor och var tvungen att ringa in gällande detta. Dom lägger in förfrågan om extra bagage och ber mig ringa igen om 2 timmar för att bekräfta detta. Ringer upp igen vid 19:30 och får OK på 2 extra kolli och betalar summan, allt frid och fröjd. Tar bara 30 min så får jag ett sms att min flight 08:25 är inställd utan anledning. Ringer upp igen och får då bekräftat att så är fallet och de erbjuder mig ombokning. Nu kom dock det som krångla till det rejält, eftersom flighten flögs av Nordica kunde LOT inte erbjuda andra flighter än deras egna eller Nordica och sa att jag kunde flyga och ankomma 16:30 med Nordica direkt, sa att detta inte var ett alternativ men det gick inte med på att boka mig på Air Baltic. Slutade med att han erbjöd LOT via WAW men då helt plötsligt landar jag ju senare än min returflight, den kunde dom dock boka om till sista flighten ut från Tallinn något jag inte kunde åka på endå då jag var tvungen att vara i stockholm 16:00.

Till slut fick jag allt avbokat och pengarna skall föras tillbaka, krävde ett personligt mail om att flighten blivit inställd då det inte utgick något mail om att återbetalning skall göras eller något.... Fick allt som ni kan se bifogat men frågan är nu om jag har ett EU261/04 case här? Flighten är bekräftat inställd både per mail och sms till mig.

För att avsluta historien så visade det sig att dom sedan ändrade sig och flög morgonflighten dock med annat flightnummer och via Oslo till Tallinn (inte fått någon info om detta). Min resa dock blev aldrig av då det inte gick med på att boka om mig på några andra flighter så jag kom över tidigt till Tallinn och på sätt blev hela resan onödig om jag landat sen eftermiddag.

image.jpg

image.jpg

Gårdagen var minsann en intressant historia. Jag har haft mina dåliga upplevelser med flygbolag men Nordica Airways (gamla Estonian Air) tar nog priset. Nordica har ingår avtal med polska LOT och flyger under deras regi, dock har dom egen hemsida och allt men det är LOT flightnummer.

För att klargöra har all kommunikation hafts med LOT Call center.

Hur som helst igår bokade jag en t&r till Tallinn som skulle avgå 08:25 idag och med retur 13:50 från Tallinn. Detta var ett kurirärende så behövde köpa till extra väskor och var tvungen att ringa in gällande detta. Dom lägger in förfrågan om extra bagage och ber mig ringa igen om 2 timmar för att bekräfta detta. Ringer upp igen vid 19:30 och får OK på 2 extra kolli och betalar summan, allt frid och fröjd. Tar bara 30 min så får jag ett sms att min flight 08:25 är inställd utan anledning. Ringer upp igen och får då bekräftat att så är fallet och de erbjuder mig ombokning. Nu kom dock det som krångla till det rejält, eftersom flighten flögs av Nordica kunde LOT inte erbjuda andra flighter än deras egna eller Nordica och sa att jag kunde flyga och ankomma 16:30 med Nordica direkt, sa att detta inte var ett alternativ men det gick inte med på att boka mig på Air Baltic. Slutade med att han erbjöd LOT via WAW men då helt plötsligt landar jag ju senare än min returflight, den kunde dom dock boka om till sista flighten ut från Tallinn något jag inte kunde åka på endå då jag var tvungen att vara i stockholm 16:00.

Till slut fick jag allt avbokat och pengarna skall föras tillbaka, krävde ett personligt mail om att flighten blivit inställd då det inte utgick något mail om att återbetalning skall göras eller något.... Fick allt som ni kan se bifogat men frågan är nu om jag har ett EU261/04 case här? Flighten är bekräftat inställd både per mail och sms till mig.

För att avsluta historien så visade det sig att dom sedan ändrade sig och flög morgonflighten dock med annat flightnummer och via Oslo till Tallinn (inte fått någon info om detta). Min resa dock blev aldrig av då det inte gick med på att boka om mig på några andra flighter så jag kom över tidigt till Tallinn och på sätt blev hela resan onödig om jag landat sen eftermiddag.

Visa bifogad bild 59338

Visa bifogad bild 59339

Jag ger mig på ett försök. Från SWISS hemsida, ser liknande texter på andra ställen som wikipedia.

Cancellation
Should your flight have been cancelled, you also have the same rights to the alternative transportation, assistance, reimbursement and compensation specified above.

However, you are not entitled to receive compensation under the EU regulation if the event can be attributed to extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. This includes, for example, bad weather conditions, political instability, strikes, security risks and unexpected flight safety shortcomings.

Neither is there any right to compensation if
  • the passenger has been informed of the cancellation at least 14 days prior to departure
  • the passenger has been informed of the cancellation between 14 and 7 days prior to departure and the alternative flight departs no more than 2 hours before the original departure time and arrives no more than 4 hours after the scheduled arrival time
  • the passenger has been informed of the cancellation less than 7 days prior to departure and the alternative flight departs no more than 1 hour before the original departure time and arrives no more than 2 hours after the scheduled arrival time.
Du borde således ha en möjlighet att få ersättning då de alternativ de gav dig inte var inom den acceptabla tidsrymden.

Om ditt flyg blir inställt och du blir ombokad till annat flyg och kommer fram mindre än 3h sent till slutdestinationen så har du rätt till 50% av ersättningen. I det här fallet blev den ursprungliga flighten inte inställd, bara försenad med mindre än 3h? Då utgår ingen ersättning.

En kollega till mig fick SMS om inställt flyg kvällen före avresa, blev ombokad på annat flyg som anlände endast 45 minuter senare än ursprunglig flight. Hon fick då 125 Euro, dvs 50% av ersättningen för resa under 1500km (detta var inrikes).

Gjelder det da hvis original flight ville vært mer enn tre timer forsinket så skal den regnes som innstilt?

Eksempel, AAA-BBB ER forsinket slik du ikke rekker original BBB-CCC, men ville tatt en senere BBB-CCC som ville gjort AAA-BBB-CCC mer enn tre timer forsinket. Hvis man da blir reroutet AAA-CCC og 2,5 time forsinket, har man da rett på erstatning.

Alternativt hvis AAA-CCC er fire timer forsinket, men blir reroutet på en annen AAA-CCC som får gjør at du ankommer 2,5 time for sent.

Ursäkta för att jag frågar men svaret finns säkert här men jag har bara min mobil nu.
En bekant blev 24 timmar försenad till Peking i somras pga sen anslutning i ARN från GOT. Sas och Air China på en biljett.
Har man 6 månader på sig att begära ersättning?

Ursäkta för att jag frågar men svaret finns säkert här men jag har bara min mobil nu.
En bekant blev 24 timmar försenad till Peking i somras pga sen anslutning i ARN från GOT. Sas och Air China på en biljett.
Har man 6 månader på sig att begära ersättning?
10 år har man formellt på sig men kan vara bra att begära ersättning tidigare än så.

Toppen