Senaste nytt

Livetråd: Bangkok-Stockholm i First (BKK-HND-LHR-ARN)

Fin inflygning och perfekt landning på Heathrow. Fick ett handskrivet tackkort av personalen. "Stort tack för att du drack upp all Krug och nästan allt vin" skulle de kanske ha skrivit:) Grymt trevlig man i passkontrollen. Sedan kom jag på varför jag vägrar åka till eller via London. Man ska först trava rätt långt och sedan ska man igenom den förbannade säkerhetskontrollen som bemannas av IQ befriade idioter. Denna gång anmärkte man på att plastpåsen där jag hade vätskor var för stor. Den är möjligtvis ett snäpp större än skitpåsen som de själva ger ut. Sedan anmärker de på varje liten struntsak.

Extra kontaktlinser innehåller vätska och är "livsfarliga". Detsamma gäller medicin i pyttesmå engångsförpackningar. Jomenvisst, en favorit bland ISIS. Amenity kits ska plockas isär och gås igenom. Sedan ska varenda kabel, elplugg, batteri och elrelaterad sak trippekollas. Oklart varför. Sedan anmärkning på att saker inte får plats i den lilla plastpåsen. Förklarade att jag fick lite extra grejor i First och att det var ytterst lite som hamnade utanför påsen. Går jorden under om en handkräm på 25 ml inte får plats? Tydligen är man då en fara för landet. Sedan en massa tjafs om detta. Jag har aldrig haft detta problem på en enda flygplats runtom i världen förutom Heathrow.

Jag gjorde ett besök i Senatorloungen för att försöka komma in. Jag är bara EBS och ska egentligen inte komma in. Jag förklarade att jag hade flugit F med ANA och undrade om jag kunde stanna ett par timmar. Fick ett mycket tveksamt nej för att det var rätt fullt. Annars hade jag blivit insläppt. Helt ok, jag ska egentligen inte bli insläppt så det var inget att vara sur över. Alltid värt att fråga.

Men det var väl trots allt värt att åka hit för att testa fantastiska ANA. Nu återstår en kort flight i SAS Minus, dock med exit aisle, till Stockholm. Man borde sedan sova gott ikväll.

Last edited:
Jag kan konstatera att på en punkt slår Cathay Pacific F ANA F. Till frukosten finns det alltid? En flaska Krug kvar.:)

Perfekt med Champagne frukost när man flyger första klass:)

Annars bra beskrivet om ANA F.
Man känner igen sig och längtar.
19 december får jag samma upplevelse från Frankfurt till Haneda.
Hemresan blir Cathay Pacific F från Hong Kong till Paris.:)

Jag kan konstatera att på en punkt slår Cathay Pacific F ANA F. Till frukosten finns det alltid? En flaska Krug kvar.:)

Perfekt med Champagne frukost när man flyger första klass:)

Annars bra beskrivet om ANA F.
Man känner igen sig och längtar.
19 december får jag samma upplevelse från Frankfurt till Haneda.
Hemresan blir Cathay Pacific F från Hong Kong till Paris.:)
Hahahah, jag har hört Att Cathay är magiskt bra. Tyvärr blir det inte att prova F med dom om de inte bestämmer sig för att gå med i Star Alliance:) Jag är redan avis på din reda från FRA till HND. En lite OT fråga, hur är det att flyga med ANA från Frankfurt? Jag tänker då på att man missar FCT och den trevliga biten. Var håller man till innan och är servicen lika bra från FRA till HND som åt andra hållet? Eller är den, GASP!!!, kanske ännu bättre?:)

Den fina servicen med ANA avslutas på bästa vis. Man packade ned min pyjamas i ett trevligt paket och så fick jag ett handskrivet kort. Smart, kostar inget och visar att man bryr sig. Fan vad japaner är bra. Min son som är tretton år vill bli pilot så jag brukar fråga om jag kan ta en bild med piloterna när det är möjligt. Brukar inte fråga på 747 eftersom det är lite krångligare. Jag vet att japaner alltid följer reglerna så jag ville inte fråga före NH211 HND-FRA. Men under flighten fråga jag damerna om de kunde ta med min telefon in i cockpit och ta en bild när det serverade mat eller dryck. Hon frågade men piloten sa nej för att det var emot reglerna.

Inga problem alls för mig. Men damen blev en aning knäckt. Hon förklarade att vi kunde ta bilder efter landning men då efter att ALLA passagerare gått av. Tyckte det tog för lång tid så struntade i det. Hursomhelst, min pyjamas fick deluxebehandling och det handskrivna kortet var trevligt. Förstås med en ursäkt om bilder med piloten..... Vi pratade en del om vin på planet och det var tydligt att man lyssnade när man läser texten. Weltklasse!

IMG_4227.jpg

Att byta från ANF First till SAS Minus är en rätt stor förändring. Direkt när man kommer till gate 25 i terminal 2 så slussas alla passagerare i GO över all högra sidan. Jag försökte boka i Plus men det gick inte. Hade tänkt försöka uppgradera vid gate men var en aning för trött för detta. Det är rush hour så man bestämmer sig för att väga bagaget. Mitt racketfordral ser väldigt stort ut men innehåller inte så mycket och kan tryckas ihop. Har aldrig fått nej någonstans i världen.

Inte heller denna gång men det vägde 9.5 kg, alltså mer än tillåtna 8 kg. Med MBP och iPad i handen. Jag förklarade lite disket att jag just flög in med Thai och ANA First och hade lite pyjamas och andra saker i väskan. Jag visade upp boardingpasset och fick passera. Schysst!! Jag hade långt i förväg bokat planets bästa plats, exit aisle 11C, men gott om plats. Flighten var väldigt full men boarding gick ok. Efter start gjorde jag vad jag inte gjort med ANA First, jag sov. Jag dog fem minuter efter start och slog inte upp ögonen före hjulen slog i svenska mark igen.

Arlanda Express och sedan en Uber hem. Totalt tog resan 38 timmar från och med att jag checkade in i Bangkok. Under den tiden sov jag två timmar på TG682 i First BKK-HND, någon timme i ANA Suite Lounge, noll timmar på ANA NH211 HND-FRA och sedan 1.5 timmar med SK582 LHR-ARN. Och sedan blev det ju förstås något glas champagne och vin:) Inte undra på att man var lite småtrött......
IMG_4226.JPG

SK582 plats 11C Exit

Internet onboard på ANA NH211 HND-LHR var som sagt inte imponerade. Man kunde bara använda ett device och det var begränsat till 100 MB. Är det 2005 igen? Därför kunde jag inte ladda upp några bilder från planet. Internet var alltså inte imponerande men allt annat var total världsklass. Nedan lite bilder på kabinen. I nästa inlägg kommer den fantastiska maten

IMG_4209.JPG

Pyjamas på!:)

IMG_4216.JPG

Plats 3K

IMG_4218.JPG

Dagens flight

kabin2.jpg

Översikt av NH211 First. Det ser lite instängd ut i båsen men det kändes faktiskt bra

kabin1.jpg

Plats 1K

kabin4.jpg

Kabinen

kabin3.jpg

Plats 2K, min plats

Last edited:
Toppen