Senaste nytt

Livetråd: Bangkok-Stockholm i First (BKK-HND-LHR-ARN)

Ny Rimowa färg för mig. Fick först en rosa och grannen ville byta. De samlar sa hon glatt:). Thai kan dock jobba lite på presentförpackningen tycker jag. Eller?

17315e469dc9e192081246cc48e73d42.jpg

Namaste från Japan!

En härlig nattflygning som dock var lite kort. Sov ett par timmar men kunde gärna ha sovit längre. Det blev som sagt gamla kabinen men vi var endast fem av tio i First. Hårdvaran är lite gammal det ser man. Stolen är det inget fel på men underhållninsgssystemet samt toaletterna känns gamla. Toaletterna är även lite små för av vara First.

TG682 var dock en mycket trevlig flygning med crew som var på topp. Det var mycket bra service från början till slut. Innan flygningen fick jag det sedvanliga email med fråga om att förbeställa mat. Jag ser att många beställer hummer men jag tycker inte det är något speciellt. Jag funderade på att specialbeställa annan mat men bestämde mig för att avstå.

Pyjamas på direkt. Jag var dock den enda i First som bytte om. Konstigt. Menyn bestod även denna gång av en mycket god soppa till att börja med. Tyvärr delades inte menyerna ut så jag inte stenkoll på vad som serverades. Till detta ett par små appetizers, scallops och något med skinka. Sedan bäddades sängen och det blev ett par timmars sömn.

Väckning och sedan "middag" eller vad man nu ska kalla det som bestod av japanska rätter. En rökt fisk med ris och lite smårätter på sidan. Helt ok men det känns lite konstigt att äta sån mat 04:00 på morgonen. Ursäkta dåliga bilder, det var väldigt mörkt i kabinen.

Inflygning i Tokyo var mycket vacker med strålande solsken och en fin landning. Vid ankomst var Thai service som vanligt toppen. När dörren öppnades stod en representant med en skylt och hon eskorterade sedan mig vidare genom security och ANA Suite Lounge. "Ironman" är mitt smeknamn i idrottsvärlden. Kul att de känner till det även i Japan....:)

IMG_4106.JPG

God soppa med tillbehör

IMG_4108.JPG

Dom Perignon som vanligt på Thai

IMG_4110.JPG

Sovdags

IMG_4114.JPG

Japansk meny till "middag"

IMG_4117.JPG

Gamla kabinen

IMG_4122.JPG

Vacker inflygning i Tokyo

ironman.jpg

Bra ankomstservice från Thai

Man måste ju bara gilla japanerna. Vilken grym ordning och reda det är. Får ju tyskar att verkar slarviga som greker. Sitter här i loungen vid fönstret med underbar utsikt över ANAs flotta. Ett par stolar bort sitter en asiat som börjar tala i telefon. Det tar högst trettio sekunder så kommer en representant och direkt säger till honom att gå ut. Han blev så förvånad att han inte visste vad han skulle säga. Hahhahahha, så jäkla bra. Skulle vilja se detta i SAS loungen. Speciellt vid T4 där det är pinsamt dåligt.

Nu dags för frukost i loungen innan äventyret med ANA NH211 till London i First börjar.

IMG_4139.jpg

Dagens kontor

IMG_4140.jpg

Härlig utsikt

IMG_4141.jpg

Det är som sagt var första gången jag åker ANA First Square. Jag har läst mycket om upplevelsen och hade förstås höga förväntningar och förhoppningar. Jag måste tyvärr säga att jag hade fel. Detta är mycket bättre än jag förväntade mig. Hur säger man total världsklass på japanska?:)

Jag är inte lätt att imponera. Jag är ingen ungtupp och har varit med om en del och “been around the block” som jänkarna säger. Inte bara en gång utan en jävla massa varv. När jag skrev mitt förra inlägg om att det bara var 11:44 kvar så skojade jag inte. Jag hade knappt satt mig men kunde känna att detta var något speciellt.

Hela upplevelsen bara utstrålar diskret, effektiv, stilren och funktionell lyx med service i absolut världsklass. Kabinen påminner rätt mycket om Lufthansas tycker jag förutom att man sitter i ett “bås”. Kabinen är inte full av lyxiga krusiduller utan det är genomtänkt, vackert och man sitter rätt öppet för att vara i ett bås. När jag tittade på bilder och video innan såg det ut som man var rätt instängd men så känns det inte alls.

Mycket fack till förvaring, stor skärm för filmer och betydligt bättre filmer och innehåll än Lufthansa och Thai. Deras utbud var nästan ett skämt. Eftersom jag gillar att vara föreredd har jag förstås laddat ned ett gång filmer till min iPad, och alla säsonger av House of cards och How i met your mother. Bra att ha om det blir tråkigt även om jag sett allt tidigare.

Kabinen är alltså väldigt imponerade men service och mat är ännu bättre. Jag hade förväntat mig mycket bugande och annat trams men de två flygvärdarna är tjejer på 40-50 år och mycket rutinerade. De pratar bra engelska och ger en sån service som man alltid längtar efter. De är trevliga, alerta och ser till att man har allt som behövs och lite till. Samtidigt tjatar dom inte och är absolut inte jobbiga eller i vägen.

Både Thai och Lufthansa är mycket bra men jag tycker Thai är lite väl smöriga och Lufthansa lite för stela, kalla och anonyma. På denna flight ger man betydligt bättre service än Lufthansa och den är dessutom mer personlig och varm. Helt outstanding och mycket imponerande.

Över till maten. Jag har signat upp för internet men man får bara 100 MB. Och bara ett device i taget. Nej det är inte ett skämt. Det räcker ju ingenstans 2016. Jag får komplettera med detaljer och bilder i London. Matupplevelsen var fantastisk. Kändes som att sitta på Nobu i NYC när de först öppnade och man bara sög i sig de olika smakerna. På Nobu satt jag iofs aldrig i pyjamas så detta är nog lite vassare.

Maten var helt underbar och bestod av en massa smårätter. Jag kompletterade med caviar som appetizer och den var väldigt god. Kollade och den var från Latvia av alla ställen. Caviar är ju trevligt men det slår aldrig löjrom från Kalix med rödlök och peppar:)

Dryck är viktigt och det snålar man inte på. Innan start drack jag ingenting i loungen, det var för tidigt och jag dricker inte före 12. Fick dock göra ett litet undantag eftersom vi boardade 11:20 och det serverades direkt champagne från Henri Giraud. Det blev två glas och efter start så kom Krug fram. Tre stora glas hann jag med fram till och under maten.

Matorgien är nu över och det är snart dags att prova lite trevliga vita viner. Utbudet är väldigt bra. Det är 9:43 timmar kvar till landning och det ska jag njuta av. Jag gör min bästa japanska bugning åt Ana First och damerna som är helt underbara.

Toppen