Senaste nytt

Livetråd: Bangkok-Stockholm i First (BKK-HND-LHR-ARN)

Lite sömnigt på flight NH211 till London tycker jag. Stor humor när jag er instruktioner till flygvärdarna. De frågar när de ska bädda sängen? Jag ska inte sova svarar jag, flighten är alldeles för trevlig. Där kom det lite bugningar. Jag gav sedan klara instruktioner angående sömn. Detta gäller: "Om ni ser att jag somnar så ska ni omedelbart väcka mig. Ok?" De skrattade lite försiktigt..... Jag tror de är alldeles för snälla för att väcka mig men sova kan man göra när man är död.

Alla sover utom jag och de har de gjort minst ett par timmar. Efter en massa champagne och matorgien blev det lite emails och film men nu dags att prova lite trevliga viner. Provar först en trevlig Riesling, eller "Liesling" som det heter i Asien:) En Bernkasteler alte Badstube am Doctorberg Feinherb 2013. Puh, lång titel. Fruktig men ganska söt. Får nog ta ett andra glas bara för att kolla hur bra det är.

Matorgien var inte bara utsökt men även mycket mättande. Det blir matpaus under någon timme till och sedan en titt på menyn. ANA har ett flertal rätter som man kan beställa närsomhelst. Bland annat samma classic curry som jag åt i ANA Suite Lounge vilket var gott.

Tack för din utförliga rapport! Ett spa-besök (massage) verkar ju inte helt fel :) En fråga på det, blir man inte väldigt trött och mosig om man blir masserad och/eller duschar varmt, efter en lång dag i loungen med massa alkohol? Jag hade somnat som en gris efteråt, om jag känner mig själv rätt :)

Jag tog bara 30 minuters massage delvis av den anledningen. Inte kul att bara sova bort en resa i F när det är en nöjesresa och man inte behöver leverera på jobbet. Jag jobbade iofs säkert fem timmar i loungen idag och drack champagne men det fungerar bra. Har även jobbat en del på denna flight.

Jag skröt ju om att ANA inte snålar med drickat tidigare. Får nog pudla lite där. Efter två glas söt Riesling var det dags att gå tillbaka till Krug. Men den var tyvärr slut. Jag har inte druckit brutalt mycket så det kan inte ha funnits många flaskor tillgängliga. Det finns åtta platser i F och endast fyra är tagna. De andra tre är äldre och sover mest hela tiden och har druckit väldigt lite. Verkar som om jag är boven.

ANA är även snåla med internet. Hur fasen tar man 20 dollar för en all day pass och sedan har en gräns på 100 mb? Man får ju stänga av all sync för att detta inte ska gå åt direkt. Att posta bilder går inte utan det får bli i London. Ännu oklart om jag kommer in i någon arrival lounge där. Det ordnar sig nog

Jag är nu inne på en mycket trevlig Chablis, ett vin som jag verkligen gillar. Chablis 1er Cru Les Vaucopins Domaine Long Depaquit 2014. Puh, även denna inte lätt att komma ihåg. Riktigt trevlig. Blev även serverad "Deep fried fish cakes" med en mild dipsås som var jättegod. Menyn är rätt omfattande och det går säkert att få in i stort sett vad som helst om man är hungrig.

Bara sex timmar kvar. Panik!! Kollade just på filmen "Million dollar arm" vilken faktiskt var bra. Nu är det Bourne som gäller.

De har ju en champagne till som nog är mycket bra.
Champagne Henri Giraud Fût De Chêne MV09

Ta den!:)
Jag skröt ju om att ANA inte snålar med drickat tidigare. Får nog pudla lite där. Efter två glas söt Riesling var det dags att gå tillbaka till Krug. Men den var tyvärr slut. Jag har inte druckit brutalt mycket så det kan inte ha funnits många flaskor tillgängliga.
ana-champagne.JPG

Knappt fyra timmar kvar i ANA First och flight NH211. Vi flyger just nu över Ryssland och där tillåts inte internet. Bra jobbat där Putin. När jag gjorde en resa i First med destination Kuala Lumpur i April pratade jag en pilot ombord HND-MUC med Lufthansa. Man kan väl säga att han inte var särskilt positiv flygmässigt till någonting i Ryssland….

Den fina Chablis har jag nu lämnat och gått över till en magiskt bra Sydafrikan. Dom gör som som bekant en hel del bra viner. Aaldering Estate Sauvignon Blanc 2014 heter den och smakar fantastiskt bra. Bättre än Chablis. Kabinen är fortfarande nedsläckt men de övriga tre verkar ha vaknat till liv. Trodde de skulle sova ihjäl sig där ett tag.

Jag har kollat på ett par filmer och lite annat och måste säga att skärmen och hela underhållsdelen håller mycket högre klass på ANA än Lufthansa. LH hade några skitserier och ett gäng dåliga filmer. Samma med Thai. Här har man i alla fall försökt skapa något mer unikt och har bland annat med en hel del original från Japan. De gör som bekant väldigt bra klassiska animerade filmer. Det är dåligt med komediserier men jag hittar märkligt nog “Full House Season1”. Den var ju poppis på 80-talet. Kanske så ute att den är inne igen?

Japanerna är grymma men också roliga. På menyn till program hittar man bland annat godbitarna “Crime prevention videos for tourist in Tokyo” samt “Traffic safety videos for tourist in Tokyo”. Hahahahhah, världsklass. Jag kan omöjligt tänka mig att brottslighet ens existerar i Japan. Måste vara jordens mest skötsamma människor. Har inte hittat liknande titlar hos SAS….. Kan bli klassiska titlar som “Hur turister undviker bilbränder i Malmö”, “Håll dig levande som turist i Rosengård” eller “ Så undviker turister älgolyckor i Lappland”.

Personalen är fortsatt mycket bra. De kommer hela tiden och fyller på glaset och kollar så att man har det bra. Inom någon timme börjar det blir dags att beställa in lite riktig mat. Det blir nog en “ANA original curry with steamed rice”. Kanske man även skulle prova lite rött vin som omväxling?

Av 100 MB internet har jag just nu använt 55 MB och inte gjort mycket mer än att skickat en del kortare emails och postat lite på BC. Utan bilder. ANA borde skärpa till sig med löjliga 100 MB.

Som en liten casual avslutningsmiddag på flighten med 2.5 timmar kvar väljer jag en “Garden sallad withJapanese dressing”, en “ANA classic curry with steamed rice och sedan en soppa. Den sistnämda står bara som ANA soppa men är en kinesisk kryddig soppa. Varmrätterna kommer ut snabbt och smakar mycket bra trots att det nog är snabbuppvärmda.

Det Sydafrikanska vinet smakar fortfarande bra men jag måste nog även prova det sista vita vinet. Det är ett italienskt vin som jag aldrig hört talas om. Med eftersom det har det mycket coola namnet “Planeta Cometo 2014” måste det ju helt enkelt vara bra.

Start dags att ta av sig pyjamasen som är lite annorlunda jämfört med Thai och Lufthansa. Anoorlunda men fint material och överdelen har blixtlås. Provade först en large och där satt byxorna som korvskinn över låren. XL är perfekt men nog gjord mer för japansk kroppsbyggnad. Inte riktigt byggd för någon som har sett ett gym i sitt liv.. Man får även en cardigan i samma färg. Jag har inte packat upp denna eftersom temperaturen varit helt perfekt hela vägen.

Toppen