Senaste nytt

Media granskar intjäning av bonus vid tjänsteresor

Hans resonemang är det inga konstigheter med i sak. av förklarliga skäl tar han ju bara upp ena sidan myntet. Det är väldigt få inom stat, kommun och landsting som reser så pass mycket att dom får noterbara poäng från flygning. Än färre är det av dom dom gör det som bryr sig om poängen.

Utan loungetillgång så skulle mitt statliga resande vara ohanterbart, ärligt talat. Jag skulle då behöva gallra ännu hårdare bland mina resor för att orka, och resultatet (som är syftet med både mitt resande och min anställning) skulle bli lidande. För att inte tala om att det skulle bli betydligt mindre produktiva väntetider på flygplatserna, där jag spenderar rätt många timmar på ett år.

Den andra biten i argumentationen förstår jag inte riktigt, det applicerar ju likadant på privatanställda som offentligt anställda. Majoriteten reser inte särskilt mycket i tjänsten, om man räknar in alla i en så stor grupp. Det utesluter ju inte att det finns många som reser mycket.

Utan loungetillgång så skulle mitt statliga resande vara ohanterbart, ärligt talat. Jag skulle då behöva gallra ännu hårdare bland mina resor för att orka, och resultatet (som är syftet med både mitt resande och min anställning) skulle bli lidande. För att inte tala om att det skulle bli betydligt mindre produktiva väntetider på flygplatserna, där jag spenderar rätt många timmar på ett år.
Det finns ju två aspekter på det.

Det ena är att du bokar businessclass/plus redan från början, så får du lounge. Flygbolaget vinner ännu mer och staten (i det här fallet) förlorarar mer jämfört med att du skaffar bonuspoäng.

Det andra är att du får samla poäng mot status, men inte för användning av bonusresor. Du får ju fortfarande en del fördelar även på privata resor, men det som sticker mest i ögonen försvinner. Och det är väl detta som händer om du bokra på SAS tex och kryssar i rutan för att du inte vill tjäna bonuspoäng, tror jag (och anledningen att du kan vilja ha ett EB nummer inne trots att du inte vill tjäna poäng).

Det andra är att du får samla poäng mot status, men inte för användning av bonusresor. Du får ju fortfarande en del fördelar även på privata resor, men det som sticker mest i ögonen försvinner. Och det är väl detta som händer om du bokra på SAS tex och kryssar i rutan för att du inte vill tjäna bonuspoäng, tror jag (och anledningen att du kan vilja ha ett EB nummer inne trots att du inte vill tjäna poäng).

Men eftersom jag bara får använda poängen i anslutning till tjänsten, så blir det ju antingen uppgraderingar på tjänsteresor (där arbetsgivaren får en lite nöjdare och fräschare mig utan extra kostnad) eller tjänsteresor betalda med poäng där det blir några tusenlappar mindre som belastar min resebudget.

Båda resonemangen bygger ju förvisso på att jag köper billigaste biljetten som passar min tidtabell för att det inte ska bli några dolda extra kostnader, men det är ju samma sak som att följa övriga rekommendationer och regler som finns där för att vi inte ska slösa med skattepengar. Som att t ex boka i god tid, när man nu får sitt schema klart i tid...

Men eftersom jag bara får använda poängen i anslutning till tjänsten, så blir det ju antingen uppgraderingar på tjänsteresor (där arbetsgivaren får en lite nöjdare och fräschare mig utan extra kostnad) eller tjänsteresor betalda med poäng där det blir några tusenlappar mindre som belastar min resebudget.

Båda resonemangen bygger ju förvisso på att jag köper billigaste biljetten som passar min tidtabell för att det inte ska bli några dolda extra kostnader, men det är ju samma sak som att följa övriga rekommendationer och regler som finns där för att vi inte ska slösa med skattepengar. Som att t ex boka i god tid, när man nu får sitt schema klart i tid...
Absolut. Så länge man bara använder poängen på tjänsteresor så finns det ingen anledning att inte utnyttja det. Problemet är väl att majoriteten (eller åtminstone många) antagligen inte gör så.

Om du sedan t.ex. tittar på poäng intjänade med TravelPass eller liknande, så riskerar du ju inte att välja en ofördelaktig avgång prismässigt i princip. Där blir det en ren kickback till den anställda. Du kan heller inte använda poängen på dessa tjänsteresor, eftersom du redan är i "max klass".

Det blir naturligtvis olika från person till person. I perioder har jag tex använt fler poäng för att t.ex. uppgradera tjänsteresor än jag tjänat, och i princip finansierat den delen med privata amex-inköp.

I teorin skulle man kunna ha ett konto för tjänsteresor och ett för privatresor. Men det bryter ju mot bolagens regler. Och det är garanterat designat av bolagen för att förindra just sådana upplägg, eftersom de då inte skulle få de incitament de vill komma åt.

Det enklaste (inte bästa) är väl om SAS bokar alla corp priser i en bokningsklass som inte ger poäng? Då behöver varken arbetsgivare eller arbetstagare oroa sig för att göra "fel".

Jag tror vi alla menar samma sak. Min poäng är att antalet som ens kan missbruka systemet i någon grad för privat bruk i någon relevant grad är relativt få sett till Sveriges totala befolkning och det är än färre som gör det. Det finns värre saker man kan och bör fokusera på.

Det DN inlägget har rätt i är att systemet kan och i vissa fall inbjuder till att folk missbrukar det då det inte går att följa upp på ett lätt vis i många fall. Det han missar är de fördelar som företaget/myndigheten kan få ut av nuvarande praxis om det används korrekt eller på ett smartare sätt. Detta inkluderar att den billigaste biljetten avseende pris kanske inte ger störst nytta för samhället eller att bonuspoäng kan användas i ett senare skede för att boka billiga tjänsteresor.

Staten (och stora företag) borde väl ha muskler nog att förhandla fram avtal med alla aktuella flygbolag så att poängen från de anställdas resande går till företaget. Det torde vara bäst nyttjande av våra skattepengar och minska allianslojalitet till förmån för pris.

Det torde vara bäst nyttjande av våra skattepengar och minska allianslojalitet till förmån för pris.
Genomsnittligt, ja. I individuella fall, nej. Det är ju bara att surfa runt lite här på forumet så hittar man många sätt där man kan maximera det totala värdet av sina pengar genom att vara lagom lojal. Att betala mer för en individuell biljett vid enskilt tillfälle för att på det sättet kunna betala mindre för flera biljetter vid andra tillfällen kan absolut löna sig.

Men det kräver en insats och att de som gör det är väl informerade om precis hur man ska göra för att tjäna på det. Och det kan vi nog förutsätta att den stora majoriteten inte gör och inte är.

Jag tycker att man missar de fördelar som finns med att tjäna status hos flygbolagen, och då menar jag de fördelar som även tillfaller skattebetalarna och/eller arbetsgivaren. Fritt extra bagage kan vara värt mycket (min arbetsgivare har tjänat in tiotusentals kronor tack vare mitt EBD-medlemskap).
Fritt WiFi i loungerna gör att resenären kan jobba/slipper betala extra för internet på flygplatsen.
Fast track gör att resenären kan infinna sig senare på flygplatsen = lägre kostnad för betald restid.
Men DN-skribenten blev väl förblindad av den svenska avundsjukan. :)

Håller med dig @majer! Jag kan enbart utgå från mig själv. Skulle jag resa på det sätt jag gör idag utan EB Status skulle det göra mig ordentligt mer indisponibel för arbetsgivaren. Fria bra fungerande Wifi med obegränsad tid/data är fortfarande en utopi på många flygplatser. Loungerna gör i alla fall mig mycket mer disponibel samt att det gör möjlighet att boka in tex virtuella möten även under resdagar. Tar man i beaktning att tex en projektledare kostar runt 700-1000 Kr/h, så kan man snabbt se värdet att få resursen(personen) så effektiv som möjligt även under resandet.

Här tror jag avundsjukan över den förlegna bilden att resande i jobbet är något form av "lyxaktivitet" hänger kvar.
(Well då har man inte tagit 06:15 kärran till Bryssel och hem 19:20)

Toppen