Nja. Frågan är nog mer komplicerad än så.
Jag gör ett fiktivt exempel:
Jag har mycket intjänad semester och unnar mig några månaders resor ihop med att jag fyller jämt 1 januari. Min intjäningsperiod är 1/11-31/10
Jag reser för egna pengar ihop en diamondstatus under den tiden och lever gott i sann businessclassanda

Åter i statlig eller kommunal tjänst 15/3

Nu väntar en intensiv period med många resor i tjänsten. Utgångspunkt Göteborg. Resmål oftast Kina/Singapore, Usa eller mer sällan Bryssel.
Är det en förmån att få resa ekonomi, kanske med två dagars mellanrum, mellan dessa tidszoner? 4-5 dagar på ena platsen sedan hem och två dagar hemma innan man åker i motsatt riktning. Man sitter med pannan lutad mot ryggstödet framför och försöker sova, medan den gravt överviktiga sätesgrannen antingen försöker dra upp armstödet eller har en högljudd kombination av snarkning och sömnapne.
Enligt gällande avtal är restid inte arbetstid.!!
Hur redovisar jag de 25% extrapoäng jag får för att jag helt privat är diamond? Gåva? Inkomst? Muta?
Är de mina eller arbetsgivarens? Ska arbetsgivaren betala skatt på "förmånen"?
Blir jag straffad om jag har ett Guld eller Diamondkort eftersom "förmånen" blir större?
Om jag låter bli att regga bonuskortet på resan blir jag skyldig arbetsgivaren något då?
Jag tänker, en bokföring ska helst gå jämt upp med debit och kredit...
Om jag betalar en biljett åt någon annan så får inte jag poängen för inflygna miles. Det är "butt in seat" som räknas. Det är mitt personliga Eurobonuskonto som ev poäng faller in på? Om det är en förmån för mig, som arbetsgivaren har rätt att utnyttja, blir min kollega Kallevi skyldig arbetsgivaren nått eftersom han av princip inte har någon form av kort? Betalar allt kontant. ?
Hur hanterar man den representationskostnad jag helt enligt lag redovisar på min reseräkning? Jag har ju betalat den med mitt American Express Elite, eller då jag rent av misstag bokade en restaurang som bara tog Visa/Mastercard? Är man en "bättre" (billigare) anställd om man använder Visa/Mastercard trots att de har sämre växlingskurs? Poängen, är det en förmån att, privat, ligga ute med pengar för arbetsgivarens räkning?
hur gör man med de extrapoäng jag tjänar?
Ska jag kompensera arbetsgivaren för dem eller ska jag förmånsbeskattas?
Ja detta kommer nog att bli några intressanta rättsfall i HD, och kommer nog att dränera staten på betydligt högre summor än man kan förväntas få in innan detta är avgjort.
Personligen kommer jag att, så långt jag kan, bestrida varje krav som rör mina eurobonuspoäng.
Vad var det?
Upp till kamp inför kvalen, sista striden är här...
Rätta mig gärna om jag tänker fel.