Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Din kollegas historia synes för övrigt lite konstig. Det krävs väl minst två timmars försening även vid inställt flyg? Eller skulle hon också vidare och missade andra flighten?

Nej, det var bara en flight, ingen missad connection. En flygresa blev inställd, ombokad till annan flight som landade mindre än en timme efter den ursprungliga flighten. Hade den nya flighten landat >3h efter den ursprungliga hade det varit full ersättning 250 Euro för sträcka <1500km. Nu blev det 50% ersättning pga inställt flyg men ankomst inom 3h. Klart som korvspad. :)
 
Jag skulle igår onsdag (24/8) åkt med LH813, avgång 10.10 från Göteborg till Frankfurt för att sedan fortsätta med LH1012 till Bryssel som skulle anlända 14.20. Under boarding meddelades att vi skulle lyfta lite sent då en av motorerna inte klarade teknikcheck och de var tvungna att provköra den vid gate två gånger. Runt 20 min efter ordinarie avgångstid meddelades att vi inte skulle komma iväg för att reservdel behövde flygas in, och att vi skulle ut till avgångshallen igen för att bli ombokade.

Var på väg att bli ombokad till SN2314 som skulle avgå 11.55 och ankomma Bryssel 13.45, men det flyget hade också teknikstrul och skulle troligtvis inte komma in förrän runt 14.00. Således blev jag till slut ombokad till LH2429 till München följt av LH2288 till Bryssel med ankomsttid 16.25. Vi landade 16.23 och därmed mer än 2 timmar senare än jag skulle kommit fram (LH1012 landade 14.15 på BRU).

Har jag rätt till ersättning enligt EU 261/2004?

Fick äntligen svar på Lufthansa angående detta claim där de påstår följande:
"Please be advised that according to research results, we can exonerate as the flight cancellation was due to unforeseen technical defect. We kindly ask for your understanding that we are unable to honour your request for compensation."

Efter att ha läst tråden tolkar jag detta som att de bara försöker smita undan och att jag borde svara med referens till fallet där det dömdes att teknik ej är extraordinärt?

Nedan är hela svaret.

Thank you for your email correspondence on 25 August 2016. We appreciate your understanding whilst waiting for our response.

It is our regret that we had to cancel your from Gothenburg to Frankfurt on 24 August 2016 due to technical defect of the aircraft. We understand how upsetting it is to have both of your journeys disrupted in this way. Please accept our apologies for the inconvenience caused to you.

For Lufthansa, the safety of passengers is our top priority. This is why we service our aircraft, according to the manufacturer's specifications on a regular basis. However, even with the highest maintenance programmed, technical problems cannot be eliminated entirely.

We trust that you will appreciate our ability to resolve these situations is subject to availability of alternative flights and that such bookings were made in good faith and to the best of our ability. On this occasion, we made every effort to get you to Brussels as soon as possible, and succeeded in doing so on the next day.

Please be advised that according to research results, we can exonerate as the flight cancellation was due to unforeseen technical defect. We kindly ask for your understanding that we are unable to honour your request for compensation.

Although we realise that this is not the response that you may have anticipated, we trust that you understand our position. It is our hope that you will regain your positive impressions of our services when you both next fly with us. We will therefore do our utmost to ensure that your future journeys with Lufthansa proceed pleasantly in every regard.

Sincerely,

Ma. Victoria Galora
 
Fick äntligen svar på Lufthansa angående detta claim där de påstår följande:
"Please be advised that according to research results, we can exonerate as the flight cancellation was due to unforeseen technical defect. We kindly ask for your understanding that we are unable to honour your request for compensation."

Efter att ha läst tråden tolkar jag detta som att de bara försöker smita undan och att jag borde svara med referens till fallet där det dömdes att teknik ej är extraordinärt?
Svara med referens samt anmäl till ARN / KonsumentEuropa. Informera Lufthansa om att du gör anmälan till ARN. Tekniska fel är inte per automatik extraordinära omständigheter. Jmf 2013, Halsall vs Thomas Cook (Staffordshire, UK)

Finns liknande fall även i denna tråd exvis
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 171 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Last edited:
Behöver lite råd från experterna här.
Vi var bokade på SK954 MIA - CPH och SK434 CPH - GOT med ordinarie ankomst till GOT 09.10
SK954 var 1,5h sen ut från Miami p.g.a sent inkommande plan fron Oslo så vi missade anslutningen till Göteborg. Istället blev vi ombokade till SK436 Som landade och öppnade dörren 12.15. Om jag tolkar det rätt så borde detta ge oss rätt till ersättning enligt 261/2004 med €300/pers då det är en flygning längre än 2500 miles och vi är mer än 3h sena. Kan någon bekräfta om jag tänker rätt?

Edit: Korrigerar mig själv till att det borde bli €600/pers då försening på mer än 3h är att se som en cancellering
 
Last edited:
För längre flygning (3500km är gränsen, inte 2500 miles - men spelar mindre roll från MIA) betyder under 4h försening halverad ersättning och därmed tillbaka på €300 som du började med. I övrigt tror jag allt stämmer.
 
För längre flygning (3500km är gränsen, inte 2500 miles - men spelar mindre roll från MIA) betyder under 4h försening halverad ersättning och därmed tillbaka på €300 som du började med. I övrigt tror jag allt stämmer.
Tyckte jag läste det igår men sen kunde jag inte hitta det, därav min edit. Nu såg jag samma text igen (får skylla på jetlag) Vi var 6 personer så 1800€ är ju också pengar :)
 
Hei,
Har en kompis som reser med Wizz från Bukarest till Oslo-torp. Han är försenat i 3 timmar, som det ser ut nu. Anledningen är at flyget kom sent til Bukarest för at det var dålig väder på ett annat ställe, och wizz satte in ett annat flyg. Vad är reglerna då?
 
Hei,
Har en kompis som reser med Wizz från Bukarest till Oslo-torp. Han är försenat i 3 timmar, som det ser ut nu. Anledningen är at flyget kom sent til Bukarest för at det var dålig väder på ett annat ställe, och wizz satte in ett annat flyg. Vad är reglerna då?
Just nu har han bara rätt till duty of care, dvs mat och dryck i förhållande till förseningen. Ersättning får man titta på när man vet exakt hur mycket försenad man blir.
 
Hur var det nu egentligen, en "nedgradering" från SAS Plus till LH ekonomi är det en nedgradering eller inte?

En kompis har just missat sin anslutning pga. sen inkommande flyg för 4 weekendresan i rad.... Nytt rekord hur kan det gå så illa?
Vart ombokad från SAS plus klass A till LH ekonomi klass Y(!)

Business, nix det gick inte för sig!
Expert flyer visar att det finns 2 platser kvar i Y och 9 i C,D och J... han får kanske hoppas på överbokning i Ekonomi och vara lite sen att boarda?

Själva förseningen ska vi testa en vanlig 261/2004:a på (Garanterat att SAS bråkar och skyller på avvisning på inkommande plan...)

Ska hjälpa han att skriva tre claims nu samt skicka det första till ARN (Nämnden inte flygplatsen)
Samt ett klagobrev till SAS om sveda och värk, 3 förstörda weekendresor i Europa samt en hemkomst 04:00 på natten mot måndag.. :)

Rådde han att ta time out pga. dålig "karma" ;)
 
Hei,
Har en kompis som reser med Wizz från Bukarest till Oslo-torp. Han är försenat i 3 timmar, som det ser ut nu. Anledningen är at flyget kom sent til Bukarest för at det var dålig väder på ett annat ställe, och wizz satte in ett annat flyg. Vad är reglerna då?
Räcker nedan länk som svar? :rolleyes: Finns förmodligen inte mycket att hämta hos Wizz...

Wizzair – sämst på att följa ARN | SVT Nyheter
 
Toppen