Senaste nytt

[Tävling] Vinn en Star Alliance bonusresa i Business class! (av AHO)

För er som vill åka till Sydamerika vill jag påminna att Singapore Airlines flyger 3 gånger i veckan mellan Barcelona och Sao Paulo med Boeing B777-300ER(77W). :)
(Platstillgångar i C behöver ni att ringa till bmi och kolla dock...)
Alternativt finns det också Air China som flyger 2 gånger i veckan mellan Madrid och Sao Paulo med Airbus A330 plan med okej Business class. (antingen lie-flat eller full flat)

Om ni startar bonusresa från Brasilien, slipper ni att betala bränsletillägg för hela bonusresan som är bokad som en biljett.

Last edited:
För er som vill åka till Sydamerika vill jag påminna att Singapore Airlines flyger 3 gånger i veckan mellan Barcelona och Sao Paulo med Boeing B777-300ER(77W). :)
(Platstillgångar i C behöver ni att ringa till bmi och kolla dock...)
Alternativt finns det också Air China som flyger 2 gånger i veckan mellan Madrid och Sao Paulo med Airbus A330 plan med okej Business class. (antingen lie-flat eller full flat)

Om ni startar bonusresa från Brasilien, slipper ni att betala bränsletillägg för hela bonusresan som är bokad som en biljett.

Synd att det man läser så mycket negativt om Sao Paolo, Rio de Janeiro samt Recife bara.
Nu har jag aldrig varit där men man blir ju lite tveksam när man läser allt på reseforum angående rån, mord osv (att man till och med kan bli rånad i taxin till&från flygplatsen tex.)

Det är säkert ett underbart ställe att semestra på om man bara har sunt förnuft (och lite tur) ;)
Skämt osido.. har någon här varit i Brasilien på semester (ensam) och hur var den upplevelsen?

(att man till och med kan bli rånad i taxin till&från flygplatsen tex.)

Det kan man bli i Stockholm också om man inte har koll på vilka "taxibolag" man inte ska åka med.

Personligen är jag inte rädd för att åka till brasilien eller sydamerika i övrigt. Har inte varit där ännu men den dagen kommer framöver utgår jag ifrån. Så länge man har huvudet med sig och tänker sig lite för så brukar det gå bra oavsett var i världen man befinner sig. Man kan alltid ha otur och råka illa ut, men skulle man oroa sig för det kanske det är bäst att sitta i ett madrasserat rum så man inte slår sig om man skulle snubbla.

Mitt resemönster
Jag har sedan första flygresan (charter till Kreta 1995) älskat att resa. Vänner och familj är uppdelade i två läger. De som älskar att lyssna på resplaner och tips och de som tycker jag är en idiot. :) När jag hittade detta forum för någon månad sedan har jag blivit ännu mer inbiten. Jag slogs av hur generösa alla är här, både när det gäller att lära varandra och delge tips. Stort tack för det, allihopa. Extra tack till AHO för denna tävling.

Jag flyger endast privat. Flygresor är inte tillåtet mellan Göteborg och Stockholm där jag jobbar, så det blir endast tåg i tjänsten. Antalet flygningar har ökat senaste åren. Det började med att jag studerade utomlands och utnyttjade stipendier till att resa och hälsa på klasskamrater utspridda i Europa. Många LCC-flygningar och sovandes på madrasser/soffor blev det. Sedan jag började jobba 2008 har jag försökt resa så mycket semesterdagarna räcker till. 2011 är rekordåret hittills med 28 flygningar totalt.

Genom åren är det faktiskt FR, SK och LH som jag rest mest med och mina mest besökta flygplatser är ARN, GOT, CPH, AMS och PMI. (Någon som kan gissa vart jag studerade?) Favoritbolaget hittills står dock mellan MH och AY.

Tack vare att jag har bror och massor av vänner i USA så har jag också rest väldigt mycket på amerikanska flygplatser och med amerikanska flygbolag. I USA är VX favoriten hittills.

Jag har aldrig rest i annan klass än ekonomi. Men jag förstår genom detta forum att när jag väl testat så kommer jag vara fast. :) Så jag ser fram emot att testa det i framtiden.

Mitt val av routing/flygbolag/destination
Jag har länge drömt om en resa till de stora städerna i östra Asien. Så min resa är tänkt som en kombination av dessa plus att testa flera av de asiatiska bolagen.

Stockholm/ARN-Beijing/PEK: Air China
/stopover/
Beijing/PEK-Tokyo/HND: All Nippon Airways

/open jaw/ (resa på egen hand)

Seuol/ICN-London/LHR: Asiana
London/LHR-Stockholm/ARN: SAS

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det kan man bli i Stockholm också om man inte har koll på vilka "taxibolag" man inte ska åka med.

Personligen är jag inte rädd för att åka till brasilien eller sydamerika i övrigt. Har inte varit där ännu men den dagen kommer framöver utgår jag ifrån. Så länge man har huvudet med sig och tänker sig lite för så brukar det gå bra oavsett var i världen man befinner sig. Man kan alltid ha otur och råka illa ut, men skulle man oroa sig för det kanske det är bäst att sitta i ett madrasserat rum så man inte slår sig om man skulle snubbla.

Bara två år kvar tills fotbolls-VM i Brasilien. Det hade varit roligt att åka ner och titta! :) Grämer mig fortfarande över att jag inte åkte ner till Sydafrika senast....

Stockholm/ARN-Beijing/PEK: Air China
/stopover/
Beijing/PEK-Tokyo/HND: All Nippon Airways

/open jaw/ (resa på egen hand)

Seuol/ICN-London/LHR: Asiana
London/LHR-Stockholm/ARN: SAS

Hej SvartMjolk

Tack för ditt bidrag.
Ifall du har missförstått begränsning av antal flighter, så är det max 4 flygningar per enkelresa och du kan ta en stopover per riktning.

Ah, finputsning på detaljer..
*Svetten sprutar*
Bara 20 minuter kvar...

// Palmen..

Jo, fast jag tro risken är relativt stor i Brasilien, dock bor det ju många där = logiskt men som sagt, det verkar vara allmänt känt att Brasilien ska vara lite si och sådär.
Jag kommer dock absolut åka dit någon gång men själv som 21 åring första gången till Sydamerika överhuvudtaget med totalt noll kunskap i Portugisiska? Nja.. blir pass på det i alla fall just nu :)

Är mycket nöjd med min rutt, har suttit hela "soliga" dagarna inne vid datorn och byggt & byggt & byggt.
Har blivit lite klokare på detta med routings och har även haft roligt under tiden!

105.000 poäng gick min rutt på om jag inte räknat helt galet.

/ Andreas

Last edited:
Hej SvartMjolk

Tack för ditt bidrag.
Ifall du har missförstått begränsning av antal flighter, så är det max 4 flygningar per enkelresa och du kan ta en stopover per riktning.

Tack! Jag försökte hitta resor med fler flygningar. Till exempel försökte jag få med Shanghai som stop over på vägen hem. Men jag hittade inga på de ställen jag sökt, så jag fick slå till med detta. Jag ska se till att lära mig mer om hur jag hittar framöver. :)

Toppen