Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Fråga:

Kvällens BRA TF277 från Umeå 19.15 till Bromma är inställd, det finns ytterligare en avgång 20.30 och man har en prio-lista som man jobbar efter. Några bokas om till SAS SK2035 som avgår 20.15. Den landar naturligtvis på Arlanda.

Vad räknas som destination i detta fall? I vårt fall ligger Arlanda sämre till, inte minst eftersom bilen står på Bromma. Vad gäller för transport mellan flygplatserna? Tycker ju att det är flygbolagets skyldighet att ta detta och inte min firma.

Kan tillägga att det verkar bli ett antal som får sova på hotell i Umeå inatt :-(

Tack på förhand

Vad räknas som destination i detta fall? I vårt fall ligger Arlanda sämre till, inte minst eftersom bilen står på Bromma. Vad gäller för transport mellan flygplatserna? Tycker ju att det är flygbolagets skyldighet att ta detta och inte min firma.
Din destination är BMA om du inte kommer överens med SAS om något annat. Så om du får flyga till ARN ska SAS även se till att du kommer vidare till BMA med något lämpligt transportmedel.

Gillar att jag fick följande svar på min claim...

Naturligtvis har de fått svar...

Jag fick samma svar tidigare idag efter att jag först blivit lovad €175 i vouchers tidigare. Så jag misstänkte att du hade fått ett liknande svar. Men du hade hunnit till den här tråden tidigare. Blir intressant att se hur det hela kommer sluta.

Jag fick samma svar tidigare idag efter att jag först blivit lovad €175 i vouchers tidigare. Så jag misstänkte att du hade fått ett liknande svar. Men du hade hunnit till den här tråden tidigare. Blir intressant att se hur det hela kommer sluta.
Det slutar hos ARN eller domstol jävligt omgående för mig om de inte ger sig...

Att påstå att de gjort allt de kan när de vet om inställt flyg minst 11h innan på hemmabas är ju total bullshit. De bör både tillhandahålla plan och besättning samt reservdelar...

Bolaget måste ha haft informationen om att passagerare var sena och ha kunnat fatta beslut om ifall man skulle strunta i dem eller inte. Nu verkar man helt ha ignorerat detta, gett bort platsen som personen hade och sedan ändå släppt på denne. Hade man haft koll och tänkt sig att släppa på personen om denne skulle dyka upp hade man inte låtit någon annan ta dennes plats.

Nu är du bara för rolig @agehall.
SAS (SK-IT) och ha koll.:D:D:D

Det slutar hos ARN eller domstol jävligt omgående för mig om de inte ger sig...

Att påstå att de gjort allt de kan när de vet om inställt flyg minst 11h innan på hemmabas är ju total bullshit. De bör både tillhandahålla plan och besättning samt reservdelar...

Nej jag håller fullständigt med dig om att det hela framstår som helt sinnessjukt! Som jag skrev tidigare så blev jag lovad en resevoucher på €175. Sen fick jag samma svar som dig om att det hade gjorts ett beslut från Finnairs sida att inte betala ut EU kompensation för den inställda flygningen. Som förorsakats av sjukdom och där med personalbrist. Så jag ifrågasatte det hela och fick följande svar:

Svar från Finnairs kundtjänst

EU kompensationer betalas inte för överraskande händelser och jag är ledsen att jag hann lova dig en EU kompensation.

Jag vill ändå fortfarande ta din situation i beaktande och erbjuder dig fortfarande ett presentkort på 175 euro, som du kan använda till att boka nya flygningar med Norra/Finnair. Presentkortet är i kraft i ett års tid men själva resan kan bokas till en senare tid.

Om du godkänner både min personliga ursäkt samt Norras och Finnairs ursäkt, så vänligen meddela mig om du vill ta emot presentkortet som överenskommelse i detta ärende. Mitt erbjudande är i kraft t.o.m. fyra veckor.

Så jag godkände det och senare under eftermiddagen kom det ett mail. Säg till om du vill ha mitt ärendenummer för att trycka på och hänvisa till att jag fått kompensation för samma flight. Vem vet det kanske hjälper? Även om jag anser att en anmälan till ARN är på sin plats oavsett i ditt fall. För tyvärr är det nog många som har nekats kompensation och godtagit att i alla fall fått komma hem.

Jag kommer inte att acceptera mindre än €250 i cash. Ett högre belopp i kredit hos Finnair är helt OK för mig då jag ändå bokar en hel del flygningar med dem i jobbet.

Bra att ditt löste sig i alla fall - €175 i voucher (oavsett anledning) är helt ok när lagliga ersättningen är €125 cash.

Toppen