Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

Har Ni slutat med duken i Plus?

Reste till BCN igår från OSL och ingen duk på bordet, inget bröd till lådan, trots att smör fanns ilagt.

I övrigt en medioker flygning då personalen mest upphöll sig i GO-sektionen - det var fullt i Plus och svårt att få beställa något...

Reste till BCN igår från OSL och ingen duk på bordet, inget bröd till lådan, trots att smör fanns ilagt.

I övrigt en medioker flygning då personalen mest upphöll sig i GO-sektionen - det var fullt i Plus och svårt att få beställa något...
Det är ju bara trycka på knappen, blir intressant på Barcelona resan när vi är 10-15 pers som ska med den flighten. VI får alla trycka på knappen så fort någon vill ha mer dryck/snacks om de inte stationerar en cabin crew i Plus :)

47,5h i veckan, vad räknas som arbetstid / rast. Redogör gärna lite hur det ser ut.
Vi har inga raster, ibland har vi väntetid på flygplatsen och då kan man passa på att varva ner lite och att köpa någonting att äta. Men det händer inte så ofta, utan oftast är det bara att äta något snabbt och dra vidare till nästa flygning :) Det vanligaste är att vi har 20 minuter matuppehåll på lite längre flygningar.

Hur många semesterdagar får ni per år, och hur många av dessa har ni rätt att ta ut under sommaren(maj/juni-aug/sept?)?

Är yrket populärt, dvs, har ni lätt för att ersätta folk som slutar?
Jag har inte det exakta antalet semesterdagar i huvudet, men vi får inte ta ut mer än 3 veckor under sommarmånaderna, det är vår högsäsong och då behövs alla krafter! :) Både för och nackdelar med det, svårt för barnfamiljer att vara lediga hela familjen men samtidigt kan det vara trevligt att kanske åka på en minisemester i oktober-november när det svenska vädret börjar vara lite tråkigt :)

Ja, det är populärt MEN det är svårt att rekrytera kompetent servicepersonal, som dessutom vill stanna kvar i bolaget en längre period. Det är många nyanställda som inte blir kvar särskilt länge, som förmodligen har helt andra förväntningar på jobbet i termer av arbetstider, lön, nattstopp (många drömmer om 24 timmar i Rom (I wish..) när vi egentligen har typ 14 timmar i Skellefteå ;)). Men i den senaste rekryteringskampanjen tycker jag att de har lyckats väldigt väl, trots att de rekryterat så många är det väldigt många som är extremt kompetenta.

Hoppsan! Var det en charter SK7XXX? Då gäller särskilda koncept. Annars får jag bara beklaga. Det har varit en del leveransproblem med åtminstone hot towels en längre tid, men dukarna har vi haft lastade från Stockholm åtminstone.

Om det var en flygning med avgångstid mellan 9 och 16 lastas Day Meals, och där har man bytt ut de varma "frukostbullarna" mot portionsförpackat knäckebröd. Tycker personligen att knäckebrödet är riktigt gott, och som en bonus blir man inte så fisig heller ;)

Efter Plus infördes så finns det ingen uttalad policy om att en värdinna jobbar i C-klass, däremot är det många pursrar som brukar vilja ha det så på lite längre europaflygningar. Om jag går på den främre änden av den cafévagn som rullar framifrån brukar jag hjälpa till några rader i Go (är det en väldigt liten plusklass blir det oftast fler rader i Go, och omvänt), och därefter gå tillbaka och ta hand om tomma lådor och ta lite beställningar medan de andra avslutar serveringen i Go. Det dröjde dock rätt länge innan jag började arbeta så, långt över ett år, eftersom det numera inte är någonting som är uttalat. Nu vet jag såklart inte de exakta förutsättningarna för din flight, men det kan ju exempelvis vara så att det var flera nya som arbetade i kabinen eller att det var någon som inte är purser som arbetade som kabinchef, eller kanske både och :) Du är självklart välkommen att komma fram till galleyt eller använda dig av anropsknappen om du vill beställa något och vi inte skulle uppmärksamma det!

Det vanligaste är att vi har 20 minuter matuppehåll på lite längre flygningar.

Kan du definiera "längre flygningar"...? Min uppfattning är att ombordpersonalen uppehåller sig betydligt längre bakom det röda skynket även på flygningar inom Europa, säg upp till två timmar.

Skämt åsido, kan du beskriva arbetsuppgifterna från det att Plus och Go har serverats och personalen befinner sig bakom skynket fram till dess att de kommer fram igen innan landning. Alltså det som sker som vi inte ser.

Och ursäkta den något sarkastiska tonen, den är inte menad till dig! :)

Jag uppskattar ditt engagemang i denna tråd och är det lika stort i luften visar det att SAS iaf har viss personal som brinner för att leverera god service! Tack!

Toppen