Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Yes och som jag förstå det är det ok att åka via andra zoner så länge man betalar för den dyraste? så 190k. Sorry är ny på detta med routing.
Nej, det blir två bonusresors kostnad då.

Den här texten finns under fliken " Spend chart - Star Alliance".
SAS skrev:
• If transfer is made in a zone more expensive than the destination zone, two awards will be deducted.

Varför inte ARN-FRA-HND/NRT-SIN-CGK så kan du klämma in ANA F till SIN och Singapore F till Jakarta. Från Jakarta köper du sen valfri resa till Bali eller Manilla.
Utmärkt förslag. Jag kollade dock flights NRT-SIN under ett par veckor och hittade inte en enda plats i F till Singapore. Kollade både med Aeroplan och Krisflyer. Användarfel och/eller skit bakom spakarna eller kan det verkligen vara så få platser tillgängliga? Kollade ett par veckor framåt med start 12 oktober.

Finns ANA F NRT-SIN 24 samt 31 okt. Finns bokningsbara connections till Jakarta med Singapore Airlines F såväl 25 okt som 1 nov.

Lycka till!

Edit: Förutsatte att du reser ensam. Om så inte är fallet verkar det stämma att det inte finns två awardplatser med ANA på den aktuella rutten under oktober månad. Finns dock gott om awards från Tokyo till Bangkok i Thai F. Kan flyga därifrån till Singapore och sedan till Jakarta.

Last edited:
Reser ensam. Jag får hoppas att de släpper mer ANA F närmare avgångsdatum. BKK-SIN finns det gott om platser i business men routingen via FRA och Haneda ogillas fortfarande. Bättre att signa up för expertflyer när man söker med många parametrar och vill kolla många datum? Lite segt med United.

Utmärkt förslag. Jag kollade dock flights NRT-SIN under ett par veckor och hittade inte en enda plats i F till Singapore. Kollade både med Aeroplan och Krisflyer. Användarfel och/eller skit bakom spakarna eller kan det verkligen vara så få platser tillgängliga? Kollade ett par veckor framåt med start 12 oktober.
ANA släpper oftast bara 1 plats i F, det gödslas med andra ord inte av dessa platser. När jag bokade var det dock vidöppet i April och hade inga problem att hitta på flera datum som passade mig. Lär vara knepigare nu i närtid.

Reser ensam. Jag får hoppas att de släpper mer ANA F närmare avgångsdatum. BKK-SIN finns det gott om platser i business men routingen via FRA och Haneda ogillas fortfarande. Bättre att signa up för expertflyer när man söker med många parametrar och vill kolla många datum? Lite segt med United.
Även om Expertflyer visar tillgång behöver de inte alltid gå att boka, därav United vars inventory stämmer väldigt väl med vad SAS kan boka.
Jag gör alltid mina sökningar på United.

Yes och som jag förstå det är det ok att åka via andra zoner så länge man betalar för den dyraste? så 190k. Sorry är ny på detta med routing.
Alla har vi varit nya, försöker bara visa var du hittar informationen framöver (istället för att bara ge ett svar). Awardtabellen är ens bästa kompis när man börjar lära sig den :)
I Amex 2-4-1 tråden finns det en väldigt bra sammanställning över vilka regler som gäller för att boka awardresa samt nyttiga länkar.

Ja, det finns för närvarande inga tillgängliga F platser till Tokyo aktuella dagar.
Sammantaget är väl alltså alternativen att avvakta i hopp om att hitta ANA F (som du ändå senare avser byta till LH, om jag förstått det hela rätt) och riskera att övriga award försvinner (finns inte så många kvar). Eller så bokar du det bästa du kan hitta nu och hoppas att det öppnar upp sig under den kommande månaden. I värsta fall kan du ju alltid avboka utan kostnad.
Ett annat alternativ är att boka FRA-ICN i F med Asiana. Därifrån C till SIN med Singapore Airlines och sedan vidare med samma bolag i F till Jakarta. Då har du åtminstone säkrat F på längsta sträckan samt Singapore Airlines F med tillgång till Private Room.

Alla har vi varit nya, försöker bara visa var du hittar informationen framöver (istället för att bara ge ett svar). Awardtabellen är ens bästa kompis när man börjar lära sig den :)
I Amex 2-4-1 tråden finns det en väldigt bra sammanställning över vilka regler som gäller för att boka awardresa samt nyttiga länkar.

Tack! Uppskattas verkligen :)

Toppen