Ja, två timmars försening med flight under 1500 km. Försening pga mekaniskt fel där reservdel saknas är inte extraordinär händelse. Bör vara 250 EUR.Jag skulle igår onsdag (24/8) åkt med LH813, avgång 10.10 från Göteborg till Frankfurt för att sedan fortsätta med LH1012 till Bryssel som skulle anlända 14.20. Under boarding meddelades att vi skulle lyfta lite sent då en av motorerna inte klarade teknikcheck och de var tvungna att provköra den vid gate två gånger. Runt 20 min efter ordinarie avgångstid meddelades att vi inte skulle komma iväg för att reservdel behövde flygas in, och att vi skulle ut till avgångshallen igen för att bli ombokade.
Var på väg att bli ombokad till SN2314 som skulle avgå 11.55 och ankomma Bryssel 13.45, men det flyget hade också teknikstrul och skulle troligtvis inte komma in förrän runt 14.00. Således blev jag till slut ombokad till LH2429 till München följt av LH2288 till Bryssel med ankomsttid 16.25. Vi landade 16.23 och därmed mer än 2 timmar senare än jag skulle kommit fram (LH1012 landade 14.15 på BRU).
Har jag rätt till ersättning enligt EU 261/2004?
Precis. Här har man ett fall där det dock ska hänvisas till det inställda flyget (hade det varit en vanlig försening hade två timmar däremot inte räckt).Ja, två timmars försening med flight under 1500 km. Försening pga mekaniskt fel där reservdel saknas är inte extraordinär händelse. Bör vara 250 EUR.
Ja, två timmars försening med flight under 1500 km. Försening pga mekaniskt fel där reservdel saknas är inte extraordinär händelse. Bör vara 250 EUR.
Precis. Här har man ett fall där det dock ska hänvisas till det inställda flyget (hade det varit en vanlig försening hade två timmar däremot inte räckt).
Detta är tydligt (och rimligt enligt min mening) om man läser 261/2004. Se även detta.Fick ersättning för ett claim efter en försening på ~20 timmar vilket iofs är positivt men blev lite förvånad då de räknade det som en type 1 resa trots att reslängden översteg 1500 km. Förklaringen blev att avstånd mäts från start- till slutdestination och inte längs resvägen och här var det tre legs i form av ett "U".
Ingen stor sak men kan vara bra att känna till. Jag är i alla fall nöjd med att ha fått ersättning.
Detta är tydligt (och rimligt enligt min mening) om man läser 261/2004. Se även detta.
Calculation of the distance on the basis of the 'journey' to determine the compensation in the event of long delay at final destination.
"The Folkerts case explicitly referred to the concept of a 'journey' composed of several connecting flights. The ‘final destination’ being defined in Article 2(h) of the Regulation as the destination on the ticket used for the check-in or, in the case of directly connecting flights, the destination of the last flight. According to Article 7(4) of the Regulation the distance which determines the compensation to be paid in case of long delay at the final destination should be based on the 'great circle' distance between the place of departure and the final destination i.e. the 'journey' and not by adding the 'great circle' distances between the different relevant connecting flights composing the 'journey'."
http://ec.europa.eu/transport/theme...ter-enforcement-pax-rights/c(2016)3502_en.pdf
Troligen, ja.Har vi rätt till eu-ersättningen för försening?
Ja, du borde kunna få ersättning för rimliga utlägg, men som vanligt här gäller försiktighetsprincipen, dvs köp inget du inte skulle ha köpt om du visste att du inte skulle få ersättning.Resan är betald med Amex elite, har vi rätt till kringkostnader i form av nya kläder etc?