Ursäkta. Var en annan tråd.Ja, det sätter ju effektivt stopp för ett stort antal visa ansökningar. Outgrundligt.
Comet Consular Services skrev:"Alla som ansöker om visum till Kina och har ett pass som är utfärdat efter 1 januari 2014, måste skicka in sitt gamla utgågna pass i original."
Man kan välja att ha dem kvar. De slår hål på dem bara.
Jag bad om att få behålla mitt gamla pass men det var blankt nej på det. Det var inget att diskutera tydligen. Förra gången jag bytte pass fick jag dock behålla det.Det går att få behålla sitt gamla pass, jag gjorde det sist vilket jag är glad för idag eftersom jag ska göra en visumansökan i veckan.
Kanske olika på olika distrikt. I Stockholms län och Skånes län är det inga problem att behålla makulerade pass.Jag bad om att få behålla mitt gamla pass men det var blankt nej på det. Det var inget att diskutera tydligen. Förra gången jag bytte pass fick jag dock behålla det.
Går det att komma runt detta genom att t.ex begära ett nytt pass idag. Då kan jag således använda mitt nya pass för att söka visum samtidigt som jag skickar in mitt gamla pass (Det utfärdat Sept. 2015) som "gamla utgångna".
To facilitate the examination on applicant's travelling record to China, the Chinese Embassy requires applicant to attach his or her old passports which validities shall cover the duration from 2014-01-01 to the present date.
For those who are unable to comply,your application would not be accepted temporarily.
Thank you for your co-operation!
Chinese Visa Application Service Center (Kuala Lumpur)
2016-08-18
Det var i Stockholm de tog det. Bytte till ett nytt pass när själva passidan höll på att ramla ur. Hade massa visum och annat där som jag inte fick ha kvar. Var många kul resor det passet varit med på.Kanske olika på olika distrikt. I Stockholms län och Skånes län är det inga problem att behålla makulerade pass.
Tyvärr verkar det inte funka. Enligt info om denna regel från Visumcentret i Kuala Lumpur (får väl gissa att samma regler gäller här) så måste man skicka in pass som täcker hela perioden tillbaka till 2014-01-01.
Notice on providing old passport (Updated)-News
Mina föräldrar och min syster ska hälsa på mig i Kina när jag jobbar där en månad i höst, så jag hoppas verkligen att detta inte sätter grus i maskineriet då de alla tre har pass från 2015. Mina föräldrar verkar ha sina gamla pass kvar, men har inte fått besked från min syster än om hon vet var hennes gamla pass är....