Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Jag förstår allt det där men trots allt har olika länder behov av olika mycket information. Ni tycker det är relevant jag tycker att det är lite för mycket.
Då har du inte sökt visum till Indien hör jag. ;) När jag sökte för en 5-6 år sen, du skulle jag svara på samma fastän 10 år. Då blev jag smått svettig. Men jag lyckades inte fylla i senaste året ens innan webbsidan sa: Error - too many characters. :)

Ang den uppgiften så är det inte supernoga. Jag var tvungen att fylla i den sidan för hand en gång på plats, pga nått fel på den jag hade med mig. När jag förklarade att det inte finns en chans att jag får plats med allt i den lilla rutan på den förtryckta blanketten så sa de bara: Det är lugnt, fyll i det du får plats med. Det är inte så noga.

Jag förstår allt det där men trots allt har olika länder behov av olika mycket information. Ni tycker det är relevant jag tycker att det är lite för mycket.

Ja, du slipper i alla fall fylla i halva ditt CV, föräldrarnas namn och deras yrke som jag har fått göra vid besök i Abu Dhabi. För den som undrar, ja, svenskar behöver visum dit vid specifika omständigheter.

Vissa länder kräver att applicant ska skriva moderns flicknamn (gamla efternamn före giftmål) och faders hela namn (enkelt för mig som en japan) vid visumansökan.
Man kan tycka vad är det med visumansökan att göra, men och andra sidan får man inte sin visumansökan godkänd om man inte gör som de kräver...

Ja, du slipper i alla fall fylla i halva ditt CV, föräldrarnas namn och deras yrke som jag har fått göra vid besök i Abu Dhabi. För den som undrar, ja, svenskar behöver visum dit vid specifika omständigheter.

Vissa länder kräver att applicant ska skriva moderns flicknamn (gamla efternamn före giftmål) och faders hela namn (enkelt för mig som en japan) vid visumansökan.
Man kan tycka vad är det med visumansökan att göra, men och andra sidan får man inte sin visumansökan godkänd om man inte gör som de kräver...
Jag har fyllt i dom uppgifterna men kommer inte ihåg till vilket land.

Mitt inlägg var mer en reflektion än en kritik i sig. Som centralbyråkrat reagerar jag.

Kinas visumregler sätts i princip på ömsesidig basis d.v.s. att svenskar får samma villkor till Kina som kineser får till Sverige/Schengen. Svenskar har inte tillgång till "rush" eller "express" utan det tar alltid 4 arbetsdagar (inklusive inlämning och uthämtningsdagen, 3 nätter) även om visumet oftast blir utfärdat samma dag som ansökan. Även priset (vilket nyligen blivit lägre) beror på vilken nationalitet du har och är därför inte märkbart billigare i t.ex. Hong Kong. Sverige har inte heller tillgång till turist/affärsvisum för flera år utan det är bara USA, Storbritannien, Kanada och Israel som har dessa avtal. Förutom dessa länder, tidigare nämnda Japan och ett antal mindre länder så är det egentligen bara APEC kortet som ger undantag.

Alla kinesiska visa för privatpersoner kostar nu 1580 (inkl porto om man inte kan hämta i Stockholm)
Så billigare är det inte... Prishöjningen på ett engångs visa är ofattbar. På ett 1-års multiple entries är prishöjningen bara några hundra...

Last edited:
Toppen