Senaste nytt

Ny bilpoolsaktör i Stockholm: car2go

Bankkort är inte kreditkort. Läs gärna lite till här: Olika kontokort - konsumenternas.se

Du har helt olika skydd för bedrägliga transaktioner med bankkort resp betal- och kreditkort.

Helt off topic, men du har säkert rätt.

Jag skulle kanske mer korrekt skrivit kontokort, så hade vi sluppit gå off topic, eftersom kontokort är en samlingsbeteckning för olika typer av kort.

Det hade ju inte haft nån betydelse i mitt fall, eftersom jag i vilket fall som helst varit tvungen att reklamera och tillika polisanmäla.

Car2go handlar ju trots allt tråden om. Och de är definitivt inte pålitliga oavsett kontokort/bankkort/betalkort/kreditkort eller vad vi väljer att kalla det för.

Helt off topic, men du har säkert rätt.

Jag skulle kanske mer korrekt skrivit kontokort, så hade vi sluppit gå off topic, eftersom kontokort är en samlingsbeteckning för olika typer av kort.

Det hade ju inte haft nån betydelse i mitt fall, eftersom jag i vilket fall som helst varit tvungen att reklamera och tillika polisanmäla.

Car2go handlar ju trots allt tråden om. Och de är definitivt inte pålitliga oavsett kontokort/bankkort/betalkort/kreditkort eller vad vi väljer att kalla det för.
Vad jag tror gdaily och ekf menar är att det är viktigt att vara medveten om att den situationen du råkade ut för är lätt att undvika med kreditkort, då du kan stoppa transaktionen innan du betalat. Dvs plötsligt blir det kreditkortsbolagets problem, och de har betydligt större resurser än oss vanliga dödliga att hantera såna här problem.

Sorry för OT men jag tycker det är viktigt att alla är medvetna om skillnaden mellan bankkort och kreditkort.

Exakt:
Som exempel: Du har köpt en paketresa innehålalnde flyg och hotell. Flygbolaget går i konkurs. Har du betalt med bankkort så förlorar du pengarna, har du betalt med kreditkort så är du skyddad av kreditkortsbolaget.
Jag använder aldrig något kort som är kopplat direkt till mitt konto.

Last edited:
Hoppas det ordnar upp sig med Car2Go. Mer OT: Om du hade använt ett bra kreditkort, typ Amex, så behöver du inte alls göra någon polisanmälan. Ett kort samtal till Amex och sedan är det klart. En mycket viktig regel, som få tyvärr praktiserar, är att ALDRIG använda ett betalkort/bankkort och ALLTID ett kreditkort. Spelar ingen roll om man köper en Dajm i kiosken eller en resa jorden runt. Att använda internetbank/överföra till andra konton är ännu sämre. Man ska alltid använda ett bra kreditkort. Det finns bara nedsidor med betal/kontokort och överföringar via banken.

Min högst konkreta kritik av och varning för Car2go drunknade i en massa inlägg om kreditkort. Är det ok att ha brevlådeföretag och lura folk på pengar?

Var det en medveten strategi för att tysta eller gömma konkret kritik?

Jag tror att alla stämmer in i svaret att det inte är OK att lura folk på pengar. Du skrev ett inlägg med kritik och varning för Car2Go, varpå många andra skrev en högst konkret och bra rekommendation i att använda ett kreditkort istället på grund av skyddet av konsumentkreditlagen.

Det är fortfarande synd att det inte funkar bra att lösa detta för dig, och jag förstår att du vill att vi alla skall stämma in och tycka hemskt mycket illa om Car2Go på grund av detta, men det är dumt att stoppa huvudet i sanden och tycka att våra rekommendationer om kreditkort är onödiga och dumma. Hade du använt ett hade det varit kreditgivarens problem nu—och de har som sagts tidigare större resurser att fighta detta än du.

Ingen här betvivlar din negativa upplevelse, eller säger att Car2Go gör rätt som inte ersätter dig, tvärtom. Men alla här kommer med ett högst konstruktivt råd framöver.

Så nej, det är inte okej, men tyvärr är det inte ovanligt att sånt här blir problem ibland, med diverse företag—från seriösa till oseriösa.

Min högst konkreta kritik av och varning för Car2go drunknade i en massa inlägg om kreditkort. Är det ok att ha brevlådeföretag och lura folk på pengar?

Ingen som läst tråden kan ha undgått din kritik mot Car2Go.
Jag upplever Car2Go som seriösa och de är ett bra komplement till de som endast då och då behöver ha tillgång till bil.
Att du har haft problem med dem är beklagligt och jag hoppas att det löser sig och att du får pengar tillbaka för dubbelbetalningen. Ett tillgodohavande borde inte vara så svårt för dem att fixa på ditt Car2Go konto om de har sett att du betalt två gånger.

Vad du kan lära av den här händelsen? Många andra har sagt det redan. Använd ett bra kreditkort!

Tack och hej!

Tror det snarare är vänliga tips för att inte hamna i samma situation som du gjort.

Jag har själv ingen erfarenhet av car2go men kan varmt rekommendera DriveNow som jag använt ett hundratal gånger utan problem.

Jag upplever Car2Go som seriösa och de är ett bra komplement till de som endast då och då behöver ha tillgång till bil.
Att du har haft problem med dem är beklagligt och jag hoppas att det löser sig och att du får pengar tillbaka för dubbelbetalningen. Ett tillgodohavande borde inte vara så svårt för dem att fixa på ditt Car2Go konto om de har sett att du betalt två gånger.

Vad du kan lära av den här händelsen? Många andra har sagt det redan. Använd ett bra kreditkort!

Tack och hej!
Tror det snarare är vänliga tips för att inte hamna i samma situation som du gjort.

Jag har själv ingen erfarenhet av car2go men kan varmt rekommendera DriveNow som jag använt ett hundratal gånger utan problem.

Jag kan dra parallell med våra vanliga kommentar mot den som har haft dålig erfarenhet med resebyrån.

Ingen säger att resebyrån gjorde rätt, men många påminner dig vänligt att inte använda resebyråer överhuvudtaget, utan boka direkt hos flygbolaget. :)

Tack och hej!

Jag HAR använt ett kreditkort, men försökte ändå att lösa det. Jag tycker inte om att bli lurad. Jag HAR reklamerat köpet hos kortutgivare. De HAR restituerat pengarna.

Det är inte där den springande punkten ligger, utan ATT car2go visat sig vara omöjliga att ha att göra med, eftersom de inte finns i Sverige och heller inte går att komma i kontakt med.

Mina synpunkter var från början på dessa missförhållanden, att de är ett rent brevlådeföretag med mångmiljonförluster i Sverige. Inga fungerande adresser i Sverige, ingen personal i Sverige, endast ett callcenter i Tyskland, som enligt egna uppgifter inte har befogenheter att göra något alls. En säger en enda mailadress som går till sagda callcenter.

Men då började alla skriva om kreditkort. För mig verkar det lite off topic... Inga riktiga reaktioner på sakfrågan utan ett genuint sidospår om kort.

Jag lämnar er diskussion om kort nu. Jag försökte diskutera car2go. Det gick inte. My mistake.

Toppen