Senaste nytt

Boka First Class med EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher

Att ta sig till Rio över OS på awardbiljett kommer troligtvis inte bli lätt. Direktflyg från Europa är troligtvis bara att glömma. Flyg via USA ska vara ok routing (möjligt att de inte godkänner flyg via västkusten). Tror dock att det är svårt att hitta awards från USA till Rio, om du hittar något sådant nu så boka på direkten och gör ändringar sen om andra platser dyker upp. Azul tror jag inte du kan boka med, de är väl inte Star Alliance?

United flyger mellan Rio och Sao Paulo, kanske går att nyttja den flighten?

Som du säger ser det helt kört ut att åka via USA under augusti. Kanske att flyga Stockholm-Munich-Mexico City-Panama City-Rio skulle fungera?

Nä, Azul är tyvärr inte med i Star Alliance. Att man kan boka Azul på United.com beror nog på att United och Azul har codeshare överenskommelse och det har ju tyvärr inget med Eurobonus/SAS att göra. Nu fick jag upp en rutt med Avianca Brazil mellan Sao Paulo och Rio, de borde väl fungera?

Annars var det väldigt tunt med Star Alliance i Sydamerika ser jag (tyvärr inget alls mellan Buenos Aires och Rio). Hur har ni andra gjort när ni flugit till Rio? För det måste väl vara ganska poppis att flyga Award dit, helt underbar stad ju!!? :):)

Grejen är att min bästa kompis är i Rio under OS och han har en biljett över till vissa grenar. Plus att de har boende fixat på Ipanema. Det verkar så pepp så att jag tom nästan skulle kunna tänka mig att åka business class ena vägen. *huh* Hemska tanke!

Last edited:
Annars var det väldigt tunt med Star Alliance i Sydamerika ser jag (tyvärr inget alls mellan Buenos Aires och Rio). Hur har ni andra gjort när ni flugit till Rio? För det måste väl vara ganska poppis att flyga Award dit, helt underbar stad ju!!? :)

Fram till för några år sen gick det ju att flyga TAM som då var med i Star Alliance. Numera har LH codeshare med LATAM från São Paulo till Rio de Janeiro, så man flyger FRA-GRU-GIG i så fall.

Pga zikavirus styr jag tyvärr om mina first class planer från Centralamerika till Asien. Om jag och en vän villa åka F till Asien, vilken routing tycker ni ger mest värde för pengarna? Det enda kravet jag egentligen har är att pyjamas och caviar ska finnas på planet, allt annat är bonus. Asien är väl en bra destination eftersom de flesta planen går sent varför man då kan nyttja FCT i FRA hela dagen och man hinner tom hyra Porschen?

Jag tänker mig Lufthansa på utresan och Thai på hemresan men jag är ändringsbar (jag tycker Thai F verkar så exotiskt och bra och coolt med golfbilen, och jag älskar deras massage man får vid business class på BKK).

Frågor:

1. En spontan routing som jag verkar tycka är bra ARN-FRA-BKK-TYO. Är den ens tillåten och är den bra?

2. Har alla Thais 747-plan nya first class (jag hittade en routing via Milano med 747)?

3. Har Air China caviar och är Air China bra i First? (Jag älskade Air China i ekonomi tack vare att de har Tsing Tao)

4. Jag skulle gärna vilja åka till Kazakstan eftersom det blir ett nytt land för mig. Kan jag ta mig dit på något annat sätt än flighten FRA-Astana vilken endast tar 5 H 30 min och känns således extremt oprisvärd eftersom den kostar lika mycket tom tex Tokyo.

Pga zikavirus styr jag tyvärr om mina first class planer från Centralamerika till Asien. Om jag och en vän villa åka F till Asien, vilken routing tycker ni ger mest värde för pengarna? Det enda kravet jag egentligen har är att pyjamas och caviar ska finnas på planet, allt annat är bonus. Asien är väl en bra destination eftersom de flesta planen går sent varför man då kan nyttja FCT i FRA hela dagen och man hinner tom hyra Porschen?

Jag tänker mig Lufthansa på utresan och Thai på hemresan men jag är ändringsbar (jag tycker Thai F verkar så exotiskt och bra och coolt med golfbilen, och jag älskar deras massage man får vid business class på BKK).

Frågor:

1. En spontan routing som jag verkar tycka är bra ARN-FRA-BKK-TYO. Är den ens tillåten och är den bra?

2. Har alla Thais 747-plan nya first class (jag hittade en routing via Milano med 747)?

3. Har Air China caviar och är Air China bra i First? (Jag älskade Air China i ekonomi tack vare att de har Tsing Tao)

4. Jag skulle gärna vilja åka till Kazakstan eftersom det blir ett nytt land för mig. Kan jag ta mig dit på något annat sätt än flighten FRA-Astana vilken endast tar 5 H 30 min och känns således extremt oprisvärd eftersom den kostar lika mycket tom tex Tokyo.

1. FRA-BKK finns inte med Lufthansa, så då blir det inget FCT. Routingen är tillåten.

2. Enligt uppgifter på "det andra forumet" så är ungefär hälften av planen med nya F.

3. Har inte hört att de skulle servera caviar, men @David har säkert koll.

4. Det skulle ju vara giltig routing att flyga till Tokyo via Astana, men det verkar inte vara några Star Alliance-bolag som flyger mellan Asien och Astana?

Frågor:

Skulle jag resa bara för resans skull så blir den perfekta routen:
FRA - HND LH F
NRT - SIN NH F
SIN - CGK SQ F
CGK - SIN SQ F
SIN - BKK TG C
BKK - NRT TG F A380
HND - LHR NH F
Avsluta med loungehopping. Du för ta en för laget och köpa en revenuebiljett för positionering men det kan det vara värt

Skulle jag resa bara för resans skull så blir den perfekta routen:
FRA - HND LH F
NRT - SIN NH F
SIN - CGK SQ F
CGK - SIN SQ F
SIN - BKK TG C
BKK - NRT TG F A380
HND - LHR NH F
Avsluta med loungehopping. Du för ta en för laget och köpa en revenuebiljett för positionering men det kan det vara värt
Men vafan, du kan ju inte slänga upp en sån resa, jag var ju tvungen att boka den nu bara för det med lite modifiering. Stoppen i Tokyo blir 12h på utresan och 21h på hemresan.

ARN-FRA LH C
FRA-HND NH F B773ER (ska bytas till LH F förhoppnignsvis)
NRT-SIN NH F B773ER
SIN-CGK SQ F B773
//OPEN JAW//
DPS-BKK TG C B787
BKK-NRT TG F A380
HND-FRA NH F B773ER
FRA-ARN SK Economy :(

Alternativt byter jag hemresan till följande med en separat bokning från Frankfurt hem
CGK-SIN SQ F B773 eller SQ C A359
SIN-BKK SQ C B772/A330
BKK-NRT TG F A380
HND-FRA NH F B773ER

Men vafan, du kan ju inte slänga upp en sån resa, jag var ju tvungen att boka den nu bara för det med lite modifiering. Stoppen i Tokyo blir 12h på utresan och 21h på hemresan.

ARN-FRA LH C
FRA-HND NH F B773ER (ska bytas till LH F förhoppnignsvis)
NRT-SIN NH F B773ER
SIN-CGK SQ F B773
//OPEN JAW//
DPS-BKK TG C B787
BKK-NRT TG F A380
HND-FRA NH F B773ER
FRA-ARN SK Economy :(

Alternativt byter jag hemresan till följande med en separat bokning från Frankfurt hem
CGK-SIN SQ F B773 eller SQ C A359
SIN-BKK SQ C B772/A330
BKK-NRT TG F A380
HND-FRA NH F B773ER
Har du sett någon award på 359? Det har varit skralt de datum jag kollat!
Sen är det enorma i-landsproblemet TG eller SQ till Bangkok om du vill ha golfbil eller bättre ombordprodukt
Alla dessa våndor vanliga människor inte fattar ett jota av

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen