Jag tror det blir svårt med alla ideér som involverar att hänga ut folk. Flera medlemmar kan visserligen ha samma erfarenhet, men om man bortser från just det kommer det i många fall vara ord mot ord. En PM diskussion bevisar egentligen ingenting, förutsatt att värvare inte är dum nog att erkänna sin bluff. Vill man vara riktigt synsik är det dessutom inte speciellt svårt att med valfritt redigeringsprogram konstruera "bevis" åt ena eller andra hållet.
Samma sak gäller om Moderatorer ska se PM - vad hjälper det egentligen? Som jag ser det blir det bara massor med mer jobb utan någon nämnvärt större effekt.
Livstids avstängning? Nu minns jag inte vilka uppgifter man behövde fylla i vid registrering, men om man verkligen vill är det inte speciellt svårt att bara skapa ett nytt alias.
Lägga värvningar på marknadsplatsen? När jag försöker sätta mig in i hur det skulle fungera tänker jag mig att någon ny hintar om värvning. Hen får en "reprimand" för att det ska göras på marknadsplatsen och då måste man först skriva X antal inlägg. Det blir då antingen en massa meningslösa inlägg eller så kommer personen bara på sin hint få Y antal PM om värvning och sedan aldrig lägga ut något på marknadsplatsen.
Förbjuda värvningar helt och hållet? Personligen kände jag ingen som hade AmEx innan jag skaffade mitt, så att bli värvad här var för mig en positiv erfarenhet. Dock valde jag aktivt bort alla som erbjöd pengar eller motsvarande, det kändes bara märkligt. Jag tror också att det blir svårt att få bort alla värvningar även med ett förbud. Det kommer alltid nya medlemmar som vill bli värvade och som inte har läst igenom reglerna och antagligen kommer värvningsförsök fortsätta även om man inte uttryckligen bett om en det.
Jag gillar idéen som
@agehall kom med skarpt, framförallt för att det ger incitament till nya att gå på träffar. Ska man ta en något mer öppen hållning så kanske man kan förbjuda värvningar samtidigt på BC samtidigt som ger en öppning för VAR man kan bli värvad. Alltså en sticky-tråd om värvningar som i första hand hänvisar till att gå på träffar och i andra hand hänvisar till annan webbplats. Jag vet inte vad det skulle vara, men t.ex. en annonssida. En del av problemen med förbud kommer kvarstå, men förhoppningsvis kan problemen minska med att det finns tydliga hänvisningar. Det negativa är vidare att det driver trafik från BC, men om det driver bort en liten del trafik som forumet ändå inte mår bra av kanske det kan vara värt det? I vilket fall bör man kunna undvika "guilty by association" ganska tydligt.