Senaste nytt

My first First and how it all started!

Tråkigt väder här också (samma som i Tokyo)
d746d5a5650570c8b23d6e0a2ca5512e.jpg

70ada5bebe95426019efaf98db838c16.jpg

ac4355585cdac074e7289903a1ac461b.jpg

Jag och den andra F-killen fick gå av först med fördraget skynke bak till business. Personalen stod på rad och bugade när vi klev av.

Fick ett fast track kort på flyget som gjorde att jag hamnade i en kö med 3 pers före mig mot den andra där det var 100.
480b57c1bb5d33463950f9ca43c4993b.jpg

Glömde dock bort att ALLA flaskor ska ner i en liten påse (jag tog större parfym och det bara) så tog 10 min extra med kontrollen. Sedan var det bara att börja knalla... T2 är ju värdelös så att oavsett vart man ankommer ifrån så är det banne mig alltid långt att gå.

Gick med raska halvhungriga steg till LH loungerna som ni kan läsa om i Lounge tråden. SK1524 är redan 20 min försenad så vi får se hur det går. Hoppas på lite strul eller inställt så jag kan routas via någonstans. :)

Väskan som jag checkade in nästan tom till Tokyo, för att testa First Class prio bagagehantering är incheckad (full med prylar hem) till Stockholm så just den här gången hoppas jag inte DEN försvinner iallafall.

Glömde ju nämna att Krug bubbel smakade sur disktrasa så den gick tillbaka till galley och ersattes av en Japansk öl. :)
Krug smakar definitivt inte sur disktrasa, så om du verkligen menade det har de antagligen torkat ur glaset med en sur disktrasa eller så var det något fel på den (har dock aldrig varit med om att skumpa smakar just så dock). I det läget ber man om ett nytt, ursköljt glas och från en ny flaska. Men japanskt öl är ju inte fel heller ;)

Krug smakar definitivt inte sur disktrasa, så om du verkligen menade det har de antagligen torkat ur glaset med en sur disktrasa eller så var det något fel på den (har dock aldrig varit med om att skumpa smakar just så dock). I det läget ber man om ett nytt, ursköljt glas och från en ny flaska. Men japanskt öl är ju inte fel heller ;)
Ah ok då var det helt klart något fel. Får be om nytt glas nästa gång. :)

Trist! Flög Lufthansa från HND och då blev det eskort genom crew säkerhetskontroll och vidare till loungen :)
Blir nog TG dit nästa gång så kan jag testa LH hem.

Last edited:
How it all started....

2003-2014
Blev Eurobonusmedlem 2003 och har försökt hålla mig till SAS under alla år oavsett vart jag ska.
Har blivit några flygningar med KLM, Braathens, Norwegian, British Airways och någon Charter till Thailand & Grekland. Annars känner jag mig ganska trogen med "mitt" Star Alliance.

2012-2014
Har snubblat över trådar här på forumet tidigare när man letat efter något resetips men har aldrig brytt mig om att registrera mig.
Första inlägget som registrerad användare gjorde jag i "Flygbiljetter forum" och jag fick direkt påpekande (i all välmening) om att använda frågemallen när jag frågar om flygbiljetter. Jag hade vid det här laget inte mer än 20000 EB-poäng och hade definitivt inte koll på vad en 2-4-1 var och vad man egentligen kunde göra för alla sina EB-poäng (flyga F (visste inte vad F var heller)).

Bröt väl i princip mot alla Agelhalls budord på resan ovan och fick lära mig the hard way att man kan spendera lika mycket pengar hos olika *A bolag men få fler poäng. Här någonstans började jakten!

Några månader senare var det dags igen och här fick jag med både frågemallen samt inarbetade fokuset på intjäning av EB-poäng. Senare under samma år var det dags att flyga lite i tjänsten och under den här tiden hade jag även läst om alla galningar som flyger från A till B via både C och D (FruBrandten tycker fortfarande det är konstigt) så jag slängde ut frågan vilken flygplats jag ska flyga VIA när jag ska flyga ARN-CPH. Jag var nu officiellt en av galningarna!

2014-2015
Vid årsskiftet 2014/2015 plöjde jag igenom alla Amex, SAS Amex Elite och COOP MMM trådar och fick hjälp med värvning till dessa. Extrapoäng, välkomstpoäng och extrakort i form av Priority Pass som ger Lounge access damp in på kontot och i brevlådan. Nu började EB-kontot bli ganska välfyllt (mot var det var för 1 år sedan) och loungebesöken innan flygningarna gav verkligen det lilla extra man tidigare saknat.

2015
Med ett färskt COOP MedMera Mer MasterCard i plånboken öppnades även dörren för för att betala räkningar hos Betalo med COOP MMM och därmed snabbt samla in COOP Poäng som man vid vissa fördelaktiga växelkursdatum växlade mot SAS Eurobonus poäng vilket på ett år gav en hel del poäng som jag annars inte kunde ha flugit in. I slutet av 2015 kom min första 2-4-1 och redan i början av maj 2016 dök den andra SAS Eurobonus American Express 2-4-1 voucher upp i brevlådan. Jag tittade på mitt senaste kontoutdrag och då var även den 3e på väg (hur jag nu lyckats med det).

2015-2016
Jag hängde efter detta på tok för mycket här på forumet för att suga i mig information om hur man kan maximera intjäning, statusmatcha, skaffa kredit/betalkort med välkomstbonus och SAS shopping. Min fru blev förbannad, mina kollegor blev förbannade, jag fick både SMS tumme och nackspärr men det var det värt. Elavtal signerades, Preemkort kopplades, försäkringar tecknades, familjkonton skapades, shopping sker nästan enbart via SAS Shopping (där det är möjligt) och allt annat som kunde ge lite extra klirr på EB-kontot. Många bäckar små och det trillar numera in 2-3000 oförutsedda EB-poäng på kontot varje månad. I tillägg till resorna och Amex poängen som är ca 20-30000 poäng varje månad. Tillkommer gör även värvningar som är 10-30000 poäng per värvning.

2016
När jag, i egenskap av egenföretagare blev bjuden på ett event hos en samarbetspartner i Tokyo tänkte jag direkt att det kanske kan vara smart att bränna några av de drygt 300.000 EB-poängen som jag hade på kontot i kombination med en 2-4-1. Har ju läst alla sidor i posta din lyckade bokning av bonusresetråden och hoppades snart att själv på göra ett inlägg där!
Blev dock så ivrig i min förfrågan att jag helt glömde bort att söka på alla sökmotorer som andra användare gjort ett kanonjobb med att försöka lära oss andra hur man ska använda. Satt en hel del timmar och nätter för att läsa igenom dessa och fick en del hjälp av andra användare, som till slut resulterade i en bokning.

Boka först och fråga sedan, är ju ett uttryck som florerar här och med det sagt så var 95000 EB-poäng, en 2-4-1 och 2096kr (tack vare det nya låga bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus) borta från kontot. Tydligen har Lufthansa och ANA riktigt bra First Class produkter men jag var ju bokad på Asiana. Gick inte att boka om till Lufthansa heller......grrr! Ah, vänta nu. Läste ju någonstans... just det! 14 dagar innan. Sagt och gjort, hängde på "låset" 14 dagar innan och vips så var det ombokat till vad jag fått berättat för mig är två av de bästa F produkterna man kan boka för poäng. Boka först och fråga sedan! Tyvärr hade jag för kort tid i Tokyo den här gången för att spåra ur fullständigt med byten överallt som jag sett vissa gör. Det får bli nästa gång.

Det är väl bara att boka något
Mina vänner, kollegor och även i viss mån FruBrandten tycker alla att det viktigaste är väl att komma fram så fort som möjligt. Har dock aldrig hört de klagat när vi hällt upp ett glas vin eller en kall öl i loungen innan vi ska flyga. Eller möjlighet för extra bagage eller FastTrack när vi reser, något man inte får om man hela tiden flyger direkt med icke *A bolag. Visst, det finns kanske något mellanläge mot "bara att boka" och i det stadiet jag befinner mig i nu där en bokning helst bör innehålla så många moment av dessa som möjligt:
- *A flygbolag.
- Ny flygplanstyp.
- Ny flygplats.
- Bra lounge på flygplatsen.
- Ny destination.
- Fönsterplats (ej över vingen såklart!).
- Fönsterplats på rätt sida baserat på flygväder, start/landningsbana i användning för att maximera utsikten av staden man flyger över.
- Helst fönsterplats i kombination med ovan samt med bra ljus för fotografering, dvs solupp/nedgång.
- Bra mat på flyget.
- Bra IFE.
- Några stopp på vägen utan att det blir nattstopp.

Med erfarenheten jag har fått från det här forumet så börjar jag lära mig hur man maximerar sin resa (det kräver lite jobb innan bokning).
Jag har dock inget behov av att flyga F varje gång jag flyger någonstans, däremot vill jag gärna uppleva mina punkter ovan, vilket säkerligen kommer resultera i någon mer F resa i mitt liv. När mina kollegor frågar hur det var på senaste LH F och ANA F resan så säger jag helt ärligt: Been there done that. Jag var inte ÖVEREXALTERAD och EXTREMT imponerad av F upplevelsen.

Måste ha berott på att jag inte fick det där First Class fodralet på Arlanda......

Toppen