Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Jag måste säga att jag tycker det är pinsamt för både SAS och pilotföreningen att man låter det gå så långt som till strejk. Det borde kunnat lösas på ett betydligt smidigare sätt. Att sen piloterna tror att dom ska kunna få någon förståelse från resenärerna utan att ge några dispenser är ofattbart. Hade dom varit lite smidiga och tex låtit alla som är strandade utomlands ta sig hem och låtit flygen till Frankrike gå så tror jag dom hade haft betydligt lättare att vinna opinionen och på så sätt också få lite sympatier. Som det är nu framstår dom bara som giriga i folks ögon.

Bedömer du, med de siffror jag redovisat för dig, att en genomsnittslön över en karriär blir 78000?
Verkar ju orimligt med linjär löneökning dock, det har man ju ingen annanstans? Snabbt i Excel:

35 års arbetslivet (det är något kort men nåja)
Första 5 åren: 10% per år
Nästa 5 år: 5% per år
Nästa 5 år: 4% per år
Nästa 5 år: 3% per år
Nästa 10 år: 2% per år

Ger 93k efter 30 år. Därefter 0 löneökning.

Om arbetsmassan är helt jämnt fördelad blir snittlönen 69k. Gissar dock att det finns fler äldre piloter är det med 0-10 års erfarenhet på SAS? Då hamnar man upp mot 73-74 ganska snabbt. Men inte riktigt helavägen till 78k. Antingen jobbar piloterna längre än de antagande 35 åren eller en kraftig övervikt gamla piloter för att 78k ska stämma.

Beteckningen medellön brukar avse lönens medelvärde för ett urval, i det här fallet piloter hos SAS. Inte för en enskild anställd över vederbörandes livsarbetstid.
Om många piloter inom svenska SAS har arbetar många år så låter det fullt rimligt att medellönen är 78 000 kr givet de siffror vi fått underlag på här.

I övrigt så tycker jag att SPF för sin egen och sina medlemmars skull borde arbeta med någon kommunikationsrådgivare. SPF kanske eller kanske inte vinner strejken, men sympatierna hos folket har de förlorat eftersom de lämnat fältet fritt åt SAS.

• Gilla
Reactions: olo
Jag måste säga att jag tycker det är pinsamt för både SAS och pilotföreningen att man låter det gå så långt som till strejk. Det borde kunnat lösas på ett betydligt smidigare sätt. Att sen piloterna tror att dom ska kunna få någon förståelse från resenärerna utan att ge några dispenser är ofattbart. Hade dom varit lite smidiga och tex låtit alla som är strandade utomlands ta sig hem och låtit flygen till Frankrike gå så tror jag dom hade haft betydligt lättare att vinna opinionen och på så sätt också få lite sympatier. Som det är nu framstår dom bara som giriga i folks ögon.
Är det bara jag som känner att den här konflikten verkar bero på en bitterhet hos piloterna över att allt inte är som förr längre? Och så verkar det finnas en ilska bland den äldre styrkan, oavsätt kabin eller cockpit, på SAS som arbetsgivare och den personalpolitik som förs. Och om dessa själar blir behandlade på samma sätt som vi resenärer så förstår jag dem.

Det är mycket snack om att kräva business/plus, ersättning för skor utan kvitto slut och medellöner. Detta är nog så viktigt.

Men Jag tycker nog att Kravet på 1,3% större löneökning än alla andra har fått sticker ut mest.

En annars mycket välbetald grupp kräver tillsynes 50% mer än alla andra........

Det får man ingen acceptans för med midre än att man är underbetald undersköterska eller liknande.

Sitter och funderar på en eventuell ombokning i veckan. Om jag får SAS att boka om mig så innebär det alternativ som finns med Star Alliance att jag är på Arlanda sent på kvällen. Det gör att jag inte kan ta mig vidare hem (med annat färdmedel, oberoende av SAS) utan tvingas att bo på hotell i Stockholm. Har jag rätt till / är det värt att försöka få SAS att betala för boendet? Tackar för svar redan på förhand och hoppas på att strejken löser sig innan Torsdag morgon.

I övrigt så tycker jag att SPF för sin egen och sina medlemmars skull borde arbeta med någon kommunikationsrådgivare. SPF kanske eller kanske inte vinner strejken, men sympatierna hos folket har de förlorat eftersom de lämnat fältet fritt åt SAS.

Instämmer helt, arbetsgivarsidan har helt klart rustat och lyckats bättre i PR-kampen, intressant att följa.

Jag tycker att vi bör respektera båda sidors inställning i denna konflikt. Jag tycker det är mindre roligt att läsa en del inlägg, särskilt när man läser mellan raderna. Smithy skall ha en stor eloge för att han redogör för SPF inställning.
För övrigt tycker jag ibland att resonemanget haltar när man jämför löner. Det är inte lätt att jämföra pilotlöner mellan ett bolag som följer de skandinaviska reglerna för lön, sociala avgifter, skatter med ett annat bolag som sätter en ära i att runda de kraven genom "utflaggning" och ålägga den enskilde (piloten) att själv fixa detta.
Jag har tidigare skrivit att jag har förståelse för både SPF och SAS krav. Jag uppmanar bägge parter att under förhandlingarna att hitta den gemensamma dörren att kliva ut genom innan det är försent. SAS har inte de ekonomiska musklerna för en långdragen konflikt.

Precis. Kan inte du @Smithy ge oss en redovisning hur mycket man tjänar som Norwegianpilot och vilka regler som gäller kring den lönen. Har förstått att de till stor del måste stå för pension och sociala avgifter själv. De har inte heller något skydd vid sjukdom eller föräldraledighet... Även sådana faktorer måste ju vägas in när man jämför löner. Har inte sett någon sådan jämförelse från politernas sida.

Menar inget illa med denna fråga. Utan det är bara för att kunna bilda mig en uppfattning i konflikten.

Sedan är det ju så att strejk kommer alltid att gå ut över 3:e person. Och det går bara att strejka "lagligt" när avtal går ut. Så varför kan vi inte istället kräva att EM skulle ha flyttats så att den inte sammanfaller med piloternas avtalsperiod (hoppas ni inser ironin i det jag skriver innan ni börjar skrika).

Kan konstatera att jag gjorde rätt i att boka egen biljett proaktivt igår. Flight cancelled och vid samtal till customer care för eventuell ombokning kunde de föga förvånande konstatera att alla flighter till AMS från ARN idag var fullbokade.

Toppen