Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Måste säga att jag är nöjd med hanteringen av det hela.

Ska flyga ARN-HEL imorgon. Fem minuter i telefonkö, sen fick jag förslag om att de kunde boka om mig till Finnair. Frågade istället om wetleasen från Westjet som går 1,5 timme innan min avgång, de sa att den nog skulle gå så bad dem boka in mig på den. Ett par minuter senare kommer en ny biljett med de ändringar jag bad om.

Så under förhållandena väldigt smidigt.

Det är ju väldigt ovanligt att så pass högavlönade grupper har lön helt enligt avtal och håller på med kollektivavtalsförhandlingar varje år. Flesta tjänstemän har ju oftast individuell lönesättning och inte så mycket andra villkor att diskutera om, på facklig nivå.
Helt riktigt att det är ovanligt att högavlönade tjänstemän dels har lön som bestäms i kollektivavtal, dels att denna grupp strejkar men att en enskild individ inte har strejkat på över 20 år kan nog ändå anses som ganska udda (i Sverige), om nu inte merparten av medlemmarna här på BC är just högavlönade tjänstemän förstås - i så fall är det i sammanhanget inte udda att inte ha strejkat på över 20 år. Min poäng var mer att det i Sverige generellt sett nog får anses som ovanligt att (om man är anställd dvs.) inte ha varit föremål för en arbetsmarknadskonflikt på över 20 år. Själv är jag offentligt anställd tjänsteman och strejker är faktiskt ganska ovanliga för oss även i Sverige men de händer trots allt något oftare än vart 20:e år.

Last edited:
Nivån på denna tråd är väldigt varierande verkar de flesta tycka. Strejker plockar tyvärr inte fram de bästa sidorna från någon part eller drabbad person. Vi i Moderator teamet har den under bevakning och kommer att rensa bort de värsta påhopp som förekommit samt saker som inte hör hit.

Vill ni diskutera vidare i detta ämne, fortsätt gärna med håll det seriöst och diskutera det som är relevant för den frekventa resenären.

Lite riktlinjer:
*Pajkastning mellan de olika sidorna får ni ta i annat forum.
*Diskussion om löner och förmåner mm får ni ta på andra forum.
*Respektera att folk tycker olika.
*Posta ny information om läget utifall att något ändras.
*Hjälp medlemmar som blivit drabbade med hur de kan lösa sin situation.
*Är ni osäkra på om ett inlägg hör hemma här, tänk till en extra gång innan ni postar.

Om vi inte kan hålla en högre nivå kommer tråden att behöva stängas och det tjänar ingen på.

/Moderatorteamet

Har en resa imorgon 14/6 hem från PRG i plus och SAS flyger varken till OSL eller CPH imorgon från PRG, hur tycker ni att jag ska gå till väga, vilken kabonklass kommer dem att boka om mig på om jag kommer att få flyga med annat bolag?
/Jompa

Har en resa imorgon 14/6 hem från PRG i plus och SAS flyger varken till OSL eller CPH imorgon från PRG, hur tycker ni att jag ska gå till väga, vilken kabonklass kommer dem att boka om mig på om jag kommer att få flyga med annat bolag?
/Jompa
Du får med största sannolikhet economy iom att plus inte är en businessclass produkt. Vilken klass det blir är nog sekundärt, i dagsläget ska man vara glad om man kommer fram till sin destination utan allt för mycket problem.

Senaste nytt från SPF:

2016-06-13
Förhandlingarna resultatlösa – konflikten fortsätter
Efter långa förhandlingar under söndagen kunde SPF till slut konstatera att någon överenskommelse inte kunnat nås.

På torsdagen tackade SPF nej till ett bud från medlarna och tog under söndagen emot ett förslag som vi inte kunnat acceptera. Nivån på avtalsförslaget låg i linje med det som SPF redan tackat nej till tidigare. Parterna närmade sig varandra en stund under kvällen men tyvärr lyckades det inte denna gång.

- Vi vill hitta en lösning så snart som möjligt så att våra medlemmar kan återgå i arbete igen, säger Peter Larsson, ordförande för SAS-piloterna i SPF. Men vi kan inte acceptera ett avtal som befäster de kraftiga försämringar våra medlemmar fått utstå under de senaste åren.

Under de senaste dagarna har det förekommit flera uppgifter från framförallt Svenska Flygbranschen om vad SPF kräver i förhandlingarna. SPF beklagar att SFB underminerar förhandlingsprocessen genom osakliga medieutspel och direkt felaktiga uppgifter.

SPF förväntar sig att SAS och Svenska Flygbranschen är beredda att medverka till ett kollektivavtal som tar tillvara på villkorsförbättringar för våra medlemmar som ger en viss återhämtning av vad man avstått de senaste åren.

Om man läser lite mellan raderna så är SAS inställda på ett längre stopp. Tidigare under helgen så har det på deras trafikinfosida stått att de erbjuder ombokning/avbokning för innevarande och efterföljande dag. Nu bytte de precis till hela veckan.

If you hold a booking with SAS for a flight 13-19 June we offer:

Kan vara lite väl öppet för tolkning, men en intressant ändring.
Mao dags att avboka/boka om veckans möten i Stockholm...

Om man läser lite mellan raderna så är SAS inställda på ett längre stopp. Tidigare under helgen så har det på deras trafikinfosida stått att de erbjuder ombokning/avbokning för innevarande och efterföljande dag. Nu bytte de precis till hela veckan.

If you hold a booking with SAS for a flight 13-19 June we offer:

Kan vara lite väl öppet för tolkning, men en intressant ändring.
Mao dags att avboka/boka om veckans möten i Stockholm...

Typiskt. Nåja, det blir att ringa imorgon igen och be om ombokning på min returresa också då. Hoppas på att de erbjuder Finnair eller wetlease på vägen tillbaka med.

Toppen