Senaste nytt

British Airways Visa

Enligt damen på Entercard - om det finns chipläsare skall den användas, andra ställen som bara har magnetläsare är det OK!

Nej, men ibland fungerar det ju inte med chippet liksom.... Vilka ställen har enbart magnetläsare idag? Typ inget?

Det verkar som att de gör allt för att bli av med kundbasen. Men det är ju Swedbank i grund och botten, så det kanske inte är så konstigt ändå...

Last edited:
Nej, men ibland fungerar det ju inte med chippet liksom.... Vilka ställen har enbart magnetläsare idag? Typ inget?

Det verkar som att de gör allt för att bli av med kundbasen. Men det är ju Swedbank i grund och botten, så det kanske inte är så konstigt ändå...

Många restauranger i Sverige kör fortfarande bara med magnetläsare ex: Operakällaren.
Utomlands har vi ett exempel: USA!

Många restauranger i Sverige kör fortfarande bara med magnetläsare ex: Operakällaren.
Utomlands har vi ett exempel: USA!

USA tycker jag har blivit mycket bättre. Minns inte när jag senast drog ett kort i magnetläsaren där.

Men men, summa summarum tycker jag det var en försämring som ställde till problem för dig.

Nu sitter jag och fru IPC på Hotel Tres i Palma i 20 graders värme med en Cava och jag har klarat mig bra utan BA Visa!

Kortet ska ju ändå klippas efter att sista 2-4-1-vouchern har använts, så det var väl bara att be dem att inte skicka något nytt kort öht då.

USA tycker jag har blivit mycket bättre. Minns inte när jag senast drog ett kort i magnetläsaren där.
Håller med - det har skett en enorm uppryckning sista året bara. Jag kommer inte ihåg, men jag *tror* det är 2018 som det kommer krav på att alla automater ska ta chip. Det kan dock vara så snart som 2017.

Fick förklarat för mig när jag hade ett kort från Skandiabanken som funkade lite svajigt att om det är en terminal som har chip så måste måste man använda chip, det funkar alltså inte att först prova med chip och sedan använda magnet om chippet inte funkar.

Kan säga att det var allt fler ställen man använde chip på i USA senaste 2 veckorna jag varit där. Dock så sitter många kortläsare fast bakom kassan så man får gå dit för att slå sin kod. Vissa säljare sa att de bara är på "internationella" kort man måste använda chip och kod.

Jag funderar på att skaffa ett British Airways Visa och har några frågor om vad som gäller nu efter deras "enhancements":
1. Kan man boka för en person med 50% rabatt med deras 2-4-1 voucher eller måste man boka biljett för två stycken personer?
2. Är det kalenderår som gäller för perioden av intjäning mot 2-4-1 voucher eller 12 månader från det att man fick kortet?
3. På Entercards hemsida hittar jag inget om gratis förstaår och 5000 välkomst-Avios, men det står klart och tydligt på British Airways hemsida (www.britishairways.com/sv-se/executive-club/collecting-avios/credit-cards), men det skall väl inte vara några problem, eller?

Jag funderar på att skaffa ett British Airways Visa och har några frågor om vad som gäller nu efter deras "enhancements":
1. Kan man boka för en person med 50% rabatt med deras 2-4-1 voucher eller måste man boka biljett för två stycken personer?
2. Är det kalenderår som gäller för perioden av intjäning mot 2-4-1 voucher eller 12 månader från det att man fick kortet?
3. På Entercards hemsida hittar jag inget om gratis förstaår och 5000 välkomst-Avios, men det står klart och tydligt på British Airways hemsida (www.britishairways.com/sv-se/executive-club/collecting-avios/credit-cards), men det skall väl inte vara några problem, eller?

1. Nej

2. Kalenderår

3. Man kan behöva "påminna" Entercard om att få bonusen, men efter en påminnelse ordnar det sig oftast.

Och companion vouchern måste vara använd inom ett år från den dagen du uppnår 500kkr (tidigare 200kkr). Hade inte riktigt koll på det själv och hade isf vilat kortet ett tag för att förhala triggningen. Men det beror så klart på när du tänkt åka.
Nu är det ju en halv miljon som skall spenderas vilket så klart senarelägger triggningen (om man ens uppnår den!)

Toppen