Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Frågan borde väll vara om man kommer flyga mindre? :)

Hela idén med pre-clearance är väll knappast att underlätta för passagerarna...

-Kommer behöva gå upp i ottan och vara trött och sur hela resan.
-Sitta och häcka i något väntrum efter clearance.

Jag har väl snittat 3-4 inresor till USA per år sedan 1993. Utan tvekan har de reser där jag har gjort preclearance var de enklaste. Jag gjorde detta i Toronto i oktober och Nassau, Bahamas i januari. Jag har också testat Shannon på Irland.

Detta underlättar enorm mycket är min erfarenhet. Ta Nassau till Miami; flygplatsen i Miami är rena lotteriet gällande immigrationen och en nitlott gällande bagage. Att göra klart detta på Nassau en jättefördel..

Detta underlättar hela reseupplevelsen enormt mycket :)

Preclearance Locations | U.S. Customs and Border Protection

Kommer fortsätta välja BA till USA. Sitter gärna i Galleries businessloungen före och ser det som en uppvärmande del av resan. Såklart skulle jag tänka annorlunda om jag reste dit i affärer och hade bråttom men gör inte det utan enbart för nöje.

Med tanke på de direkt flyg till USA som finns idag från ARN så skulle jag inte ta omvägen till ARN från CPH.
Möjligtvis om Oslo får pre-clearance och om det det blir en direktlinje till Boston så kanske det vore intressant, dock är detta beroende på vilket prissättning det skulle bli.

Intressant om det blir fler direktflyg, annars inte. Tyvärr blir det väl Norwegian som blir klart störst på här när de inför långresor med narrow body.
Men 2.000kr t/r Boston....pre clearence på ARN. Kanske fått mig att gilla konceptet ändå

När får Sverige förtroende att bara göra automatisk immigration vid turist/business-resor? Aldrig? Man kan alltid hoppas.

Pre-clearance på Arlanda är på gång. På Flyprat hade en medlem sett amerikaner gå runt på Arlanda och titta på det utsedda området.

När det är klart så slipper vi åtminstone asiater som inte pratar engelska före oss i kön.

Pre-clearance på Arlanda är på gång. På Flyprat hade en medlem sett amerikaner gå runt på Arlanda och titta på det utsedda området.

När det är klart så slipper vi åtminstone asiater som inte pratar engelska före oss i kön.

Det ska man nog inte vara säker på
Både Norwegian och andra har ju pratat om en möjlighet att slussa passagerare från delar av Asien till USAs östkust via Skandinavien. Och om/när det blir pre clearance så ökar ju fördelarna för en sådan plan. Blir väl antagligen mer kineser än japaner och koreaner baserat på avståndet så, men...

Pre clearance torde ju bli bra för passagerare som börjar på Arlanda eller de som har lång anslutning. Och sämre gör de som idag kan komma in med inrikes eller intraskand med kort anslutningstid. Idag finns det nog rätt få med lång flight "på båda sidor" om Arlanda, men det kan nog ändra sig med preclear.

Jag har hört att amerikansk immigration är ganska hårda mot unga ensamresande tjejer från Asien.

Man ska inte göra sig några illusioner om hur gränspersonal på många platser ser på unga ensamresande om det inte är uppenbart att de är turister eller studenter.

Unga tjejer från Asien som förmodligen talar dålig engelska blir garanterat misstänkta för att vara på väg att jobba i en viss industri. Det är såklart inte roligt för någon som har helt legitima skäl att resa att inse att det är vad man är misstänkt för.

Det stora felet med många gränsvakter är dock framförallt hur de frågar resenärer saker och inte alltid vad. Många resenärer kan vittna om hur otrevliga gränsvakter och tullare kan vara.

Jag hoppas att Arlanda inte får pre-clearance. Det flyttar bara köandet till Stockholm. Jag har sagt det i en tidigare tråd, jag köar hellre utan bagage.

Tänk er en United, en Norwegian och två SAS kärror som ska iväg nästan samtidigt från ARN....

Toppen