Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

M
@Ricci: Det framgick nog inte men det jag försökte säga med mitt inlägg var att det inte känns så realistiskt med något asiatiskt bolag som skall flyga via Arlanda till USA enbart för att klara av pre clearance här. Vi har inte riktigt den geografiskt perfekta platsen för det. Kanske tyvärr.
Möjligen om vi får en route till Seattle. Ligger perfekt till för resten av Europa, dock inte för asiaterna så klart (om inte alla är som oss på BC...)

Det verkar som om jag går emot strömmen men jag är emot det.
Det går ganska bra Newark tycker jag, sitta i ett väntrum låter inte ett dugg roligare än Newark.

Men kanske köerna blir kortare ändå, får hoppas det, eftersom United inte flyger längre heller.
Går pre- clearence väldigt snabbt är det en fördel naturligtvis, vi lär märka.

Det ultimata vore om det gick fort i Newark, men det är kanske att begära för mycket ;).

Frågan är om det blir flera 5th Freedom Flights från Arlanda på grund av detta? Hur ser det ut på Shannon och Dublin? Utöver BA1?

Kom ihåg att det finns en stor skara resenärer utanför BC.se som skulle uppskatta detta.

På Shannon och Dublins flygplatser är det irländska medborgare som utför detta. Samma i Kanada. Tror inte det kräver amerikanska medborgare för detta.

Jag tycker detta är lysande nyheter..

Har man anslutningflyg i USA då behöver man inte göra något antar jag?
Inte ens gå igenom security?

Det jag är mest emot är att det kan bli tråkigt på Arlanda.
För man kan ju inte utgå ifrån att det kommer gå snabbt och smidigt, hoppas kan man ju alltid naturligtvis.

Nu officiellt:
DHS Announces Intent to Expand Preclearance to 10 New Airports | Homeland Security

The 10 airports identified for possible preclearance locations include: Brussels Airport, Belgium; Punta Cana Airport, Dominican Republic; Narita International Airport, Japan; Amsterdam Airport Schipol, Netherlands; Oslo Airport, Norway; Madrid-Barajas Airport, Spain; Stockholm Arlanda Airport, Sweden; Istanbul Ataturk Airport, Turkey; and London Heathrow Airport and Manchester Airport, United Kingdom. These countries represent some of the busiest last points of departure to the United States – in 2014, nearly 20 million passengers traveled from these ten airports to the US.

Så då kan man fortsätta att åka till LHR!;)

Edit:
Missade nya tråden.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: doc
Jag ställer mig lite fundersam på hur detta skulle fungera på LHR. Det känns ju som om man skulle behöva avsätta hela Terminal 2 till pre clearance.

Frågan borde väll vara om man kommer flyga mindre? :)

Hela idén med pre-clearance är väll knappast att underlätta för passagerarna...

-Kommer behöva gå upp i ottan och vara trött och sur hela resan.
-Sitta och häcka i något väntrum efter clearance.

Toppen