Man serverar inget kaffe/te utan går runt med lite choklad till passagerarna som har valt att resa på Go. Ur min synvinkel är att be om smoothie mellan GOT och CPH det samma som att be om ett glas champagne mellan CPH och NRT, seatad i Go på båda exemplen. Man ber om något helt utöver det vanliga helt enkelt.
Gällande glas-glaset i Go så tycker jag personligen att det var lite överdrivet att vilja ha det av ungefär samma skäl som ovan, det ingår inte i serviceklassen helt enkelt – du ska givetvis ha ditt mousserande om du Diamond men bör nöja dig med det vanliga dryckesglaset från Go.
Att SAS är snåla med att dela ut information till sin personal håller jag med om. Att någon är dåligt påläst bör aldrig få ställa till det för kunder. Se bara på prioritetsboarding, tror seriöst aldrig det blir någon ordning på det. Trots att samma personer hanterar en ordentlig dito på Lufthansas flighter bara några minuter innan.
Bizz&Class, Flex&Fast och Economy rätt och slätt uttryckte de sig när de presenterade konceptet ombord när jag flög häromveckan med SN. Jag förstod det som att det är 3 serviceklasser ombord och inte 4, ungefär som SAS Go Light inte seatas separat. Gällande drycken till passagerarna så har man gjort det ypperligt lätt för sig genom att inte på något sätt annonsera denna än att skriva denna text längst bak i menykortet och kräva att passageraren visar upp boardingkort eller annan handling som visar på vidare longhaul-resa. Det är inget som crew håller reda på åt en.