Senaste nytt

COOP Medmera mer

palmen

Moderator
Tänk på att denna tråd handlar om Coop Med Mera Mer. Försök att hålla diskussioner om andra kort i egna trådar. Hittar ni ingen bra tråd så skapa gärna en ny med en bra rubrik.

/Moderator
 

oss

Medlem
Beklagar. Återkommer med besked när min reklamation är behandlad.
Intressant med artiklar om kortbedrägeri i tidningarna i går och i dag.

Hoppas inte fler MedMera-kunder drabbas (eller andra för den delen).

Hur ser det ut för er all har Coop hört av sig?
Nu är jag nog den tredje (kanske fler) på forumet som fått någon sorts kortbedregeri på kortet.
Det står Rws-Eservices två belopp på cirka 6000 kr st. Så det är köp på hela 13.000 sek.

När jag ringde Coop sa de att detta har hänt väldigt många!
De vill att man skriver på en blankett. Varför kan man inte göra reklamationen direkt i telefon? Det är ju katastrof, det kan man göra med andra kortutgivare.
Och det märkliga är att efter klockan 18:00 eller 19:00 så är det bara talsvar för spärr man kan inte tala med någon. Första kortutgivaren som gör så (iaf de jag haft)

Är det så att detta är ett utländskt köp är detta anmärkningsvärt då jag haft stängt för utlandsköp.
 

Ormen

Medlem
@oss Det stämmer att de kräver att man fyller i en reklamation och bifogar polisanmälan.
Som jag skrev i en tidigare post är RWS-Eservices känt för kortbedrägerier.
Oroväckande om många hos Coop drabbats, men inte helt oväntat. Man undrar ju hur säkra deras system är..

Mitt bedrägeri skedde natten mot lördag och jag fick vänta till måndag innan jag kunde prata med kundtjänst.

Vidare, är du säker på att kortet varit stängt? Åtminstone Coop MedMera Mer öppnas automatiskt när man aktiverar kortet.
 

Samosaguas

Medlem
Hur ser det ut för er all har Coop hört av sig?
Nu är jag nog den tredje (kanske fler) på forumet som fått någon sorts kortbedregeri på kortet.
Det står Rws-Eservices två belopp på cirka 6000 kr st. Så det är köp på hela 13.000 sek.

När jag ringde Coop sa de att detta har hänt väldigt många!
De vill att man skriver på en blankett. Varför kan man inte göra reklamationen direkt i telefon? Det är ju katastrof, det kan man göra med andra kortutgivare.
Och det märkliga är att efter klockan 18:00 eller 19:00 så är det bara talsvar för spärr man kan inte tala med någon. Första kortutgivaren som gör så (iaf de jag haft)

Är det så att detta är ett utländskt köp är detta anmärkningsvärt då jag haft stängt för utlandsköp.
Kan bara hålla med att Coop inte är särskilt smidiga när det gäller reklamationer. Jag har väntat en vecka på reklamationsblanketten nu. Såg dessutom att Coop haft mage att lägga en ersättningskortsavgift på 80 kronor på mitt kontot. Ringde kundtjänst som iaf var vänliga och tog bort avgiften. Blanketterna skulle tydligen "vara på väg".

Jag har precis som ni andra två köp av Rws-Eservices på sammanlagt 17000 kronor.
 
Hur ser det ut för er all har Coop hört av sig?
Nu är jag nog den tredje (kanske fler) på forumet som fått någon sorts kortbedregeri på kortet.
Det står Rws-Eservices två belopp på cirka 6000 kr st. Så det är köp på hela 13.000 sek.

Detta verkar gälla hela kortbranschen. Mitt Eurocard drabbades och en drabbad kollega hade ett annat kort.

Såg en artikel i Svenska Dagbladet om att kortbedrägerierna ökat kraftigt på senare tid. Kortutgivarna har hittills inte velat införa pin-kod på internetköp, rädda för att tappa försäljning, men om kostnaderna för bolagen nu ökar så kan de komma att svänga i frågan.

I artikeln nämndes att få kortbedrägerier polisanmäls eftersom kortföretagen oftast är snabba på att ersätta de drabbade. För statistikens skull kan det vara en idé att polisanmäla. Det är ju inte heller så att det saknas ledtrådar när någon, som i mitt fall, beställer flygbiljetter på mitt kort eller beställer hem prylar.
 

Ormen

Medlem
Detta verkar gälla hela kortbranschen. Mitt Eurocard drabbades och en drabbad kollega hade ett annat kort.

Såg en artikel i Svenska Dagbladet om att kortbedrägerierna ökat kraftigt på senare tid. Kortutgivarna har hittills inte velat införa pin-kod på internetköp, rädda för att tappa försäljning, men om kostnaderna för bolagen nu ökar så kan de komma att svänga i frågan.

I artikeln nämndes att få kortbedrägerier polisanmäls eftersom kortföretagen oftast är snabba på att ersätta de drabbade. För statistikens skull kan det vara en idé att polisanmäla. Det är ju inte heller så att det saknas ledtrådar när någon, som i mitt fall, beställer flygbiljetter på mitt kort eller beställer hem prylar.

SVD artikeln är länkad i det inlägg @oss citerade.
Och som jag skrev i mitt föregående inlägg kräver Coop polisanmälan för att de av huvud taget skall behandla reklamationen. Så här har man inget val.
 

Delayed

Medlem
Och som jag skrev i mitt föregående inlägg kräver Coop polisanmälan för att de av huvud taget skall behandla reklamationen. Så här har man inget val.
Nu vet jag inte om jag skulle orka driva denna linje i praktiken men så här ser jag det:

Jag har inte blivit utsatt för något brott och har inget att polisanmäla. Däremot har jag fått en felaktig faktura från COOP. Jag skulle i vanlig ordning bestrida fakturan till den del den är felaktig och betala resten. Om COOP anser sig utsatta för ett brott är det deras problem att polisanmäla det eventuella brottet, inte mitt!

Skulle COOP sätta hårt mot hårt ses vi i rätten och då är det deras sak att övertyga domstolen om att jag har något med de tvistiga inköpen att göra. Eftersom de själva medger att "väldigt många drabbats" torde de få svårt att vinna.
 
Toppen