Senaste nytt

COOP Medmera mer

Mangostan

Medlem
Jo men vardagspaketet innebär krav på att en viss summa i form av lön kommer in varje månad.... Det låter bökigt!
Jag avslutade precis ett samtal med Skandiabankens snabba och trevliga kundtjänst (nej, jag jobbar inte där) och ställde just frågan om man måste ha vardagspaketet med löneöverföring för att få kreditkortet som ger 10/100 poäng även inom Sverige, och hon svarade att det kravet bara gäller bankkortet men inte kreditkortet. Borde vara grönt ljus med andra ord. Rekommenderar alla som är osäkra att ringa och fråga. Har nu beställt kreditkortet eftersom det är det kort som bäst passar mig som silvermedlem hos SAS som uppbackning till SAS Amex.
 

Mangostan

Medlem
PS. Behåller Skandiabankens bankkort för utlandsuttag eftersom de är kostnadsfria till skillnad mot kreditkortets som kostar en procent (lägst 30 kr). Det är värt månadsavgiften på 20 kr (efter första gratisåret).
 

kaktusen

Medlem
Kostar Amex på Betalo bara 1,25% trodde det var 2,5.
Ber om ursäkt, jag var otydlig. Kostnaden för Amex Elite blir 1.22 %. Se detta inlägg för jämförelse. Amex Elite kostar mycket riktigt 2.5% men man får ju 20/100 poäng.

Jag har idag pratat med Amex och frågat om det är ok att jag höjer min spend "något". Det var ok. Den är vanligtvis 30-50k per månad men med Betalo blir den nog mellan 200-350K per månad. Jag erbjöd mig att betala in pengar i förväg till kontot men det skulle tydligen inte vara nödvändigt.
 

RickardG

Medlem
Ber om ursäkt, jag var otydlig. Kostnaden för Amex Elite blir 1.22 %. Se detta inlägg för jämförelse. Amex Elite kostar mycket riktigt 2.5% men man får ju 20/100 poäng.

Jag har idag pratat med Amex och frågat om det är ok att jag höjer min spend "något". Det var ok. Den är vanligtvis 30-50k per månad men med Betalo blir den nog mellan 200-350K per månad. Jag erbjöd mig att betala in pengar i förväg till kontot men det skulle tydligen inte vara nödvändigt.
Öööhh nej, kostnaden för att betala med Amex Elite blir 2,5% av fakturabeloppet hur du än vrider och vänder på det. För den avgiften får du sedan ett antal EB-poäng.
 

kaktusen

Medlem
Om du vill vara petig och märka på ord så är avgiften mycket riktigt 2.5%. Man får dock 20/100 poäng istället för 10/100 poäng. Det gör i min värld skillnad.
 

RickardG

Medlem
Nja, märka ord? I ditt första inlägg skrev du att du skulle använda Betalo med Amex Elite och att avgiften är 1,25%. I ditt andra inlägg skriver du att du ska använda Amex Elite och att avgiften är 1,22%. Jag tyckte det lät som en missuppfattning från din sida och var inte menat att märka ord.
 
Jag avslutade precis ett samtal med Skandiabankens snabba och trevliga kundtjänst (nej, jag jobbar inte där) och ställde just frågan om man måste ha vardagspaketet med löneöverföring för att få kreditkortet som ger 10/100 poäng även inom Sverige, och hon svarade att det kravet bara gäller bankkortet men inte kreditkortet. Borde vara grönt ljus med andra ord. Rekommenderar alla som är osäkra att ringa och fråga. Har nu beställt kreditkortet eftersom det är det kort som bäst passar mig som silvermedlem hos SAS som uppbackning till SAS Amex.

Man kan säkerligen skaffa kortet men är du säker på att man kommer kunna tjäna EB-poäng?

Edit: Citat från villkoren (http://skandia.shop.strd.se/ftp/pdf_folder/91580.pdf)
"Innehav och kontinuerligt nyttjande av Vardagspaketet är en grundläggande förutsättning för att kund ska kunna få poäng."

Edit 2: Ett till citat: "Transaktioner som sker under tidsperiod då kund inte är EuroBonus-medlem hos SAS, då kund inte uppfyller villkoren för anslutning eller då kund inte nyttjar Vardagspaketet, berättigar inte till poäng."

EB-Skandia.png
 
Last edited:

Mangostan

Medlem
Man kan säkerligen skaffa kortet men är du säker på att man kommer kunna tjäna EB-poäng?
Blev osäker själv så jag ringde igen alldeles nyss. Fick nu ett annat svar, som lät såhär: För att tjäna Eurobonuspoäng MÅSTE man ha vardagspaketet med en månatlig överföring (lön etc) på minst 7000 kr. Man kan välja vilket av de två korten man vill ha, eller välja båda. Jag misstänker att kvinnan jag talade med den första gången bara menade att man de facto kan ha kortet utan Vardagspaketet, men att hon (eller jag) glömde att nämna EB. Beklagar om någon har missletts av mitt förra inlägg.
 
Toppen