Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Men ibland hittar man rätt. Att hitta en kille/tjej på resebyrån som kommer med bra förslag och verkligen vill hjälpa till är fantastiskt. De vill inte bara tjäna pengar utan vill ha kvar dig som kund. Detta har hänt med en gång i unga år när jag bodde i USA. Jag fick kontakt via bekanta med Ann som jobbade på en resebyrå. Hon var helt fantastisk.
Ja, det finns också nichereserbyråer som inriktar sig speciella målgruppen och de kan vara väldigt duktiga på sin sak.
T ex Kilroy Travels, Australienresor

Och Odenresor, egna allotment på bl.a. TK och de flesta större hotell, kan väntelista (och få igenom dessa) på bl.a TG) kräver inte full betalning när så inte stipuleras av farebasis regeln...

Och Odenresor, egna allotment på bl.a. TK och de flesta större hotell, kan väntelista (och få igenom dessa) på bl.a TG) kräver inte full betalning när så inte stipuleras av farebasis regeln...
Jag kommer ihåg att Martin köpte en ombokningsbar Qatar Airways biljett från Odenresor och det inte gick att ändra flighten för att det var feeder flight inom Europa. (T ex Stockholm-[Lufthansa]-Frankfurt-[Qatar Airways]-Doha-[Qatar Airways]-Singapore)

Om Odenresor är så duktiga så borde de inte ha sålt en icke-ombokningsbar ombokningsbar biljett till kunden när kunden efterfrågar en ombokningsbar biljett?

Ja, det finns också nichereserbyråer som inriktar sig speciella målgruppen och de kan vara väldigt duktiga på sin sak.
T ex Kilroy Travels, Australienresor
Stämmer. Även om dessa är mer nichade och säkerligen mer kompetenta så gäller samma sak. Det gäller att hitta en person som förstår behoven och jobbar för en på ett bra sätt. Inte omöjligt men extremt svårt.

Det var en enskild händelse/misstag av en medarbetare dom sedan fick gå...men alla kan göra fel och detta var 5-7 år sedan...

Även jag gör fel ibland...
Och Martin fick en personlig ursäkt av ägaren Per...

Stämmer. Även om dessa är mer nichade och säkerligen mer kompetenta så gäller samma sak. Det gäller att hitta en person som förstår behoven och jobbar för en på ett bra sätt. Inte omöjligt men extremt svårt.

Därav följer att personer med speciella behov får en dedicerad kontaktperson dom förstår dennes behov...(vilket jag har)...

Ingen aning om det stämmer men jag tror att många först och främst tittar direkt med bolaget i fråga istället för nätresebyråer eller hotels.com eller liknande. Så gör åtminstone jag, tittar dock nästan alltid upp vad samma bokning skulle kosta på någon tredjepartssida.
Det gör även jag, och jag tror att vi är överens om att det är bäst att boka med respektive bolag direkt, så länge det inte är någon större skillnad mot t.ex. en förmedlare eller resebyrå. Tyvärr missas ofta den sista delen av föregående mening här på BC.

Åh, tro mig, jag har testat allt. Det är inte bara för att jag är gammal och bitter som jag så kategoriskt avfärdar en hel del saker - det beror helt krasst på att jag själv sett hur dåligt det fungerar. Ibland tvingas man fortfarande ta till tex Hotels.com för att det inte finns några större kedjor på orten man ska till, men det betyder inte att jag gillar det eller någonsin skulle rekommendera det. Det är ungefär som att någon frågar om en bra restaurang i New York - det är ingen som på fullt allvar svarar McDonalds då...
Det är, återigen, min poäng här. Du undviker resebyråer av personliga erfarenheter och rationella slutsatser, som t.ex. att det finns betydligt större risk för strul om något händer. Det är fine - jag håller helt med. Det jag tycker missas, är en lite mer nyanserad bild speciellt för nya medlemmar - att det faktiskt ofta finns betydande belopp att spara på att boka via andra kanaler och att man inte ska sluta kolla de alternativen.
Intressant exempel med restaurang i New York. Ska det vara en rättvis jämförelse så handlar det snarare om att jag ska köpa en Big Mac, och att du då rekommenderar McDonalds, men glömmer nämna att man ofta kan hitta exakt samma Big Mac på andra ställen till halva priset.

Det är, återigen, min poäng här. Du undviker resebyråer av personliga erfarenheter och rationella slutsatser, som t.ex. att det finns betydligt större risk för strul om något händer. Det är fine - jag håller helt med. Det jag tycker missas, är en lite mer nyanserad bild speciellt för nya medlemmar - att det faktiskt ofta finns betydande belopp att spara på att boka via andra kanaler och att man inte ska sluta kolla de alternativen.

Jag vet dock inte om jag håller med om att det är så enkelspårigt att man aldrig ska boka via resebyrå. I Deals-forumet postas det ju ibland resor som enbart går att boka via resebyrå (jag kommer speciellt ihåg en Cathay-deal som jag bara kunde prissätta via typ Mr Jet). I de trådarna har jag aldrig känt att någon gått in och tryckt @agehall:s budord i ansiktet på nån. Nu är inte direkt någon gammal BC-räv som andra (så rätta mig gärna om jag har fel) men bilden av att det finns en irrationellt motstånd mot resebyråer tycker jag inte stämmer.

Borde inte finnas...
Förhoppningsvis enbart Agehall och några få personer till som har förmånen att inte behövs följa "dumma policies", men då jag betalar mina resor själv (speciellt då jag alltid flyger Business long-houl privat) så blir priset extra viktig...

Och ett flertal resor bl.a med olika flygbolag går inte att få med sjyssta priser om inte en resebyrå går in och prissätter. Därav kan jag varmt rekommendera resebyrån om man behöver sätta ihop en resa som man inte får till annars...

Och på frågan om att man jan få problem vid incheckning i Västafrika...

Har man bara utskrifter av bokningen inkl PNR och biljettnummer mm så klarar man sig långt... (Har hittills aldrig haft problem med incheckningar) Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara som inte går att lösa där..

Ombokning när man avrest...? Tja om regelverket tillåter detta så ringer man vara flygbolaget oavsett om man köpt biljetten direkt av flygbolaget eller av en resebyrå..
Eller så ringer man resebyrån...

Toppen