Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Pratade med kundservice och som jag förstod det är anledningen till att man får diamond förmånerna i grace perioden ett systemfel, SAS it helt enkelt. Hon sa att hon inte kan rekomendera att man gör så men att det går och dom avser inte dra tillbaka utnytjade gåvor som give away card i alla fall :)



Precis så jag tolkar det.
Bra att du tolkar det så, för så är det ;).

Frågan är om man kan ringa kundtjänst och hävda att man borde kunna ge bort ett kort till när man blivit Diamond på nytt.
 
Pratade med kundservice och som jag förstod det är anledningen till att man får diamond förmånerna i grace perioden ett systemfel, SAS it helt enkelt. Hon sa att hon inte kan rekomendera att man gör så men att det går och dom avser inte dra tillbaka utnytjade gåvor som give away card i alla fall :)

Inte supervettigt att styra in konversationen på det...

Ibland ska man INTE ringa kundtjänst och fråga saker utan bara kör lite mer... "Jaha, smidigt.. Bäst att inte säga något" ...

Att ringa kundtjänst och påtala sådant är ett effektivt sätt att se till att den förmånen försvinner. Ungefär som när man hittar en mistake fare så är den absolut första regeln (åtminstone för medvetna resenärer): ring inte kundtjänst.

Så nu får vi se hur länge den lilla guldklimpen finns kvar...
 
ImageUploadedByTapatalk1458586323.993589.jpg


Jag förnyade precis mitt Diamond för sista gången.

Mitt år slutar 31/3. Kan jag ge bort ytterligare ett kort, trots att jag gett bort ett EBG under perioden?
 
Pratade med kundservice och som jag förstod det är anledningen till att man får diamond förmånerna i grace perioden ett systemfel, SAS it helt enkelt. Hon sa att hon inte kan rekomendera att man gör så men att det går och dom avser inte dra tillbaka utnytjade gåvor som give away card i alla fall :)

Antar att du bad dem fixa problemet när du ändå påtalade det för dem..?
 
Efter 17 månader kommer min sista resa som SAS Diamond på måndag. Hela upplevelsen har varit en besvikelse. Aldrig tilltalad med namn, ingen recognition över huvud taget, ingen uppgradering och många resor med tråkig CC. Jag är 60+ och tyvärr måste jag konstatera att min upplevelse är att de CC som varit sämst har varit medelålders. Vissa har varit totalt ointresserade o/e inkompetenta.

Konstigt nog har jag som varit medlem i Eurobonus sedan 1996, fått mycket bättre service på Swiss och Lufthansa. Det skrivs på BC att CC på Star Alliance inte kan se Diamondstatus hos SAS. Ännu konstigare då att jag fått så fint bemötande.

Swiss Eco Intra Europa; tilltalad med namn och bra service.

Swiss C Intra Europa; blev behandlad som en VIP-gäst och champagne serverades många gånger.

Lufthansa Eco Intra Europa; uppgraderad till C (det var inte fullt i Eco).

Lufthansa C Intra Europa, Frau und Herr Nilann blev serverade först trots att vi satt mitt i C-kabinen.

Lufthansa C till USA; min dittills bästa resa med CC som fanns i närheten hela resan och ingenting var omöjligt.

Lufthansa F t/r USA; enastående (orden räcker inte till), men det hade säkert inte med SAS Diamond/ Guld att göra.

Många i BC har tyckt att Lufthansa har stel men korrekt personal. Jag talar hygglig tyska så det kanske ha bidragit till det trevliga bemötandet och den fina servicen.


Nu blir det SAS Guld igen och det passar mig bättre. Jag tycker Guldstatusen är riktigt bra; val av plats redan vid bokning, incheckning av väska vid Gulddisken, fasttrack, lounge, priority boarding (de enstaka gånger det har fungerat hos SAS) och en och annan seatblock. Nu vet jag vad jag kan förvänta mig. Reser jag i Go beställer och betalar jag det som jag vill äta och dricka, utan att bli snäst eller ifrågasatt. Reser jag i Plus beställer jag det jag vill ha.

Jag kommer att resa så mycket framöver att jag kommer att behålla SAS Guld även kommande år, men blir nu av med SAS-oket där alla resor i första hand skall bokas med SAS. Bra pris, förväntad upplevelse och bra tider kommer att avgöra vilket flygbolag jag reser med.

Detta är mitt sista inlägg i denna tråd.
 
Verkar som om många är missnöjda med bristande "recognition" som diamond, men är detta verkligen så viktigt tycker ni? Själv känner jag inget större behov av att cabin crew ska hålla på "fjäska" och ge en extra uppmärksamhet, skulle snarare kännas lite obekvämt om det inte sker med en viss finess.

De rent konkreta förmånerna tycker jag är betydligt viktigare - ge bort guldkort, complementary upgrades, soft landing till guld, snabba svarstider hos kundsupporten, gratis dryck om man åker go, mm. Helt klart ett mervärde utöver guld. Tycker även att de diamond-events som ordnas regelbundet är riktigt bra. Fanns exempelvis möjlighet att köpa VIP-biljetter till melodifestivalens final för 30k poäng för två pers tidigare. Och för några veckor sedan arrangerades ett par riktigt trevliga champagneprovningar som man hade möjlighet att delta på för blygsamma 500 poäng per person.
 
Toppen