Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Klart att SAS gör rätt enligt boken - det är det ingen tvekan om!

Tycker dock att det är affärsmässigt värdelöst när jag är extremt tydlig med att jag kommer att boka av biljetten och att jag hellre kommer hem 3.5h tidigare för 200 kr mindre. Och utöver att det är affärsmässigt tveksamt är det inte någon direkt bra service till EBD. Knappast något jag skriver till SAS och klagar om; de har gjort allt formellt korrekt.
Nej, jag tror att du har för stor tilltro till personen i andra sidan luren eller disken. De brukar sällan förstå värdet av saker och ting. I det här fallet har de ju åtminstone gett svar enligt bok, ett fall framåt

Klart att SAS gör rätt enligt boken - det är det ingen tvekan om!

Tycker dock att det är affärsmässigt värdelöst när jag är extremt tydlig med att jag kommer att boka av biljetten och att jag hellre kommer hem 3.5h tidigare för 200 kr mindre. Och utöver att det är affärsmässigt tveksamt är det inte någon direkt bra service till EBD. Knappast något jag skriver till SAS och klagar om; de har gjort allt formellt korrekt.

Jag håller helt med dig MEN det blir svårt om man skall göra en enskild bedömning vid varje fall via telefon/Sveg... oftast brukar personal vid gaten har bättre "förståelse" ....

Jag håller helt med dig MEN det blir svårt om man skall göra en enskild bedömning vid varje fall via telefon/Sveg... oftast brukar personal vid gaten har bättre "förståelse" ....
Fast om SAS personal/hanterare inte klarar av att förstå det väldigt grundläggande ekonomiska tänk i exemplet ovan så skulle jag säga att de är illa ute. Speciellt när det gäller deras mest trogna kundgrupp (diamond). Borde inte vara särskilt svårt att motivera det uppåt, alt ordna på en goodwill.

Fast om SAS personal/hanterare inte klarar av att förstå det väldigt grundläggande ekonomiska tänk i exemplet ovan så skulle jag säga att de är illa ute. Speciellt när det gäller deras mest trogna kundgrupp (diamond). Borde inte vara särskilt svårt att motivera det uppåt, alt ordna på en goodwill.

Tror inte man kan klandra kundservice i Sveg för detta det är styrda av regler etc från ledningen ....sen om det är rätt eller fel är ju en annan sak men som sagt: skall "hanteraren" ta enskilda beslut varje gång kommer det bli en väldig röra!

Klart jag vill att SAS skall vara "förstående" och hjälpa sina kunder och framförallt EBD men jag vill inte ha en enskild bedömning vid varje fall - jag vill bli konsekvent bemött enligt reglerna sen om någon gate personal är extra hjälpsam så är det bara en bonus ...

Tror inte man kan klandra kundservice i Sveg för detta det är styrda av regler etc från ledningen ....sen om det är rätt eller fel är ju en annan sak men som sagt: skall "hanteraren" ta enskilda beslut varje gång kommer det bli en väldig röra!
Jo visst men man kunde ju önska att ledningen hade ett system och rutiner för att även hantera sådana beslut för den enskilda hanteraren så att det inte blir så stelt som "computer says no" =)

Jo visst men man kunde ju önska att ledningen hade ett system och rutiner för att även hantera sådana beslut för den enskilda hanteraren så att det inte blir så stelt som "computer says no" =)

Snarare att det fanns minst en person på plats i GOT som hade extra befogenhet och kunde förstå situationen på plats och hjälpa till airside ... nu är det yttest få gånger GOT krånglar men när det gör det är det helt otroligt kasst att man inte kan få hjälp airside.

Snarare att det fanns minst en person på plats i GOT som hade extra befogenhet och kunde förstå situationen på plats och hjälpa till airside ... nu är det yttest få gånger GOT krånglar men när det gör det är det helt otroligt kasst att man inte kan få hjälp airside.
Jo det skulle ju underlätta med någon som kunde hjälpa till airside.

Att inte Sveg som är outsourcat gör något förstår jag mycket väl - finns säkert viten och liknande i avtal om saker som inte följer reglerna. Däremot visar detta på ett annat problem. Att outsourca kundtjänst till de bästa kunderna ger konstiga resultat. Hos BA hamnar man både som Gold eller GGL hos separata avdelningar med Engelsk BA-ANSTÄLLD personal till skillnad för statuslösa eller med lägre status.

Att inte incheckning alt. biljettdisk kan göra något är också tveksamt från ett service- och lönsamhetsperspektiv.

Att outsourca kundtjänst till de bästa kunderna ger konstiga resultat. Hos BA hamnar man både som Gold eller GGL hos separata avdelningar med Engelsk BA-ANSTÄLLD personal till skillnad för statuslösa eller med lägre status.

Bästa idén på länge! Detta borde SAS ha tänkt på innan det stängde Ö-vik och behållt vissa personer som endast hade servat EBD/EBP...

Bästa idén på länge! Detta borde SAS ha tänkt på innan det stängde Ö-vik och behållt vissa personer som endast hade servat EBD/EBP...
bmi Diamond Club outsourceade bokning till Pune, Indien men återbetalning av biljetterna behöll de i Storbritannien. Det är ungefär samma sak även hos SAS, bortsett ifrån att de inte har outsourceat till Indien utan till Tallinn.

Toppen