Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

SK161 idag.
Nästan 40 min försenad avgång pga piloterna hade inte anlänt. Shit happens.
Dock blev jag irriterade över de enda två i Plus som fick seat block var SAS CC...

Det står jo at de ikke kunne fly uten at crewet passerte makstid. Alternativet var vel da å innstille returen i tillegg.
At man ikke klarer å hoste opp ekstra mannskap på hjemmebase er en annen sak...

Det står jo at de ikke kunne fly uten at crewet passerte makstid. Alternativet var vel da å innstille returen i tillegg.
At man ikke klarer å hoste opp ekstra mannskap på hjemmebase er en annen sak...

Så tolkar jag det också: "at flypersonale efter reglerne ikke måtte flyve ved passagerer, men godt måtte flyve passivt"

Det verkade alltså som att de inte fick flyga med passagerare. Eller står det att de inte måste flyga med passagerare? Viss skillnad. Normalt ska ju hela besättningen godkänna en s.k. duty time extension om flighten riskerar att bli sen, och är det då någon som inte är med på det så måste man ställa in.

SAS sänder in pax på hotell etc och flyger tomma över Atlanten.....p.g.a att man inte vill fixa fast viloplats som avtal säger.......
Detta är helt galet....Rickard G gå ut till dina kunder och be om ursäkt att det finns vissa anställda som inte bör vara anställda mer.....
Bara endast denna kostnaden hade fixat modulen......

Edit: glömde länken
SAS fløj med tomt fly til Chicago
Det står väl inget om att det har med den berömda modulen som gör att man måste ha icke-dansk crew att göra? Enligt artikeln har man ju flugit planet tomt för att inte behöva ställa in *två* avgångar, så beskedet är snarast tvärt emot?

Normalt ska ju hela besättningen godkänna en s.k. duty time extension om flighten riskerar att bli sen, och är det då någon som inte är med på det så måste man ställa in.

Snällla säg att du skämtar, snälla....
Det kan ju bara inte vara sant, hur ska man kunna driva ett företag på det sättet??:(
Lite flexible måste man vara om man jobbar på ett flygplan.

Snällla säg att du skämtar, snälla....
Det kan ju bara inte vara sant, hur ska man kunna driva ett företag på det sättet??:(
Lite flexible måste man vara om man jobbar på ett flygplan.

Nja, alltså, jag ska förtydliga: det är ju givetvis inte vid alla förseningar utan bara på förseningar där tiden från besättningens c/i beräknas överstiga max arbetstid (12 eller 14 timmar tror jag). Vid behov kan man göra en extension som innebär att besättningen får jobba två timmar till om alla är med på det. Anledningen till att alla måste godkänna det har förstås med säkerheten att göra; man ska inte behöva utföra en arbetsuppgift där man har ansvar utanför ordinarie arbetstid om man inte känner att man är "fit for fight".

Toppen