Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Köpte, men avbokade inom ett par dagar, en plusbiljett i början av månaden. Väntar fortfarande på återbetalning. 2-5 dagar ska det ta enligt deras automatiska mail. Två mail till Diamond-supporten har resulterat i absolut nada. Förstår inte hur svårt det kan vara att få ordning på detta. Samma visa varje gång. Riktigt dåligt.

Köpte, men avbokade inom ett par dagar, en plusbiljett i början av månaden. Väntar fortfarande på återbetalning. 2-5 dagar ska det ta enligt deras automatiska mail. Två mail till Diamond-supporten har resulterat i absolut nada. Förstår inte hur svårt det kan vara att få ordning på detta. Samma visa varje gång. Riktigt dåligt.
Jag bokade av per telefon i förra veckan. Då sade han att det kan ta upp sitt 14 dagar.
Sen tog det 4 dagar innan jag fick Refund Notice på e-post. Det känns som att någon människa utöver kundtjänst behöver göra något för att godkänna utbetalningen.

Jag bokade av per telefon i förra veckan. Då sade han att det kan ta upp sitt 14 dagar.
Sen tog det 4 dagar innan jag fick Refund Notice på e-post. Det känns som att någon människa utöver kundtjänst behöver göra något för att godkänna utbetalningen.

Ja, jag vet att det funkar så. Tycker fortfarande inte att det är acceptabelt.

Flög ARN-FRA-SIN för några dagar sedan i Premium Eco, ARN-FRA med SAS och FRA-SIN med LH. Det hela började när jag skulle checka in online, fick meddelande att jag inte kunde göra detta och att jag skulle uppsöka den manuella incheckningsdisken på ARN, begav mig dit men efter många om och men så kunde dom inte checka in mig utan jag blev då hänvisad till SAS biljettkontor på ARN. Väl där så är det många turer fram och tillbaka och slutligen är problemet "löst", nåväl, hon lyckas checka in mig till FRA dock inte hela vägen till SIN, samma visa vid incheckningsdisken endast till FRA, väskan dock hela vägen.

Samma morgon som flyget skulle gå kontaktade jag LH för att göra uppgradering på sträckan FRA-SIN från Premium Eco till Business med lite gamla M&M poäng jag hade, inga problem från LHs sida och jag blev "wait listed" för uppgradering. Så långt allt väl.

När jag kommer till FRA är jag tvungen att ordna boardingkortet FRA-SIN vilket givetvis inte går i automat utan jag får gå till en av LHs service deskar. Det är här soppan uppdagas, vad man gjort på SAS biljettkontor på ARN när man inte kunnat checka in mig är att cancellera min ursprungliga biljett och ställa ut en ny, detta får till följd att waiting listen för min uppgradering är borta likaså min 30k poäng som krävdes för uppgraderingen. Tack och lov hade jag dryga 2h mellan flighterna och en mycket hjälpsam man vid LH som trots att min waiting list och 30k poäng var borta manuellt ordnande uppgraderingen, allt detta tog dock honom 45 minuter och minst 3 telefonsamtal.

SAS agerande i det hela är för mig ett mysterium. Jag är EBD och servicen jag fick på ARN var under all kritik, kvinnan vid incheckningsdisken hade nog bråttom på lunch eller liknande för även om hon först ringde bort till biljettkontoret så gav hon upp när dom inte svarade och sa till mig att jag själv fick gå bort och lösa det hela, kan tillägga att det i övrigt var helt tomt vid business/guld incheckningen så ingen stress pga av det, jag hade två ganska tunga väskor som jag fick släpa bort till biljetkontoret då inga vagnar fanns tillgängliga. När jag väl fick mitt boardingkort noterar jag även att dom lyckats ta bort mitt EB-nummer från bokningen i samband med cancelleringen.

Är EBD. Bokad i A-klass Plus på SK166. Kommer till flygplatsen 5h innan avgång efter tidigt avslutat kundmöte. Frågar snällt vid incheckning om det kan gå att bli flyttad till SK164 (3h 30min fram i tiden), och blir hänvisad till biljettdisken. Där säger det "ja det går bra - blir ca 1600 kr". OK säger jag, då blir det några glas i loungen istället och går vidare. Detta köper jag som revenue management, även om det är ganska dåligt som EBD när det är ganska självklart att jag aldrig skulle betala 1600 för att komma hem 1.5h tidigare.

Nu till den värre delen! Upptäcker ett Norwegian-flyg 15.45 (2h före SK164) och inser att de säljer biljetter för 799 fortfarande. Ringer SAS för att återigen fråga om de verkligen inte kan boka om mig till SK164 (flyger hellre SAS etc. vilket jag trevligt poängterar), eftersom jag annars tar Norwegian istället. Hon säger att det inte går att göra något men att hon gladeligen betalar tillbaka de 999 kr eller vad jag nu hade betalat för biljetten.

edit: Skall tillägga att detta är första gången på åratal jag försöker ändra till tidigare avgång. Lyckades senast på OSL med ungdomsbiljett 2012 när jag frågade (som EBS!)

Är EBD. Bokad i A-klass Plus på SK166. Kommer till flygplatsen 5h innan avgång efter tidigt avslutat kundmöte. Frågar snällt vid incheckning om det kan gå att bli flyttad till SK164 (3h 30min fram i tiden), och blir hänvisad till biljettdisken. Där säger det "ja det går bra - blir ca 1600 kr". OK säger jag, då blir det några glas i loungen istället och går vidare. Detta köper jag som revenue management, även om det är ganska dåligt som EBD när det är ganska självklart att jag aldrig skulle betala 1600 för att komma hem 1.5h tidigare.

Nu till den värre delen! Upptäcker ett Norwegian-flyg 15.45 (2h före SK164) och inser att de säljer biljetter för 799 fortfarande. Ringer SAS för att återigen fråga om de verkligen inte kan boka om mig till SK164 (flyger hellre SAS etc. vilket jag trevligt poängterar), eftersom jag annars tar Norwegian istället. Hon säger att det inte går att göra något men att hon gladeligen betalar tillbaka de 999 kr eller vad jag nu hade betalat för biljetten.

edit: Skall tillägga att detta är första gången på åratal jag försöker ändra till tidigare avgång. Lyckades senast på OSL med ungdomsbiljett 2012 när jag frågade (som EBS!)
Det är min uppfattning också. Funkar aldrig att boka om A-klass vid incheckning (har som du blivit hänvisad till biljettdisken) eller per telefon. Däremot brukar det ofta fungera vid gate. Någon gång har jag lyckats i lounge men det var ett tag sedan nu.

Det är min uppfattning också. Funkar aldrig att boka om A-klass vid incheckning (har som du blivit hänvisad till biljettdisken) eller per telefon. Däremot brukar det ofta fungera vid gate. Någon gång har jag lyckats i lounge men det var ett tag sedan nu.
Är på GOT och där har loungen ingen möjlighet. Normalt går det bra på hubbarna där...

Problemet med gate var att det är 2h 45 min till nästa SK-avgång till ARN, så det fanns ingen gate att gå till... Behövde snabbt köpa biljetten hos Norwegian eftersom incheckningen skulle stänga inom 20 min (5 min online för att slippa gå ut till manuella diskar på fel sida security).

Är på GOT och där har loungen ingen möjlighet. Normalt går det bra på hubbarna där...

Problemet med gate var att det är 2h 45 min till nästa SK-avgång till ARN, så det fanns ingen gate att gå till... Behövde snabbt köpa biljetten hos Norwegian eftersom incheckningen skulle stänga inom 20 min (5 min online för att slippa gå ut till manuella diskar på fel sida security).
Jag tycker trots allt att SAS gör rätt (enligt boken). Om det sedan är klokt affärsmässigt är en annan femma - i det här fallet var det ju bevisligen inte det. Men systemet funkar ju på det där sättet.

Pinsamt dåligt bemötande.

Jag tycker trots allt att SAS gör rätt (enligt boken). Om det sedan är klokt affärsmässigt är en annan femma - i det här fallet var det ju bevisligen inte det. Men systemet funkar ju på det där sättet.
Klart att SAS gör rätt enligt boken - det är det ingen tvekan om!

Tycker dock att det är affärsmässigt värdelöst när jag är extremt tydlig med att jag kommer att boka av biljetten och att jag hellre kommer hem 3.5h tidigare för 200 kr mindre. Och utöver att det är affärsmässigt tveksamt är det inte någon direkt bra service till EBD. Knappast något jag skriver till SAS och klagar om; de har gjort allt formellt korrekt.

Toppen