Flög ARN-FRA-SIN för några dagar sedan i Premium Eco, ARN-FRA med SAS och FRA-SIN med LH. Det hela började när jag skulle checka in online, fick meddelande att jag inte kunde göra detta och att jag skulle uppsöka den manuella incheckningsdisken på ARN, begav mig dit men efter många om och men så kunde dom inte checka in mig utan jag blev då hänvisad till SAS biljettkontor på ARN. Väl där så är det många turer fram och tillbaka och slutligen är problemet "löst", nåväl, hon lyckas checka in mig till FRA dock inte hela vägen till SIN, samma visa vid incheckningsdisken endast till FRA, väskan dock hela vägen.
Samma morgon som flyget skulle gå kontaktade jag LH för att göra uppgradering på sträckan FRA-SIN från Premium Eco till Business med lite gamla M&M poäng jag hade, inga problem från LHs sida och jag blev "wait listed" för uppgradering. Så långt allt väl.
När jag kommer till FRA är jag tvungen att ordna boardingkortet FRA-SIN vilket givetvis inte går i automat utan jag får gå till en av LHs service deskar. Det är här soppan uppdagas, vad man gjort på SAS biljettkontor på ARN när man inte kunnat checka in mig är att cancellera min ursprungliga biljett och ställa ut en ny, detta får till följd att waiting listen för min uppgradering är borta likaså min 30k poäng som krävdes för uppgraderingen. Tack och lov hade jag dryga 2h mellan flighterna och en mycket hjälpsam man vid LH som trots att min waiting list och 30k poäng var borta manuellt ordnande uppgraderingen, allt detta tog dock honom 45 minuter och minst 3 telefonsamtal.
SAS agerande i det hela är för mig ett mysterium. Jag är EBD och servicen jag fick på ARN var under all kritik, kvinnan vid incheckningsdisken hade nog bråttom på lunch eller liknande för även om hon först ringde bort till biljettkontoret så gav hon upp när dom inte svarade och sa till mig att jag själv fick gå bort och lösa det hela, kan tillägga att det i övrigt var helt tomt vid business/guld incheckningen så ingen stress pga av det, jag hade två ganska tunga väskor som jag fick släpa bort till biljetkontoret då inga vagnar fanns tillgängliga. När jag väl fick mitt boardingkort noterar jag även att dom lyckats ta bort mitt EB-nummer från bokningen i samband med cancelleringen.