Senaste nytt

Norwegians longhaul

Status
Stängd för vidare inlägg.
DY longhaul

Denna tråd kanske inte riktigt hör hemma i ett "businessclass" forum. Men endå.

Pratade just med en kollega om DY som berättade att de ska trycka in 291 stolar i deras kommande 787 medans boeing rekommenderar 210-250. De ska även sälja en produkt som har lite bredare stolar och mer benutrymme men samma service som alla andra, alltså köpa mat och dryck ombord.
Frågan är ju om folk vill sitta på ett DY plan i 7-8timmar till NYC (vet inte vilket flygplats de ska köra till) eller 10-12 timmar på BKK rutten.

Personligen tänker jag på att det finns en anledning till att FR, U2 inte kör över pölen...Marginalerna är så små och skulle något strular så pajjar lätt hela businesscase.
Dock finns det ju ett par "lågprisbolag" som AB och EI som kör. Men tror (vet ej) har många charter resenärer på de destinationerna?.

Tittar man på priset så ser de ut att de landar på runt halva priset mot de vanliga bolagen. och får man en biljett med det priset så kan det ju vara uthärdligt att sitta trångt i 8-9timmar till NYC (inkl taxi, boarding och holding paterns)

Tankar?... Businessclass kanske ska ha en dragning och den som förlorar får en biljett med DY till NYC :) och måste göra ett reportag om det.

Som jag sagt förut så är DY's prissättning på longhault uteslutande PR. Det går inte flyga STO-NYC t/r direkt för under 4500 kr, utan att gå med förlust. Bara soppan kostar cirkus 2000 kr per stol och resväg. DY's prissättning på Dubairutten där de flesta biljetter kostar långt över 4000 kr för t/r, och enbart några enstaka biljetter per säsong säljs för under 2500 kr t/r, visar på att ett pris till New York på 2000 kr, inte går ihop på nått sätt.

Skillnaden mellan lågprisflygbolag och "vanliga" bolag är att man nyttjar planen fler timmar per dygn, flyger till billigare flygplatser, får olika stöd från regioner/flygplatser, personalen aldrig sover på utedestination och några saker till. Inget av detta kommer kunna tillämpas av Norwegian på longhaul. D.v.s. man kommer ha i stort sett samma kostnader som SAS. Det finns flera som hävdar att dom flyger lågprisflyg på longhault men har samma prissättning som vanligt bolag, exempelvis Air Berlin. Air Asia drog sig nyligen ur några av Europas folktätaste områden med ursäkten att man inte får ihop det ekonomiskt.

Och nej, B787 ger inte så stora bränslebesparingar. Planet när det serietillverkas kommer ha en besparing på ca 15-20% mot en Airbus A330, men de första exemplaren som DY beställt är tyngre och har enbart en besparing på ca 5%-10% mot A330 (d.v.s. som bäst kostar soppan 1800 kr istället för 2000 kr enkel resa). Samtidigt är planet mer än 50% dyrare än A330. Det man tjänar på soppan, förlorar man flera gånger om på flygplanspriset.

Självklart önskar jag Norwegian lycka till, men ska man vara realistisk så inser man att priserna DY komminicerar i media är rena önskedrömmar.

Last edited:
100%.

Det var lite det jag ville fiska efter. För sällan (eller aldrig) får man ju biljetten för det billiga priser. Så de säljer väl ett par biljetter till förlust så de kan göra marknadsföring på billiga biljetter.

Är du säker på att DY kommer få första batchen?. Och jag vet att även första batchen har prissänkts för att kompensera för att den utlovade OPEX inte kunde nås. Air India fick ju ner priset 25% med det. Lite osäker på vad JAL och ANA fick men troligen en liknande eller mer.

Då är alltså DYs maskiner redan klara?. För de klargör serienummer 20 nu
Köpte inte DY slottarna från Icelandair?.

Eller kan det vara så att det får 4 och 6:an?..för de står om öppna.

Last edited:
291 stolar (inkl ett antal premiumrader) är antagligen normal charterkonfiguration. Och massor av resenärer åker redan idag på det viset till exempelvis Thailand?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen