Senaste nytt

Svårt att ta ut pengar på bankomater i Japan med utländskt MasterCard?

Nu går det att använda MasterCard på 7-Banks bankomater igen vilket underlättar resande i Japan mycket. :)
Det kommer att vara problem att ta ut kontanter från Japan Post Banks bankomater med MasterCard som är utfärdat i Europa i fortsättning.

You can withdraw Japanese yen from ATMs at 7-Eleven stores | Seven Bank Ltd.
MasterCard skrev:
アジア太平洋地域以外で発行されたMaestroカード(EMVチップ対応)会員の皆様へ

日頃よりMasterCardをご愛顧いただきまして、ありがとうございます。
さて、アジア太平洋地域以外で発行されたEMVチップ対応のMaestroカードにつきまして、日本国内のATMにおけるご利用は、現在、セブン銀行の全ATM、または、こちらに記載のイオン銀行のATMに限らせていただいております事をお知らせいたします。

お客様にはご不便とご迷惑をおかけし大変申し訳ございませんが、何とぞご寛容を賜りますようお願い申しあげます。

To: Cardholders of Maestro-branded EMV Cards issued outside of the Asia/Pacific Region

All Maestro-branded EMV cards issued outside of the Asia/Pacific region are able to withdraw currency at Seven Bank and AEON Bank ATMs. For the list of AEON Bank ATM locations, please navigate to the list here.
Källa: ATM notification | MasterCard

Det var ett väldans hattande av japanska ATMer. Man kan ju tycka att de tjänar pengar på att erbjuda uttag av pengar, men vad vet jag.

Om du ska köpa kamera så får man förövrigt rabatt (utöver momsfritt) vid köp och betalning med VISAkort på Yodobashi Camera. Själv har man ju MasterCard :D
Jo de hade 5% rabatt utöver 8% momsrabatt på Yodobashi Camera om man betalade med VISA. Men priserna där var lite högre än andra mindre kamerabutiker så det blev i princip samma pris. Köpte min kamera på MAP Camera i Shinjuku som ligger precis mittemot.

Det var ett väldans hattande av japanska ATMer. Man kan ju tycka att de tjänar pengar på att erbjuda uttag av pengar, men vad vet jag.
De flesta japanska bankers bankomater är inte anpassade/anslutna till VISA/MasterCard och det kostar en himlans massa pengar för att byta ut alla bankomater med stöd till dessa.
7-Bank är en relativt ny bank (2005) så att det var ganska enkelt att implementera nya funktioner på deras bankomater.

Japans tre stora banker har sagt att de skall försöka att uppgradera sina bankomater så att utländska gäster kan ta ut kontanter med sina kort fram till OS i Tokyo 2020.
〔アングル〕訪日客促進、海外カード対応ATM導入のコストに悩む大手行| マネーニュース| 最新経済ニュース | Reuters

Nu går det att använda MasterCard på 7-Banks bankomater igen vilket underlättar resande i Japan mycket. :)
Det kommer att vara problem att ta ut kontanter från Japan Post Banks bankomater med MasterCard som är utfärdat i Europa i fortsättning.

You can withdraw Japanese yen from ATMs at 7-Eleven stores | Seven Bank Ltd.

Källa: ATM notification | MasterCard

Vi var i Tokyo i maj och då tog vi ut pengar på en 7eleven bankomat i shinjuku med Mastercard .. Inga problem alls..

Hej
Jag undrar om någon vet om det är lätt att betala med kort och att ta ut kontanter på Okinawa?
Min erfarenhet från Oktober förra året är att det är många ställen som inte tar kort, av de som tar kort så, tog alla jag testade Amex (ffa utmed kokusai dori)
Pengar gick fint att ta ut med Skandiabankens Visa på Japan Posts ATM

Jag undrar om någon vet om det är lätt att betala med kort och att ta ut kontanter på Okinawa?

På hotell ska det inte vara något problem att betala med kort, såvida det inte är någon mindre inrättning/hostel. Bodde på två mindre hotell på några öar utanför Okinawa, och där var det cash som gällde, likaså restauranger. ATMs finns det gott om i Naha, så ta ut ¥ där. En generell rekommendation för resande i Japan är att ladda upp med cash. Går visserligen utmärkt att använda kort på "alla" etablerade ställen i Tokyo, men har man för avsikt att ta sig off the beaten track så gör man säkrast i att vara utrustad med ¥.

Ingen risk att bli rånad, heller.

Tack för tipset. Nu hoppas jag bara på att hitta ett hotell som är tattoovänlig:) det verkar att kunder med tatueringar inte är välkommna på de flesta hotell med pool.

Toppen